9. ارديبهشت 1396 - 18:02   |   کد مطلب: 16480
بازار پوشاک یکی از بازارهای مهم اقتصادی کشور است . در حالیکه مقام معظم رهبری بر تولید و اشتغال داخلی تأکید کردند هنوز بخشی از مشتریان متقاضی لباس های خارجی هستند و در بازار پوشاک ، شاهد جولان لباس های ترک هستیم . نام ترک تا حدی برای عده ای از شهروندان موجه و مورد پسند است که برخی فروشندگان تولیدات داخل را با نام ترک و با قیمت بیشتر به مشتری می فروشند.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, بازار پوشاک

به گزارش شبنم همدان، وابستگی اقتصادی و واردات بی رویه میتواند جامعه را از نظر تولیدات و اشتغال زمینگیر کند. یک کشوری زمانی در عرصه اشتغال و اقتصاد  موفق خواهد بود که بتواند بر تولید ملی تأکید کند و در سایه اقتصاد مقاومتی گام بردارد از اینرو مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی ,تولید و اشتغال نامگذاری کردند. در این بین بیشتر افراد جامعه چشم به اقدامات دولتمردان دوخته اند و منتظر تحول ناگهانی در جامعه هستند. این قشر از مردم  گمان می کنند تنها راه افزایش تولید داخلی و روند بهبود کیفیت ، اقدام مستقیم دولتمردان و صاحبان صنایع است . آنچه مسلم است نحوه سیاست گذاریهای دولت در عرصه تولید و اشتغال بسیار موثر است اما نباید نقش افراد جامعه را  در این بین نادیده بگیریم .

  هنگامی که یک کارخانه تعطیل می شود یا حتی یک تولیدی کوچک از کار می افتد مطمئنا کارگران بیشتری به جمع بیکاران جامعه  افزوده می شوند و باید متذکر شویم که در برخی موارد شهروندان و مصرف کنندگان در رونق یا رکود بازار تولیدات داخلی  و تعطیلی کارگاههای تولیدی سهیم هستند. یکی از مایحتاج عمومی مردم پوشاک است که در سالهای گذشته میزان واردات و قاچاق این اقلام افزایش چشمگیری داشته است. به همین منظور خبرنگار شبنم همدان در این گزارش با شهروندان و عرضه کنندگان و تولیدکنندگان پوشاک در مورد  عرضه پوشاک داخلی در بازار  و میزان رغبت مشتریان به کالای داخلی  در قسمت های مختلف شهر گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید.

فروشگاههای بزرگ سیسمونی نوزاد با طرح و رنگ های شاد و متنوع و دنیای زیبای کودکانه توجه هر عابری را به خود جلب می کند. به سراغ یکی از فروشگاههایی رفتم که مشتریان بسیاری داشت و بازار خرید در آن داغ بود.

از شهاب رحیمی (صاحب فروشگاه ) سوال کردم کالاهایی که شما در این مغازه عرضه می کنید ایرانی هستند یا خارجی و خریدران از کدام دسته بهتر استقبال می کنند؟

شهاب رحیمی پاسخ داد : در این مغازه همه اجناس  ایرانی هستند و با نام «پوش » ایران عرضه می شوند . مرکز تولید این محصولات در تهران است و اکثر خریداران با این مارک آشنا هستند , خوشبختانه میزان مراجعه مشتریان و تقاضای بازار نشان میدهد خریداران از کالای ایرانی استقبال می کنند.

 

کیفیت و تنوع لازمه مبارزه با گرایش مردم به پوشاک خارجی

از یکی از مشتریان مغازه پرسیدم چرا کالای ایرانی را انتخاب کرده اید ؟ این بانوی جوان گفت : من یک مادر هستم و نیازهای نوزادم در اولویت خرید برای من قرار دارد. در انتخاب لباس نوزاد معیارهایی دارم که اولویت کار است و اگر در اجناس ایرانی این معیارها را پیدا کنم لزومی برای خریدن جنس خارجی نمیبینم.  معیارهایی مثل اینکه لباس حساسیت زا نباشد , نخی باشد ,دوخت های داخل لباس ظریف و ریز باشد که کودک را اذیت نکند, تنوع رنگ داشته باشد  ,چون لباس نوزاد زیاد شسته می شود و مدت کوتاهی استفاده می شود بسیار مهم است که با شوینده های ضعیف و phپائین به خوبی شسته و پاک شود,به راحتی بتوانم تن  نوزاد بپوشانم  و خوشبختانه این برند ایرانی به خوبی همه این مسائل را در نظر گرفته است.

یکی دیگر از بازارهای گرم پوشاک، پوشاک بانوان است. از مولود کشوری مدیر فروشگاه  بزرگ مانتو فروشی سوال کردم محصولات داخل فروشگاه تولید داخل هستند یا خارج و از چه شرکتی عرضه می شوند ؟

کشوری اظهار کرد: البسه این فروشگاه تولید داخل کشور است, با برند تیراژه عرضه می شود و حاصل دست خیاطان شهر همدان است. در سال 95  تیراژه  از لحاظ قیمت و کیفیت و رضایت مشتریان تولیدی برتر شناخته شد .

ازیکی از خریداران پرسیدم چرا لباس تولید داخل را انتخاب می کنید ؟ وی پاسخ داد: اولین موردی که مرا برای خرید لباس ترغیب می کند طرح و رنگ لباس است. کشور تولید کننده و مارک برای من اهمیت چندانی ندارد . وقتی کارهای تولید داخل از نظر تنوع در رنگ و طرح میتواند رضایت مرا جلب کند چرا باید به سراغ اجناس خارجی برم؟

 

خواب غفلت مشتریان و عرضه لباس های ایرانی با نام ترک

متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از اقلام پوشاک داخلی از کیفیت خوبی برخوردارهستند و تولیدی های پوشاک داخلی با قیمت مناسب تری تولیدات خود را ارائه می دهند اما هنوز افرادی هستند که تمایل به خرید پوشاک وارداتی دارند و حاضر هستند با پرداخت مبلغی چند برابر لباس های خارجی و به اصطلاح مارک را با کیفیتی برابر پوشاک داخلی بخرند.

در ادامه گزارش پوشاک به یکی از فروشگاههای   عرضه پوشاک مردانه رفتیم. از مدیر فروشگاه پرسیدیم اجناس شما محصول کدام کشور است و استقبال مشتریان از اجناس داخلی بیشتر است یا خارجی ؟

موسیوند اذعان کرد :همه محصولات فورشگاه ما  داخلی است اما به دلیل تقاضای مشتریان این اجناس داخلی با نام اجناس ترک عرضه می شود و متاسفانه مشتری که به این مغازه مراجعه می کند وقتی به او می گویی تولید داخلی است ترجیح می دهد اصلا جنس را نگاه نکند برای همین کالای داخلی را با نام ترک عرضه می کنم .

از زوج جوانی که برای انتخاب کت و شلواربه این فروشگاه آمده بودند  پرسیدم اگر به شما بگویم این کت و شلوار ایرانی است اما به اسم ترک به شما می فروشند چه انتخابی می کنید ؟

بانوی جوان پاسخ داد: ما جنس خارجی را ترجیح می دهیم هر چند واقعا تولید داخل باشد . این عروس جوان گفت حتی اگر برند و مارک کت و شلوار واقعی نباشد و لباس تولید داخل باشد در نظر دیگران این لباس ارزش بیشتری از لباس داخلی دارد در اکثر موارد اینگونه است چون نمی خواهیم در نظر دیگران کم ارزش جلوه کنیم .

 

فرهنگ نادرستی که  لباس ایرانی را کم ارزش تلقی می کند

وقتی مردم جامعه ما با فرهنگ غلط مصرفی رشد می کنند آنگاه گران خریدن یک ارزش می شود و این فرهنگ نادرست موجب می شود  در جامعه ای که اکثر افراد آن بیکار هستند و مشکلات اقتصادی دارند بخشی از جامعه به بیماری گران خریدن مبتلا شوند.

از یکی از مشتریانی که از فروشنده تقاضای لباس خارجی کرد پرسیدم چرا برخی از افراد گمان می کنند خرید لباس ایرانی موجب میشود شأن اجتماعی آنها پایین بیاید؟

این مشتری  اذعان کرد : چون بیشتر افراد در جامعه لباس خارجی را بهتر و باکیفیت تر میدانند و این تصور در بین عوام جا افتاده است که افراد مهم و باکلاس لباسهای خارجی می خرند و اگر در جمع دوستان یا اقوام بگویی یک لباس ایرانی خریده ام دیگران فکر می کنند آن را مجانی به دست آورده ای چون کیفیت و قیمت جنس ایرانی بسیار پائین است و یکی از ارزش های اجتماعی افراد نوع لباس پوشیدن آنها  است که جایگاه افراد و میزان احترام دیگران را تعیین می کند .

 

کلاه های گشاد خارجی بر سر مشتریان ایرانی

در این بین مغازه هایی هم وجود دارند که اجناس ایرانی و خارجی را در کنار یکدیگر عرضه می کنند و برای هر سلیقه ای جنس مناسب را ارائه می دهند. میثم ابراهیمی صاحب فروشگاهی است که در آن لباس های خارجی و داخلی در کنار هم فروخته می شود  این فروشنده می گوید: درست است که نسبت اجناس خارجی به اجناس ایرانی در فروشگاه ما برابر است اما در برخی موارد  اجناس ایرانی را هم به عنوان برند ایتالیایی یا ترک به مشتری معرفی می کنم.  اجناس خارجی را هم با نام اصلی خودشان عرضه می کنیم .

از وی پرسیدم چرا شما تولید داخلی را با برند ایتالیا وطرح ترک به مشتریان عرضه می کنید آیا خریداران ایراد نمی گیرند که چرا برند ایتالیا با نام ترک عرضه می شود ؟

ابراهیمی اذعان کرد :متاسفانه خریداران نسبت به برند هیچ گونه اطلاعی ندارند و اصلا دقت نمی کنند برند ماسیمو برای کشور ایتالیا است نه ترکیه تنها مسئله ای که دغدغه خریداران است خارجی بودن کالا است .

 

مشتریان با شنیدن اینکه جنس ترک است عیوب کار را نمی بینند

این فروشنده پوشاک مردانه اظهار داشت : هنگامی که  کت وشلوار امانج  ایرانی را به نام طرح ترک به خریدار معرفی می کنیم عیوب کار را اصلا نمی بیند به طور مثال در به نحوه دوخت پارچه  و اینکه آیا اضافه های نخ به طور کامل گرفته شده است و همچنین کیفیت و جنس پارچه توجهی نمی کند و فقط ترک بودن لباس برایش کافی است .

نظر شما به عنوان یک فروشنده نسبت کیفیت تولید داخلی چیست ؟

ابراهیمی تصریح کرد :پارچه فاستونی مقدم که در دنیا شناخته شده است و به اکثر کشورهای جهان عرضه می شود تولید داخل است هم اکنون کشورهای ترکیه و چین از همین پارچه تولید می کنند اما وقتی خریدار به مغازه مراجعه می کند به من می گوید فاستونی مقدم ترکیه را می خواهم.

 

مرغ همسایه غاز است

وی افزود:  متاسفانه باور اکثر مردم این است که لباس خارجی بهتر است و این مصداق واقعی همان ضرب المثل معروف است که میگوید: مرغ همسایه غاز است. کیفیت فاستونی مقدم به عنوان یک پارچه ایرانی برای کت وشلوار در دنیا تائید شده است اما دوخت و طراحی پارچه ظرافت کت وشلوارهای برند اصلی کشورهای خارجی را ندارد.  ریشه این امر را باید در سیاستگذاری دولت بیابیم. چون از کارگر و تولید کننده و طراح  داخلی حمایت کافی نمی شود و این قشر در آمد چندانی ندارند که بخواهند وقت زیادی را برای انجام یک کار صرف کنند.

یکی از  شهروندان  همدانی که در حال انتخاب لباس بود گفت: من حتی برای خرید یک مُسکِن ساده نیز جنس خارجی را ترجیح می دهم چون اجناس ایرانی به علت کم کاری هایی که در هر قسمت  از تولید بر روی کالا صورت می گیرد قابل اطمینان نیستند .

روسری یکی از پوشاکی است که در بین بانوان ایرانی بسیار پر مصرف است و همه خانمها در ایران سالیانه چندین روسری خریداری می کنند. یکی از فروشندگان روسری در مورد روسری های ایرانی و خارجی معتقد است: روسری های  ایرانی از طرح و شکل قابل تشخیص هستند و در کنار روسری های ترک و ایتالیایی به راحتی شناخته می شوند.

چطور می توان روسری تولید ایران را از ترک تشخیص داد ؟

صابری اذعان کرد :روسری های ایرانی چندین سال است با  همان طرح های قدیمی  گل و حاشیه تولید می شود  اما در روسری های ترک امروزه از طراحی  های سه بعدی استفاده می شود و رنگ هایی که در آنها به کار می رود جلوه ه و تنوع بسیار زیادی دارد .

ایا قیمت روسری های ترک ,ایرانی متفاوت هستند ؟

صابری تصریح کرد :روسری هایی که من در مغازه دارم اجناس ایرانی هستند و بالاترین  قیمت آنها 48 هزار تومان است اما طرح ترک گرانتر از این قیمت است .

در فروشگاههای لباس مجلسی نیز بازار عرضه اجناس خارجی داغ است و مشتریان مبالغ هنگفتی را برای یک عروسی یا میهمانی هزینه می کنند.

مریم فرخی فروشنده فروشگاه البسه مجلسی زنانه اظهار کرد : اجناس ما از کشورهای چین ,ترکیه و ایران هستند اما مشتریان به اجناس ترک بیشتر رغبت دارند چون این اجناس از نظر کیفیت بهتر به نظر می رسند.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار