16. تير 1396 - 7:45   |   کد مطلب: 17533
رئیس اداره فرش استان همدان گفت: وجود مراکز متعدد برای تصمیم‌گیری در حوزه فرش در بخش خصوصی و دولتی سبب شده است تا ضعف قانونی و قوانین موازی در این حوزه مشاهده شود.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، احمدعلی بابایی ظهر امروز در مراسم تقدیر از برندگان سومین دوره مسابقه بزرگ قالی‌بافی استان همدان اظهار داشت: فرش دستبافت یادگار ارزشمند و گران‌بهای پیشینیان، نگین درخشان فرهنگ اقتصاد و تمدن اسلامی و از مهم‌ترین کالاهای صادرات غیرنفتی است.

وی با اشاره به اینکه فرش‌بافی از ارزنده‌ترین حرفه‌ها در ایجاد اشتغال است، افزود: در حوزه فرش دستباف 25 شغل جانبی نظیر پشم‌چینی، حلاجی، نخ‌ریسی، پرداخت و بازرگانی فرش نهفته است که دولت و نظام به حوزه فرش به درستی توجه کند اشتغال زیادی از طریق این اقدام ایجاد می‌شود.

بابایی با بیان اینکه حوزه فرش دستبافت از پشم‌ریسی تا تولید تجارت 10 میلیون نفر را در سطح کشور در دل خود جای داده است، گفت: جامعه فرش جامعه کوچکی نیست بلکه قشر زیادی از جامعه را تحت پوشش داده، مدیریت و اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس اداره فرش استان همدان با تأکید بر اینکه ایران در چهار مورد در سطح جهان برترین است، بیان کرد: کهن‌ترین فرش دنیا با 2500 سال قدمت که متعلق به ایران است در یکی از موزه‌های روسیه نگهداری می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه گران‌ترین فرش دنیا با 33 میلیون 800 هزار دلار قیمت متعلق به کشور ایران است و در موزه واشنگتن نگهداری می‌شود، بیان کرد: بزرگ‌ترین فرش با اندازه 564 مترمربع در مسجد شیخ زاهد ابوظبی با بازید روانه 2 هزار جهانگرد و ریزبافت‌ترین فرش 180 رج پرسپولیس باقیمت 13 میلیارد تومان از دیگر هنرهای مردم ایران است.

47 هزار و 719 بافنده در استان همدان فعال هستند

وی با بیان اینکه در استان همدان 47 هزار و 719 نفر بافنده فرش هستند، تصریح کرد: 37 هزار و 670 نفر خانم و 10 هزار و 49 نفر آقا هستند که این آمار در گذشته 100 هزار نفر بود.

رئیس اداره فرش استان همدان تأکید کرد: از دلایل کاهش قشر فعال در حوزه فرش عدم فروش این کالا و تحریم‌های کشور و اصلاح و راستی آزمایی در این زمینه است که تعداد 47 هزار 719 نفر از بافنده‌ها شناسنامه‌دار و عضو تشکل‌های صنفی شده‌اند.

بابایی اظهار داشت: این بافنده‌ها قادر هستند هر کدام یک متر فرش ببافند که در آن صورت باید تولید سالیانه فرش در استان 47 هزار و 719 متر باشد اما در سال گذشته 36 هزار و 514 متر فرش بافته شد.

11 هزار و 423 مجوز بافت فرش در خانه در استان همدان صادر شده است

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرش دستبافت مجوزهای فرش خانگی صادر شد، افزود: 11 هزار و 423 مجوز بافت فرش در خانه در سطح استان صادر شده است.

بابایی عنوان کرد: با توجه به اینکه هیچ مزینی در بحث صدور مجوز بافت فرش در خانه وجود ندارد و حتی یک متر به میزان بافت فرش در استان اضافه نشده است، عنوان کرد: 3 سال است صدور مجوز بافت فرش در خانه صادر نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عدم دسترسی افراد به مواد اولیه از جمله مشکلات افراد دارای مجوز بافت فرش در خانه بود، بیان کرد: تلاش برای دریافت تسهیلات، پرونده‌سازی در این زمینه، کم‌توجه‌ی به مصوبات و عدم تأمین اعتبار از دیگر مشکلات مشهود در این زمینه بود.

بابایی با بیان اینکه از مهم‌ترین مشکلات موجود در زمینه صدور مجوز بافت در خانه این بود که اخیراً اداره کل مالیاتی خواستار تشکیل پرونده مالیاتی برای بافندگان فرش در منازل بود، گفت: ما این اجازه را ندادیم چرا که قالی‌بافی از مالیات و پرونده مالیاتی معاف است.

تخصیص اعتبار در حوزه فرش کاهش یافته است

رئیس اداره فرش استان همدان با تأکید بر کاهش میزان تخصیص اعتبار در حوزه فرش، تأکید کرد: در سال 94 میزان 2 میلیارد تومان اعتبار در بین بافندگان توزیع شد اما در سال گذشته این مبلغ به 300 میلیون تومان و توزیع آن بین 6ه نفر انجام شد که این مورد از دیگر دلایل عدم صدور جواز خانگی بود.

بابایی با اشاره به بیمه قالی‌بافی و استقبال افراد فعال در این زمینه تصریح کرد: 600 هزار نفر در سطح کشور و 20 هزار نفر در استان همدان بیمه قالی‌بافی و در این زمینه برخی افراد بدون اینکه بافنده باشند اقدام به تشکیل پرونده برای دریافت بیمه می‌کردند.

وی افزود: از 27 درصد حق بیمه قالب بافی 20 درصد توسط دولت و 7 درصد توسط بافنده پرداخت می‌شد که با ارزیابی‌های تعداد بیمه‌شدگان 4 هزار بیمه لغو و تا پایان سال گذشته تعداد بیمه‌شدگان به 14 هزار و 957 نفر رسید که 21 درصد از قشر بافنده استان را شامل می‌شود.

بابایی اظهار داشت: از 14 هزار و 957 بیمه شده در استان 3 هزار و 435 نفر آقا و 11 هزار و 540 نفر خانم هستند که در طول سال‌های 93 الی 95 معرفی افراد به برای بیمه انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 هزار و 468 مورد بازرسی انجام شد، گفت: یک هزار و88 مورد صدور اخطار و 897 بیمه در این بازرسی‌ها لغو شد.

رئیس اداره فرش استان همدان با بیان اینکه واحدهای پشتیبان از همراهی کنندگان ما در زمینه بافندگی هستند، اظهار داشت: تا پایان سال گذشته 114 واحد پشتیبان در استان فعال بودن که از این تعداد 907 مورد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و میزان 268 میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها اعطا شد.

بابایی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات استانی در سال گذشته 32 درصد به حوزه فرش تخصیص داده شد، تأکید کرد: 200 میلیون تومان اعتبار در این راستا به حوزه فرش تعلق می‌گرفت که تنها 87 میلیون تومان از آن محقق شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و 30 نفر در کلاس‌های آموزشی بافندگی شرکت کردند، اظهار داشت: هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی ترویج فرهنگ بافت فرش، کمک به واحدهای تولید فرش و حضور در المپیادهای بافت فرش است.

بابایی با تأکید بر اینکه امسال برای برگزاری دوره‌های آموزشی 920 میلیون تومان اعتبار درخواست کردیم، افزود: این میزان اعتبار تخصیص داده شود قادر هستیم 92 دوره آموزشی برای 3 هزار و 680 نفر از علاقه‌مندان به صورت رایگان برگزار کنیم که اگر 70 درصد از این اعتبار نیز مصوب شود ما راضی هستیم.

کارگاه‌های متمرکز فرش‌بافی در روستاها احداث شود

رئیس اداره فرش استان همدان با اشاره به اینکه از نظر ابعاد فنی و تولیدی پایین بود میزان آگاهی بافندگان از تقاضای بازار از مشکلات مشهود در حوزه فرش‌بافی در استان است، افزود: نبود آموزش‌های مدان و متوالی، عدم وجود کارگاه‌های متمرکز در روستاها، بالا بودن قیمت مواد اولیه و عدم وجود مکان توزیع و تولید مواد بافندگی از مشکلات این حوزه در استان است.

بابایی با بیان اینکه عدم وجود شناسنامه برای فرش‌های دستبافت یکی از مشکلات حوزه بازرگانی و تجاری فرش در استان همدان است، افزود: عدم ثبات قوانین و مقررات صادراتی، عدم وجود بازار تقاضا و رکود در بازار فرش و نبود تیم‌های بازاریابی در کشورهای مختلف از مشکلات مشهود در این حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه عدم پرداخت تسهیلات بانکی به منظور حمایت از تولیدکنندگان از مشکلات رایج در حوزه مالی و پولی فرش استان همدان است، گفت: نداشتن سرمایه کافی جهت تهیه مواد اولیه، بالا بودن بهره‌های بانکی و عدم بهره‌مندی بافنده‌ها از بیمه تأمین اجتماعی از دیگر مشکلات است.

بابایی با اشاره بر اینکه دو مرکز نظارت فرش کشور را به دست گرفته‌اند، اظهار داشت: مرکز اصناف ایران و مرکز ملی فرش ایران دو مرکز ناظر در این حوزه هستند که بایستی فرش یک مرکز ملی در تهران و در استان‌ها اداره فرش مدیریت را به عهده داشته باشند.

فرش سه منطقه استان همدان ثبت جهانی شده‌اند

وی تأکید کرد: وجود مراکز متعدد برای تصمیم‌گیری در حوزه فرش در بخش خصوصی و دولتی سبب شده است تا ضعف قانونی و قوانین موازی در این حوزه مشاهده شود و سبب شده است که انواع و اقسام مجوز برای بافنده‌ها صادر شود.

رئیس اداره فرش استان همدان با اشاره برنامه‌های در دست اقدام اداره فرش، بیان کرد: استمرار در کنترل و بازرسی بیمه‌های قالی‌بافی، پیگیری برای جذب اعتبارات بانکی، پیگیری برای بهره‌مندی واحدهای پشتیبان از تسهیلات بانکی و اعظم گروه‌های تجاری به عراق برای بازاریابی از جمله اقدامات است.

بابایی با بیان به اینکه شرکت در نمایشگاه داخلی در تهران و برگزاری مسابقه قالی‌بافی از دیگر اقدامات اداره فرش است، عنوان کرد: پیگیری برای تعیین تکلیف ساختمان اتحادیه، انتشار کتاب فرش و تجارت الکترونیک و انتشار کتاب عوامل مؤثر در صادرات فرش از دیگر اقدامات است.

وی با تأکید بر اینکه فرش سه منطقه استان همدان ثبت جهانی شده‌اند، تصریح کرد: ملایر، کبودرآهنگ و نهاوند آن سه منطقه هستند که هدف ما ثبت جهانی فرش تمامی مناطق استان است.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار