23. مرداد 1396 - 9:32   |   کد مطلب: 18104
در گفتگو با فعالان حوزه زنان بررسی شد؛
مطالبات فعالان زن از دولت دوازدهم/ بخش اول
شروع دولت دوازدهم و به دنبال آن تغییراتی در کابینه که منجر به تغییر معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور شد، ما را بر آن داشت تا به سراغ فعالان حوزه زنان برویم و مطالبات آن‌ها را از دولت در حوزه زنان و خانواده جویا شویم. این مطالبات طی چند گزارش منتشر می‌شود.

به گزارش شبنم ها، به نقل از آرمان زنان:

شروع دولت دوازدهم و به دنبال آن تغییراتی در کابینه که منجر به تغییر معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور شد، ما را بر آن داشت تا به سراغ فعالان حوزه زنان برویم و مطالبات آن‌ها را از دولت در حوزه زنان و خانواده جویا شویم. این مطالبات طی چند گزارش منتشر می‌شود. در این گزارش به سراغ سهیلا جلودارزاده، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی؛ نیره اخوان‌بی‌طرف، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی؛ زهره الهیان، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و سکینه عمرانی، نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفتیم.

توجه به معیشت و تأمین اقتصادی زنان
برخی در مطالبات خود به مباحث اقتصادی زنان ‌پرداختند. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و تصویب بیمه زنان خانه‌دار از جمله موارد مطرح‌شده در این زمینه است.

جلودارزاده: زنان سرپرست خانوار در شرایط بسیار نامناسبی به‌سر می‌برند
سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در گفت‌و‌گو با مهرخانه تصریح کرد: اولین انتظار ما از دولت در ارتباط با مسأله زنان، اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است. این طرح در برنامه ششم پیش‌بینی شده و امیدواریم در سال اول این طرح هرچند سه ماه آن گذشته، عملیاتی شود و کار آن از سال آینده در سراسر کشور شروع شود؛ چراکه زنان سرپرست خانوار در شرایط بسیار نامناسبی به‌سر می‌برند و معضلاتی که در حال حاضر گریبانگیر آن‌هاست، می‌تواند برای خانواده‌های تحت پوشش این زنان آینده بدی را رقم بزند.

اخوان بیطرف: لایحه بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست تصویب شود
نیره اخوان‌بی‌طرف، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با مهرخانه بیان کرد: سال‌هاست توقع داریم لایحه بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست اجرا شود. باید اولویت کار این باشد که زنان خانه‌داری که هیچ ممر درآمدی مشخص و مناسبی ندارند، بتوانند از مزایای بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند.

الهیان: دولت باید برنامه‌یزی جامعی داشته باشد تا مشکلات معیشتی زنان برطرف شود
زهره الهیان، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با مهرخانه اظهار کرد: دولت آینده چهار سال برای پرداختن به موضوعات و مسایل زنان فرصت دارد تا با برنامه‌ریزی صحیح و تحلیل عمیق اجتماعی- فرهنگی جامعه زنان، نیازهای اساسی آن‌ها را برآورده کند و آن‌ها را پاسخ دهد. معیشت و تأمین اقتصادی زنان یکی از اولولیت‌های مهم حوزه زنان است که ضرورت دارد به آن پرداخته شود. این موضوع به‌ویژه در زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست اهمیت دارد. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید در این رابطه برنامه‌یزی جامعی داشته باشد تا مشکلات معیشتی زنان برطرف شود و زنان در خانواده احساس امنیت داشته باشند و به لحاظ تأمین آتیه خود و آینده فرزندانشان کمتر دچار دغدغه جدی باشند.

بیمه زنان خانه‌دار، امنیت اقتصادی زنان را تأمین می‌کند
او با اشاره به اهمیت بیمه زنان خانه‌دار تصریح کرد: قاعدتاً یکی از این موضوعات که باید از اولویت‌های دولت آینده باشد، بیمه زنان خانه‌دار است. این بیمه می‌تواند تأمین امنیت اقتصادی زنان را دربرداشته باشد و زنان نگران آینده خود نباشند. باید کار پرمشقت خانگی زنان به‌عنوان یک فعالیت مستمر و با ارزش افزوده اقتصادی ارج نهاده شود و دولت با همکاری دستگاه‌های بیمه‌گر برای بیمه زنان خانه‌دار چاره‌ای بیندیشد.

عمرانی: به جای پرداختن به حضور زنان در ورزشگاه، اولویت اشتغال و ارج نهادن به خانه‌داری باشد
سکینه عمرانی، نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با مهرخانه بیان کرد: در دولت یازدهم بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها را مطرح کردند. این مسأله مورد درخواست چند درصد از جامعه است؟ به نظرم باید به جای پرداختن به جنجال‌هایی مانند حضور زنان در ورزشگاه، مسائل مهم‌تری مانند اشتغال، اقتصاد و ارج نهادن به مباحث خانه‌داری (که شغل اکثریت زنان است) در اولویت‌های این معاونت باشد. البته منظورم این نیست که بگوییم توجه به این مسایل لازم نیست. باید به این مسایل نیز پرداخت؛ هرچند خواست افراد اندکی از جامعه باشد. اما نباید آن‌قدر پررنگ شود که مسایلی مانند خانه‌داری و حفظ کرامت زنان در جامعه به حاشیه برود و مسایل درجه دوم و سوم به‌صورت جنجالی مطرح شوند.

در دولت یازدهم به مسایل حاشیه‌ای پرداخته شد
او با اشاره به اولویت‌بندی مسایل حوزه زنان ادامه داد: به نظر من اولویت اول در مسایل زنان، مسایل دینی و اسلامی مانند حفظ کرامت است. یکی دیگر از اولویت‌ها، اشتغال زنان است که باید به شکل ویژه‌ای روی آن‌ها کار کرد. اما دیدیم که در دولت یازدهم به مسایل حاشیه‌ای پرداخته شد. معاون امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم باید در سطوح بیشتری از اقشار و فعالیت‌های بین زنان شرکت داشته باشد و به نوعی نسبت به فعالیت‌های مختلف آشنا باشد. در کنار آن نیز به جای پرداختن به حواشی که شاید در زندگی عموم جامعه خیلی نقش ندارد، مسایل دینی و حفظ کرامت زنان اولویت نخست‌شان باشد.

تأمین امنیت شغلی فارغ‌التحصیلان
توجه به اشتغال فارغ‌التحصیلان که بسیاری از آن‌ها دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری هستند نیز از دیگر مطالبات است.

جلودارزاده: فارغ‌التحصیل دکتری دانشگاه‌ها باید بتوانند در مدیریت کشور نقش داشته باشند
جلودارزاده با اشاره به لزوم ساماندهی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تأکید کرد: مسأله دیگر، مسأله بیش از ۲۰هزار فارغ‌التحصیل دکتری دانشگاه‌هاست که باید به‌نوعی سازماندهی و ساماندهی شوند تا بتوانند در مدیریت آینده کشور نقش مؤثری داشته باشند.

الهیان: زنان باید با احساس امنیت بتوانند خدمات خود را به کشور و نظام ارایه دهند
الهیان نیز با بیان این‌که تأمین امنیت زنان در محیط‌های شغلی و امنیت شغلی زنان از موضوعات مهمی است که باید در دولت آینده مدنظر قرار بگیرد، افزود: باید برای بهبود شرایط شغلی و کاری زنان به‌واسطه توانمندی‌هایی که در طول سال‌های پس از انقلاب پیدا کرده‌اند، تحصیلات عالیه و توانمندی‌های مدیریتی که در حال حاضر دارند، مهارت‌هایی که امروز به‌طور گسترده فراگرفته‌اند و در عرصه‌های مختلف اقتصادی مشغول هستند، برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا زنان با احساس امنیت بتوانند خدمات خود را به کشور و نظام ارایه دهند. در عین حال نباید لطمه‌ای به نقش اساسی آن‌ها در خانواده به‌عنوان همسر و مادر وارد آید. این روند نیاز به برنامه‌یزی دولت آینده دارد و دولت با در نظر گرفتن وظیفه اصلی زنان در حیطه خانواده، شرایط و تسهیلاتی را برای زنان شاغل فراهم کند.

تحکیم بنیان خانواده نیاز به فرهنگسازی جدی دارد
الهیان به تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات دیگر که باید از اولویت‌های دولت آینده قرار بگیرد، تحکیم بنیان خانواده و فرهنگسازی در جهت آن است. تحکیم بنیان خانواده نیاز به فرهنگسازی جدی دارد. باید همه دست‌اندرکاران در این حوزه که فعالیت‌شان مرتبط به این موضوع است کمک کنند تا شاهد آسیب‌های کمتری در حوزه خانواده باشیم. آسیب به حوزه خانواده، مستقیماً زنان را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد. از این‌رو فرهنگسازی در جهت بنیان خانواده باید یکی از وظایف اصلی دولت آینده باشد؛ کمااین‌که مقام معظم رهبری در نشست راهبردی خانواده و زن فرمودند که خانواده اولویت درجه یک کشور است و این اولویت باید در دولت آینده رعایت شود.

در نظر گرفتن شرایط عمومی زنان در کشور
همچنین جلودارزاده با تأکید بر لزوم توجه به شرایط عمومی زنان در کشور افزود: عزل و نصب و پست‌های مدیریتی به اندازه خود نقش و اهمیت دارد اما بیش از آن، باید مسأله شرایط عمومی زندگی زنان را مدنظر بگیریم. قرار دادن زنان در جایگاه‌های مدیریتی هم حق‌شان است و هم می‌تواند به‌عنوان الگو برای نسل‌های آینده امیدآفرین باشد و نقش‌آفرینی کند.

دولت آینده به ترک تحصیل دختران توجه کند/ برنامه ششم از همین لحظه به اجرا درآید
همچنین او به ترک تحصیل دختران اشاره کرد و ادامه داد: دولت باید به مسایلی مانند ترک تحصیل دختران در برنامه‌های بلندمدت به‌طور جدی بپردازد. در برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز در برنامه ششم مسایلی دیده شده است که باید به آن پرداخته شود و جنبه اجرایی به آن بدهیم؛ نه این‌که از یک برنامه به برنامه بعد منتقل شود. متأسفانه در برنامه پنجم حتی یک خط از ماده ۲۳۰ هیچ‌گاه اجرایی نشد. علاقه‌مندیم برنامه ششم از همین لحظه به اجرا درآید. کمااین‌که در دوران فعالیت خانم مولاوردی یک جلسه کمیسیون اجتماعی برای سرعت بخشیدن به اجرای این ماده در مجلس با حضور ایشان تشکیل شد. امیدواریم در اسرع وقت خانم ابتکار به این مسأله توجه کنند و جلسات را شروع و اجرایی کنند؛ چراکه بیشتر از ۸ ماه فرصت ندارند.

باید در مورد مشکلات حاد زنان نقشه راه تهیه کنیم
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مسائل مطرح‌شده تمام مطالبات نیست، گفت: این موارد اولویت‌هاست که در حال حاضر اگر به آن‌ها نپردازیم، ممکن است منجر به بحران شود. ۲ و نیم میلیون زن سرپرست خانوار یعنی ۲ و نیم میلیون خانواده به علاوه تعداد زیادی از زنان و دختران هرگز ازدواج‌نکرده که زندگی خود را به تنهایی می‌گذرانند، باید مورد توجه قرار گیرند. تمام این مسایل در جوامع پیشرفته راه‌حل دارد؛ برای آن‌ها زمینه‌های اجتماعی فراهم می‌شود و دولت‌ها مشکل را به نوعی محاصره می‌کنند. ما نیز در حال حاضر باید برای این چند مشکل حاد زنان که در برنامه هم پیش‌بینی شده است نقشه راه تهیه و شروع به فعالیت کنیم.

تسهیل ازدواج جوانان نیازمند سرمایه‌گذاری دولت آینده است
الهیان نیز بر موضوعات ازدواج و سلامت تأکید کرد. او تسهیل ازدواج جوانان را نیازمند سرمایه‌گذاری دولت آینده دانست و ادامه داد: دولت باید بخش مهمی از برنامه‌ریزی خود را به تسهیل ازدواج جوانان اختصاص دهد و این امر را یک اولویت اساسی تلقی کند. متأسفانه امروز افزایش آمارهای طلاق و افزایش سن ازدواج آسیب‌های جدی را متوجه کیان خانواده کرده است. در این زمینه آسیب هم متوجه خانواده و هم تشکیل خانواده به‌واسطه مسایل مختلف مانند اشتغال است. این مسایل باعث شده که تشکیل خانواده و مقوله ازدواج یکی از معضلات فعلی باشد. قطعاً برنامه‌ریزی دولت آینده و اختصاص اعتباری به این مقوله و موظف‌کردن دستگاه‌های دست‌اندرکار در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

لزوم توجه به سلامت زنان در برنامه‌ریزی‌های دولت دوازدهم
این نماینده دوره هشتم مجلس درباره سلامت زنان اظهار کرد: سلامت زنان مقوله مهم دیگری است که باید در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد. باید در راستای ارتقای سلامت زنان برنامه‌ریزی‌های متنوع و کارآمدی صورت بگیرد که زنان جامعه ایرانی- اسلامی از سلامت روحی، جسمی و معنوی برخوردار باشند؛ چراکه با داشتن زنان سالم در جامعه، می‌توانیم از خانواده سالم صحبت کنیم. در این راستا ورزش زنان و فعالیت بدنی آن‌ها یکی از موضوعاتی است که می‌تواند تضمین‌کننده سلامت زنان باشد. همچنین آموزش به مادران و دختران در جهت حفظ سلامتی خود و خانواده می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و این مقوله هم باید جزو اولویت‌های دولت آینده در حوزه زنان و خانواده قرار گیرد.

ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان
یکی از مباحثی که این زنان نماینده به آن توجه می‌کردند، ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان بود.

جلودارزاده: روند ارتقای زنان می‌تواند سریع‌تر پیش برود
جلودارزاده با تأکید بر این‌که گام‌های خوبی در ارتباط با تحقق این اهداف برداشته شده است، افزود: یک‌سری از این قدم‌ها نیازمند کار اجرایی نبوده و فقط کافی بود نگرش عوض شود که این اصلاح نگرش در حد خوبی اجرایی شد. به‌طور مثال رفع تبعیض بین زنان و مردان یکی از این اقدامات است. در بحث فرهنگی که در دست نهادهای فرهنگی بود، اقدام زیادی انجام نشد. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی هم می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند اما تاکنون اقدامات جدی را شروع نکردند. با این وجود در مورد الگوبودن رفتار دولت یا اصلاح نوع نگرش، شاهد فعالیت‌های خوبی از سوی وزرا بودیم. در بسیاری از وزارتخانه‌ها زنان درحال ارتقا هستند و جریان به آرامی اما با جدیت دنبال می‌شود. این روند می‌تواند در این مرحله سریع‌تر باشد و برنامه‌های آقای روحانی را به‌طور کامل دنبال کند.

او در ادامه بیان کرد: انتصاب سفیر زن که فعلاً یک نفر است، می‌تواند سرعت بگیرد و قرار شده است در تمام وزارتخانه‌ها از پتانسیل زنان در مقام معاون وزیر استفاده شود؛ به‌طوری که حتماً یکی از معاونان زن باشد که این موضوع نیز باید سرعت بگیرد.

الهیان: معاون زنان باید فردی آشنا به مسایل جامعه زنان باشد
همچنین الهیان با اشاره به ویژگی‌های لازم برای معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معاون امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم باید فردی آشنا به مسایل جامعه زنان باشد که با داشتن یک تحلیل عمیق از جامعه زنان، اولویت‌های واقعی زنان را مدنظر داشته باشد؛ چراکه تجربه نشان می‌دهد حرکت‌های شعاری و طرح مسایل حاشیه‌ای، بیش از ارایه خدمات به جامعه زنان، لطمه وارد کرده است؛ از این بابت می‌طلبد تا فردی در این جایگاه قرار بگیرد که اولویت‌های جامعه زنان مدنظر او باشد و با شناخت دقیق از جامعه زنان و مشکلات زن امروز بتواند برنامه‌ریزی لازم را برای پیشبرد اهداف مدنظر در حوزه زنان و خانواده داشته باشد و در این راستا تأثیرگذار باشد.

او افزود: یکی از الزامات، پرهیز از طرح مسایل حاشیه‌ای و غوغاسالاری در حل مشکلات زنان است؛ چراکه تجربه نشان داده طرح مسایل حاشیه‌ای به جای اولویت‌های مسایل زنان، می‌تواند آسیب‌های جدی در مسیر احقاق حقوق جامعه زنان ایجاد کند.

عمرانی: تا زمانی که در مجلس بودم، برنامه منتج به نتیجه از معاونت زنان ندیدم
عمرانی نیز به تحلیل عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دولت یازدهم پرداخت و بیان کرد: تا زمانی‌که در مجلس بودیم و به دنبال صحبت‌ها و جلساتی که با معاونت داشتیم، عملاً اقدامی ندیدیم که در جامعه مثمرثمر باشد و در ارتباط با امور زنان به نتیجه برسد. همواره مطرح می‌کردند که یا در حال مطالعه برنامه‌ها هستند یا برنامه‌ها در دست بررسی است اما تا آن زمان موردی که به نتیجه رسیده باشد را مشاهده نکردیم.

معاون امور زنان باید درد جامعه زنان را درک کند
نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ارایه پیشنهاداتی درباره معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در دولت دوازدهم پرداخت و گفت: این فرد باید فارغ از مباحث جناحی عمل کند. کسی انتخاب شود که فعالیت خود را از اقدامات کوچک اجتماعی شروع کرده باشد تا نسبت به مباحث و درد جامعه آشنا باشد و نسبت به موضوعات مختلف تجربه داشته باشد. فراوان داریم زنانی را که در جوامع مختلف خیلی پرکار هستند. از چنین زنی استفاده شود که درد جامعه زنان را درک کند.

عمرانی با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی صحیح در جامعه گفت: مهم‌ترین نکته در اولویت‌بندی این است که خواسته‌های کل ایران و روستاها و شهرها را، و نه صرفاً خواسته درصد کمی از زنان تهران، با هم بسنجند. پس از انجام این سنجش باید دید که هر مسأله‌ای برای چند درصد از زنان کشور در اولویت است تا مسایلی که درصد بیشتری را کسب کرده است، در اولویت قرار دهند.

اخوان‌بی‌طرف: اگر بیمه زنان خانه‌دار به نتیجه نرسد، نمره‌ای برای معاونت در نظر نمی‌گیرم
اخوان درباره تحلیل خود از عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم اظهار کرد: در مجموع زمانی که بیمه زنان خانه‌دار به‌عنوان مسأله‌ای که از این معاونت توقع می‌رود به نتیجه برساند، انجام نشود، برای نمره‌دادن ذهنم به جای دیگری نمی‌رسد. اگر این کار انجام می‌شد، می‌گفتیم عملکردی مثبت داشته است اما اگر این کار انجام نشود، من نمره‌ای ندارم که برای موارد دیگر بدهم.

لزوم داشتن قدرت اصرار و پافشاری
او به ویژگی‌های مناسب برای معاون امور زنان ریاست‌جمهوری در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که منطقی است این معاون داشته باشد، پافشاری روی امور است تا بتواند بودجه مناسب را برای زنان بگیرد و اگر این موضوع نیاز به پیگیری و اصرار دارد، این کار را انجام دهد. نمی‌توان راحت نشست و گفت رییس‌جمهور و مدیران برنامه و بودجه نسبت به این نیاز آگاهی دارند؛ چراکه ممکن است آن‌ها هم این نیاز را نبینند و هیچ بودجه‌ای برای این بخش قرار ندهند. این موضوع یکی از مواردی است که به‌عنوان ضعف معاونت زنان در دولت یازدهم شناخته می‌شود.

معاون زنان باید در برنامه‌های خود به زنان بدون پشتوانه بپردازد
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توقع داریم کسی که مسؤولیت معاونت امور زنان و خانواده را در دولت دوازدهم برعهده می‌گیرد، مسایل را آسیب‌شناسی کند و در جریان آسیب‌ها باشد. مسایلی مانند بیکاری، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی اولویت‌هایی است که می‌تواند برای زنان در نظر بگیرد. باید به زنانی که بدون پشتوانه، بدون همسر و بدون حامی زندگی می‌کنند، پرداخته شود. مجلس نمی‌تواند این کار را بکند زیرا طرح، بودجه می‌خواهد و بودجه را نیز باید دولت بیاورد. طبق قانون اساسی مجلس نمی‌تواند طرحی را ارایه دهد که برای دولت بار مالی ایجاد کند.

جلودارزاده: NGOها به هم نزدیک شوند
همچنین جلودارزاده با ارایه پیشنهادی به سمن‌ها گفت: از همه زنانی که دغدغه عدالت اجتماعی دارند و به توسعه فکر می‌کنند، می‌خواهم چنان‌چه فعالیت‌های NGOای دارند در راستای همگرایی آن حرکت کنند. هرچه بیشتر به هم وصل شوند و به یک قدرت اجتماعی تبدیل شوند، می‌توانند کمک‌های بیشتری را برای ملت و به‌تبع آن برای دولت داشته باشند و این الان باید نهادینه شود. چقدر خوب است تمام NGOهایی که در سطح کشور تشکیل شده، بنا به موضوع به هم نزدیک شوند و بتوانند ایفای نقش کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار