25. آذر 1395 - 13:30   |   کد مطلب: 14246
مدیر ستاد اجرایی جشنواره تئاتر کودک :
تبلیغات بر باد رفته قبل از شروع جشنواره
مدیر ستاد اجرایی جشنواره کودک گفت : امروزه تئاتر خیابانی شاخه ای از این هنر است که بیشتر جنبه اجتماعی دارد و مخاطب با دیدن آن همزادپنداری کرده و دردهای خود را در آن می جوید.
shabnamha.ir , afkl ih , شبنم ها, جشنواره تئاتر کودک همدان

به گزارش شبنم همدان ،

یکی از سنت های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، اجرای خیابانی است. به طور کلی اجرای خیابانی تئاتر که از قرن بیستم در دنیا رواج یافت تلاشی بود که دست اندکاران این هنر انجام دادند تا مردم بیگانه با هنر نمایش را با این هنر نمایشی آشتی دهند و مخاطبان را به شیوه ای عملی به سالن های نمایش فرا بخوانند. امروزه تئاتر خیابانی شاخه ای از این هنر است که بیشتر جنبه اجتماعی دارد و مخاطب با دیدن آن همزادپنداری کرده و دردهای خود را در آن می جوید.

برای دیدن اجرای خیابانی بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان  در محل برگزاری جشنواره حاضر شدم. اما متأسفانه شرایط جوی و برودت هوا در یکی دو روز اخیر اجازه اجرای خیابانی را نداده بود و نمایش‌های بخش اجرای خیابانی در سالن ورودی جشنواره اجرا شده اند.

shabnamha.ir , afkl ih , shabnamha , شبنم ها , شبنم همدان , جشنواره تئاتر کودک ;

به سراغ یکی از مخاطبینی رفتم که برای دیدن اجرای خیابانی آمده بود و از وی پرسیدم نظر شما اجرای خیابانی با وجود سرمای هوا چیست ؟

پاسخ داد: روز سه شنبه همراه با خانواده برای دیدن اجرای زنده آمدیم ولی سرمای هوا  باعث شد خیلی سریع بازگردیم. وقتی شنیدم سانس بعد را در سالن ورودی اجرا کرده اند خوشحال شدم. با توجه به اینکه مخاطب جشنواره کودکان هستند، بهتر بود در برنامه ریزی اولیه اجراهای خیابانی را با توجه به پیشبینی سرما و باد شدید در روزهای پایانی پاییز، برای محیط های سرپوشیده برنامه ریزی می کردند .

shabnamha.ir , afkl ih , shabnamha , شبنم ها , شبنم همدان , جشنواره تئاتر کودک ;

 نمایش سورپرایز که قرار بود در فضای باز اجرا شود در سالن بر روی صحنه رفت.

به سراغ کارگردان این نمایش رفتم. مهدی حبیبی اهل  ملایر است از وی در مورد نحوه تبلیغات و استقبال در جشنواره امسال سؤال کردم . وی گفت: امسال اولین تجربه برگزاری جشنواره در آذرماه است و در سالهای قبل جشنواره در شهریور ماه برگزار می شد. امسال تصمیم برگزارکنندگان بر این شد که به دلیل تقارن آخر تابستان 96 با ماه‌های محرم و صفر افتتاح جشنواره کودک از آذرماه کلید بخورد. این جابجایی زمانی موجب شد سرما از یک سو و کمبود تبلیغات محیطی و رسانه ها از طرف دیگر جشنواره را تحت الشعاع قرار دهند.  البته مردم فرهنگ دوست همدان با استقبال پرشور خود در چند روز گذشته  از نمایش‌ها باعث ایجاد یک محیط گرم و سرزنده  برای متصدیان تئاتر شدند و این جای تقدیر و تشکر دارد زیرا  بازخورد مخاطبین تأثیر زیادی دربازی  بازیگران می گذارد و  در اجرای زنده بازیگر از مخاطب انرژی می‌گیرد.

shabnamha.ir , afkl ih , shabnamha , شبنم ها , شبنم همدان , جشنواره تئاتر کودک ;

مهدی حبیبی کارگردان تئاتر

از وی پرسیدم استقبال مردم شهر  همدان و زادگاه شما ،ملایر، از تئاتر کودک و نوجوان چطور بوده است ؟

حبیبی گفت: در شهر همدان و بعضی از شهرستان‌ها در سالهای گذشته 1 یا 2 کار کودک بر روی صحنه می رفت ولی امسال 25 کار کودک برای بازبینی ارائه‌شده است.  در طول سال در شهر همدان و ملایر چندین تئاتر در زمینه کودک به صحنه برده می شود و به برکت برگزاری جشنواره در طول9 سال گذشته تئاتر کودک در همدان از استقبال بسیار خوبی برخوردار شده است .خوشبختانه  تماشای تئاتر برای کودکان در سبد فرهنگی خانوار قرار گرفته است .

شما برای چندمین سال است که در جشنواره شرکت می کنید ؟

امسال هفتمین سال است که در جشنواره شرکت می کنم.  در سالهای گذشته با «ماشین اسباب بازی » و «غذاهای خوشمزه» در جشنواره حاضر شدم و چندین  جایزه داوران را کسب کردم و سال قبل نیز با یک نمایش صحنه‌ای به نام «خانواده گارفینگر» و یک نمایش خیابانی به نام «خان چندم» شرکت کردم و امسال با نمایش «سورپرایز» در جشنواره هستم.

از او پرسیدم فکر می کنید با انتخاب داوران چه رتبه ای را کسب می کنید ؟

مهدی حبیبی گفت:  گروه ما تلاش بسیار زیادی داشته است و مهم‌ترین امتیاز برای من شاد کردن کودکان است . این جشنواره با نام تئاتر کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است و بهترین داوران برای آن  کودکان و نوجوانان  هستند .

shabnamha.ir , afkl ih , shabnamha , شبنم ها , شبنم همدان , جشنواره تئاتر کودک ;

صحبت‌های حبیبی و زمزمه‌هایی که در این چند روز درباره کم بودن تبلیغات در شهر به گوش می‌رسد موجب شد به سراغ مدیر  ستاد اجرایی جشنواره کودک و نوجوان  برویم و با وی در مورد تبلیغات جشنواره گفتگو کنیم.

shabnamha.ir , afkl ih , shabnamha , شبنم ها , شبنم همدان , جشنواره تئاتر کودک ;

مجید فروتن در ارتباط با تبلیغات جشنواره اظهار داشت : به علت وزش باد شدید قبل از برگزاری جشنواره در همدان بنرها و پلاکاردهای تبلیغات جشنواره آسیب دید اما خوشبختانه امسال برای اولین بار اپلیکشن جشنواره در همدان راه اندازی  شد و تبلیغات از طریق اپلیکیشن هم صورت گرفت.

از وی پرسیدم: اجرا و افتتاح  جشنواره در مقایسه با شهرهای بزرگ چگونه است ؟

فروتن پاسخ داد: شهر همدان پتانسیل کافی برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی را دارد.  یکی از علت‌های ماندگاری جشنواره در همدان استقبال و مطالبه خود مردم همدان بوده است. خوشبختانه تفاهمی برقرار شد که جشنواره تئاتر کودک  تا سال آینده نیز در همدان باقی بماند.

با توجه به مطالبات بازیگران و صحبت‌هایی که در مورد شرایط شغلی داشتند از فروتن پرسیدم، آیا شما برای  موفقیت دست‌اندرکاران تئاتر استان همدان شرایط ویژه ای غیر از محیط  جشنواره در نظر گرفته اید؟

وی گفت: با توجه به استقبال در حوزه تئاتر کودک در همدان چندین سالن درطول سال با هماهنگی مدارس در اختیار گروه های نمایشی قرار می گیرد و تئاتر حوزه کودک درآمد خوبی دارد.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار