24. ارديبهشت 1396 - 15:57   |   کد مطلب: 16722
در این گزارش به سراغ اقشاری از جامعه رفتیم که چون جزء اقشار ضعیف تر هستند کسی به حقوق شهروندی آنها نمی اندیشد و به طرح مشکلات معلولین و کودکان کار و روستائیانی که به ناچار مجبور به مهاجرت به شهرها شده اند پرداختیم.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, اقشار محروم

به گزارش شبنم همدان، هر جامعه ای با افرادی از اقشار در سطوح مختلف تشکیل می شود . حاشیه نشین ها جزء اقشار ضعیف هستند که در حاشیه شهرها قرار دارند و کمترین بهره را از حقوق شهروندی دارا هستند اما در میان اقشار مختلف جامعه افرادی را می شناسیم که بدون اینکه در حاشیه شهر ها زندگی کنند از کمترین حقوق و مزایای شهروندی برخوردار هستند از جمله معلولین جسمی حرکتی  ,روستاییانی که به شهرهای بزرگ مهاجرت   می کنند، زنان سرپرست خانوار ,کودکان کار ,بیماران خاص ,. در این گزارش به سراغ تنی چند از معلولان رفتیم تا انتظارات آنها از جامعه را بدانیم  این معلولان  به دلیل معلولیت خویش از برخی حقوق شهروندی محروم هستند. اولین فردی که با وی هم صحبت شدیم هنرمند خطاط و نقاش چیره دستی است که از ناحیه پا معلولیت دارد و پای صحبت هایش می نشینیم. و از رنج های خویش و کاستی های جامعه می گوید.

 

چه چیزی در جامعه برای معلولین رنج آور است

این هنرمند معلول بیان کرد: از 12 سالگی کار خطاطی و نقاشی انجام می دهم. اکثر استادان از کارهایم بسیار راضی هستند. چندین بار نیز در نمایشگاههای مختلف آنها را در معرض دید عموم قرار دادم. اکثر بازدید کنندگان با دیدن وضعیت من بسیار متعجب می شدند . اولین صفتی که در جامعه به من می دهند معلول هنرمند است.  متاسفانه اکثر افراد جامعه گمان می کنند معلولین تنها سربار خانواده هستند و قادر به انجام کوچکترین اعمال شخصی خود نیستند در حالی که من و دوستانم با تمام کمبودها می توانیم هزینه های یک خانواده را تامین نماییم.

وی در حالیکه در نگاهش غم عمیقی نشسته بود گفت:  دیدگاه ترحم و دلسوزی از سوی جامعه نسبت به فرد  معلول بسیار تلخ وغم انگیز است. هر چند پاهای من معلول است اما دستانم  و ذهنم معلول نیست تنها چیزی که از جامعه مطالبه می کنم این است که مانند سایر اقشار جامعه به من نگاه کنند .

 

مشکلات شهروندی افراد معلول به عنوان بخشی از جامعه / مسئولان به معلولین توجهی ندارند

این توانمند فرهیخته اذعان داشت : متاسفانه در جامعه حداقل نیازها و حقوق  شهروندی را برای ما قائل نیستند و ما از حداقل ها محرومیم. یک معلول  نمی تواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند چون مسئولان آنها را در جامعه نمیبینند و انها قادر  به استفاده از اتوبوس های درون شهری نیستند. در استفاده از اماکن تفریحی در شهر همدان  نیز به معلولین بی توجهی شده است.

 

وی افزود: وقتی مسئولان ما را نمی بینند مردم هم کم لطفی می کنند. برخورد جامعه با ما بسیار دردناک است به عنوان مثال بنده   برای اجاره طبقه همکف  یک منزل مسکونی دچار مشکل شدم چون صاحب خانه با مشاهده وضعیت من مبلغی را به اجاره بها اضافه نمود .

باید باور کنیم که  معلولینی که  در جامعه زندگی می کنند بخشی از جامعه ما هستند و مثل شهروندان دیگر از حقوق شهروندی برخوردارند. این معلولین می توانند ازدواج کنند و صاحب فرزندان سالمی باشند. به سراغ دختری رفتیم که پدر و مادرش معلول هستند تا از زاویه دید او مشکلات معلولان را ببینیم.

فاطمه  فرزند دو معلول است و پدر و مادرش از ناحیه بینایی معلولیت دارند اما فاطمه  کاملا سالم است و مشکلات معلولان را از نگاه او بررسی می کنیم.

 

افراد جامعه  به توانمندی معلولان توجهی ندارند

فاطمه فرزندی که معلولیت والدینش را هر روز می بیند اظهار داشت : متاسفانه بزرگترین مشکل پدر و مادر من و دیگر معلولان در جامعه این است که افراد جامعه به توانمندی های آنها توجه ندارند و  تنها مشکل انان را می بینند. مردم  اصلا دقت نمی کنند که یک فرد که از بینایی بی بهره است در مقابل شنوایی بسیار قوی دارد. شاید باور نکنید مادر و پدرم با صدای همه بازیگرها اشنا هستند به طور مثال  به من می گویند فاطمه این همان بازیگر است که در فیلم باران نیز بازی کرده بود.

فاطمه در مورد مادرش می گوید:  مادر من با وجود نقص  بینایی که دارد  آشپز فوق العاده ماهری است هنگامی که به دیگران می گویم این غذا دستپخت مادرم است باور نمی کنند و دلخراش تر اینکه گاهی اوقات حتی افراد توانمند را  با نقصشان صدا می زنند واقعا  رفتار بعضی از افراد جامعه بسیار تعجب آور و خشن است. خشونت از نظر من تنها در رفتار خلاصه نمی شود بلکه گفتار را نیز در برمی گیرد .

 

افراد معلول شأن و منزلتی برایر افراد سالم دارند

فاطمه در مورد خواسته اش از مسئولان  اذعان داشت : تنها چیزی که از مردم و مسئولان برای پدر و مادرم و دیگر معلولان می خواهم رعایت شان و منزلت اجتماعی برابر افراد سالم است.  همچنین  اگر  افراد معلول  دچار نقصی هستند  مطمئناً از  توانمند هایی برخوردار هستد که شاید در ذهن افراد سالم گنجانده نشود. از افراد جامعه تقاضا دارم توانمندیهایشان را باور کنیم .

 

 مسئول روابط عمومی بهزیستی: معلولان به دنبال حقوق شهروندی نیستند

پس از شنیدن مشکلات معلولان در ارتباط با چگونگی اصلاح نگرش جامعه و بهره مندی معلولان از حقوق برابر شهروندی و مناسب سازی فضای شهری به اداره بهزیستی رفتیم و با رئیس روابط عمومی سازمان اداره کل  بهزیستی گفتگویی انجام دادیم.

حجت حاتمی اظهار داشت : مددجویان به دنبال حقوق شهروندی نیستند و تنها چیزی آنها از جامعه طلب می کنند اصلاح نگاه افراد جامعه و پذیرش  یک معلول به عنوان عضوی از جامعه  است. سازمان بهزیستی به دنبال این است که نگاه جامعه از ترحم به سمت توانمندی آنها سوق پیدا کند.

وی افزود:  در جامعه قوانین کامل حمایت از حقوق معلولین وجود دارد اما اینکه این قوانین  تا چه حد اجرایی می شود جای تامل دارد. در بهزیستی مددجویانی وجود دارند که  با توجه به محدودیت هایشان آثار هنری خلق می کنند که هیچ یک از افراد سالم توانایی انجام آن را ندارند. به عنوان مثال بانوی معلولی  که تنها قسمت متحرک و سالم بدنش مغز و سر او است تا کنون چندین جلد کتاب منتشر نموده  و در منزل شخصی اش نمایشگاهی از آثار هنری اش دایر کرده است.

حاتمی اذعان داشت :برای اصلاح نگاه جامعه تمامی افراد و ارگان ها باید پیشقدم شوند .

 

در بخش اجرایی و فضاسازی شهری کم کاری هایی صورت گرفته  که معلولان را به دردسر می اندازد

رئیس روابط عمومی اداره کل بهزیستی اظهار کرد : علی رغم اینکه استانداری همدان  جلساتی با سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با مناسب سازی فضای شهری برگزار کرده است اما متاسفانه کم کارهایی هم در بخشهای اجرایی  مختلف صورت گرفته است  به طور مثال  در خیابان طالقانی وسط پیاده رو بلواری با سطح غیر هم شیب ایجاد شده است در حالی که افراد سالم نیز مجاز نیستند از داخل چمن عبور کنند با توجه به پیاده رو بودن خیابان باید پرسید این بلوار با چه اندیشه ای اجرا شده است ؟ تنها خواسته معلولان اجرای قانون و رعایت شان و منزلت اجتماعی  آنان توسط همه ارگان ها  درسطح جامعه  است .

 

در سازمان بهزستی افرادی وجود دارند که برای خدمت رسانی به معلولان از جان و سلامت خود مایه می گذارند.پس از صحبت با روابط عمومی سازمان به سراغ بانویی رفتیم که سرپرست خانوارو بازنشسته سازمان توانبخشی بهزیستی و با وی گفتگو کردیم.

 

یک زن سرپرست خانوار: یک بام و دو هوا در مبلغ مالیات بر درآمد/ افراد با پارتی بازی مالیاتشان را کم می کنند

این بانوی بازنشسته توانبخشی بهزیستی اذعان کرد : در سالهای جنگ و روزهای بسیار سخت،  کارکنان بهزیستی مجبور بودند معلولین را به تنهایی جا به جا کنند. بعد از10 سال کار در مرکز توانبخشی به علت از کار افتادگی بازنشته شدم. امروز با وجود در رفتگی  مهره های  کمر 900هزار تومان حقوق دریافت می کنم, امسال مبلغ قابل توجهی  به حقوق من افزوده شده است اما مجبورم افزون بر این مبلغ را برای مالیات ارایشگاه دخترم هزینه کنم.  سوال من از مسئولین این است چگونه مالیات بر در آمد را محاسبه می کنند برای یکسال دختر من باید مبلغ  4 میلیون تومان  مالیات بپردازد در حالی که فرد دیگری همین مبلغ مالیات را با پارتی بازی به مبلغ چهار صد هزار تومان کاهش داده است اگر قانون برای همه یکسان است چرا به صورت کاملا متفاوت اجرا می شود .

 

خواسته یک کودک کار: کاش در جامعه شرایطی بود تا کودکان امثال من نیز امنیت و آرامش داشتند

کودکان کار نیز بخشی از جامعه هستند که کمتر دیده می شوند و از حقوق شهروندی بهره ای ندارند.  هرچند چهار راه های همدان کمتر شاهد حضور این اطفال است اما در بخش های مختلف شهر این نان آوران کو چک با تمام کمبود ها مشغول فعالیت هستند . بیشتر این کودکان با دست فروشی یا فروش آدامس و شکلات کسب درآمد می کنند. یکی از این بزرگ مردان کوچک  کودک 12 ساله ای بود  که در مقابل زور گویی دیگر دست فروش خیابان  بر روی بساط خود دراز کشید تا نتوانند بساطش را جمع کنند.

از او سوال کردم چرا در مقابل فرد مقابلت کوتاه نیامدی ممکن بود خودت آسیب ببینی ؟

این نان اور کوچک اظهارکرد: من قرار است دائما این کار انجام بدهم اگر امروز در مقابل دیگران  کوتاه بیایم مطمئناً فردا نیز نخواهم توانست کار کنم .

به عنوان یک نان اور کوچک چه انتظاری از جامعه داری؟

وی اذعان کرد :من انتظار خاصی ندارم تنهاخواسته ام این است که جامعه شرایطی فراهم اورد کودکان امثال من در امنیت کامل  کسب در آمد نمایند .

 

مشکلات روستائیان:  دفترچه درمان روستایی در کلنیک ها بی ارزش است

مشکلات  حاشیه نشینان و روستائیانی که  بی بضاعت هستند و به دلیل مشکلات و بیماری به شهر مهاجرت کردند و در شهرها از حقوق اولیه شهروندی محرومند.  

یک شهروند روستایی اظهار کرد :بخشی از مشکلات روستائیان دفترچه های درمان  روستائی است متاسفانه  تنها در بیمارستان ها مورد  تایید قرار می گیرند , در کلینیک ها و مراکز فیزیو تراپی و سونو گرافی نادیده گرفته می شود برای مراجعه به بیمارستان و دریافت مراحل  درمان حداقل چند روز پی در پی باید به بیمارستان مراجعه نمایم  تا بتوانم نوبت پذیرش برای پزشکان متخصص  دریافت کنم اما در کلینیک ها به  آسانی  با هزینه های گزاف به راحتی پذیرش می شوم .

 

مرد روستایی: سود یک سال کار بر روی چند جریب زمین تنها 1 میلیون تومان است

از یکی از کشاورزان روستایی پرسیدم شما چه انتظاری از دولت به عنوان فرد عادی جامعه دارید ؟

مرد روستایی اظهار کرد :در سطح روستا مشکلات زیادی داریم از قبیل عدم مطابقت خسارت های محصولات کشاورزی  با میزان بیمه ,عدم وجود خانه بهداشت ,عدم به روزرسانی ادوات کشاورزی, امسال بنده تنها مبلغ چهار میلیون بابت فروش گندم به سیلو دریافت نمودم در حالی که 3 میلیون هزینه کاشت و برداشت برای من تمام شده بود تنها یک میلیون از چندین جریب زمین نسبت  به سرمایه نصیب من شد. در سطح درمان نیز با مشکلات عدیده ای در مراجعه به متخصصین  در ارتباط با دفترچه روستایی مواجه می شویم.

 

فقدان  توسعه اقتصادی در روستا عامل مهاجرت روستائیان به شهر ها

وی افزود :دولت انتظار دارد روستائیان به شهر ها مهاجرت نکنند اما نمی داند در اکثر روستاهای استان همدان تعاونی های مختلف اشتغال و اموزش روستائیان در بحث کشاورزی و  اقتصادی وجود ندارد متاسفانه هیچ گونه توسعه ای برای روستاییان در نظر گرفته نشده است اما جا دارد بگویم درست است توسعه به لحاظ بهره مندی از نعمت اب ,برق ,به تازگی گاز نصیب روستاییان شده استاما توسعه ای که با اشتغال و تحول اقتصادی همراه نباشد نمی تواند یک کشاورز را در روستا نگه دارد.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار