7. دى 1396 - 13:29   |   کد مطلب: 20119
در این گزارش پای صحبت های بانوانی نشسته ایم که پس از سالها با کمک نهضت سواد اموزی لذت باسواد شدن را چشیده اند.

شبنم همدان گزارش می دهد:
مقام معظم رهبری (ظله تعالی)در ارتباط با نهضت سواد آموزی می فرمایند :"سواد آموزی یک حسنه است ,یاد دادن یاد گرفتن و خدمت به مردم همه در راه حضرت علی (ع )بودن است" .
به مناسبت روز نهضت  سواد آموزی گفتگویی با زهرا عزیزی خانه دار و کار آفرین 42 ساله دانش اموز مقطع راهنمایی انجام دادیم .

 

همزمان با پسرم کوچکم شروع به یادگیری کردم

زهرا عزیزی اظهار داشت :سالها بود در منزل مشغول انجام هنرهای دستی بودم. اما گاهی اوقات با وجود اینکه تلاش بسیاری در اجرای کارهای خانه داری و فعالیت های  هنری داشتم و در بین اقوام فرد نسبتا موفقی به شمار می رفتم  .همواره از اینکه نمی توانستم بخوانم و بنویسم خجالت می کشیدم. حتی برای انجام ساده ترین کارها نیز با مشکل مواجه بودم .خواهر کوچکتر من از سالها پیش  معلم نهضت سواد آموزی بود , بارها مرا دعوت  به یادگیری علم می نمود . اما هر بار در پاسخ او می گفتم خجالت می کشم از اینکه در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت کنم و نتوانم مانند دیگر شرکت کنندگان  کلاس  تکالیفم را به خوبی انجام دهم .خواهرم پاسخ بسیار خوبی به من داد و گفت :"تو هر روز  با این خجالت ها مواجه می شوی مطمئن باش هرگاه  به دیگران می گویی سواد ندارم  این شرمندگی و خجالت را  در مراتب بدتر تجربه می کنی . مطمئن باش قرار نیست هیچ یک از افراد کلاس  یکدیگر را  مورد سرزنش قرار دهند ".با توجه به نگاه او و ضروری دانستن یادگیری  در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت نمودم , توانستم در طی چهار سال مقطع ابتدایی را به پایان برسانم . هم اکنون در مقطع راهنمایی همزمان با پسر کوچکم تحصیل می کنم .

 

بعد از با سواد شدن در کارهای هنری پیشرفت زیادی کردم

عزیزی تصریح داشت :یاد گیری علم در واقع همانند  چراغ روشنی  است که مسیر زندگی ات را پر فروغ و روشن می سازد .پس از یادگیری علم پیشرفت بسیار زیادی در انجام هنرهای دستی داشتم .به عنوان مثال در اجرای  هنرهای بافتنی وانواع بافت هایی که جود دارد مهارت بسیار خوبی کسب کرده ام .از سوی دیگر روحیه بسیار شادابی پیدا کرده ام  .گاهی اوقات با فرزندم در انجام دروس رقابت می کنیم .یا حتی برخی  اوقات در خصوص سوالات درسی با یکدیگر به مباحثه می پردازیم .مهمترین تاثیر علم اموزی بر زندگی من خواندن قران و دعاهای روز است.

وی یاد آور شد : در طی سال جاری به حول و قوه الهی موفق شدم یکبار قرآن را برای نذر ظهور امام زمان (عج )ختم نمایم .

 

خجالت از بیسوادی مانع میشود که در کلاسهای نهضت شرکت کنم

در خصوص معایب نداشتن سواد گفتگویی با اغچه اسدی خانه دار بیسواد57 ساله  انجام دادیم .

اسدی اظهار داشت :از کودکی علاقه زیادی  علم اموزی داشتم , در سن پایین ازدواج کردم و فرصت علم اموزی را پیدا نکردم. سالها از این موضوع می گذرد و من هر روز  بیشتر به عجز خود پی  می برم .متاسفانه در طی این سالها مساله ای که مرا از علم آموزی باز داشته است خجالت و ترس از اشکار سازی معضل بیسوادی است .

 

پس از 57 سال تصمیم گرفتم با سواد شوم

اسدی به مشکلات افراد بیسواد اشاره داشت و گفت: امروز در جامعه با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده ام و این مشکلات به حدی مرا به تنگنا آورده است که تصمیم گرفته ام در کلاس نهصت سواد آموزی با توجه به سن و سالم  شرکت نمایم .یکی از مشکلات من در زمان  خرید از فروشگاه است که به راحتی نمی توانم برخی از اجناس شوینده را از یکدیگر تفکیک نمایم , یا اینکه انها را برحسب قیمت انتخاب کنم .

حتی یک شماره تلفن ساده نمی توانستم بگیرم

من نمی توانم یک شماره تلفن ساده را بگیرم .فرزندانم برایم گوشی موبایل هدیه  خریده اند اما من حتی نمی توانم آن را شارژ اعتباری نمایم .در بحث سلامت و استفاده از  داروها نیز با مشکل بسیار بزرگی مواجه هستم. با وجود اینکه بعضی ازداروخانه ها از علامت و خطوط برای نشان دادن  میزان مصرف دارو استفاده می کنند . اما من در خصوص ساعت مصرف داروها با مشکل مواجه می شوم .خلاصه بگویم در جامعه امروز  ما یک فرد بیسواد مانند مرده ای است که از گور برخواسته است .

 

اسلام سفارش به یادگیری کرده است

در ارتباط با روز نهضت سواد آموزی گفتگویی با فاطمه حسین پور خانه دار 37ساله  که از طریق شرکت در کلاس های نهضت سواد اموزی موفق به دریافت دیپلم شده است انجام دادیم .
حسین پور اشاره داشت :پس از ازدواج و نگاه اطرافیان به مساله تحصیلات تصمیم گرفتم در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت نمایم. اوائل سعی می کردم به صورت مخفیانه با  اطلاع و آگاهی همسرم در این کلاس ها شرکت نمایم. زیرا گمان می کردم نگاه اطرافیان موجب آزار و اذیتم خواهد شد. اما بعدها پی بردم این مساله و دغدغه  تنها برداشت و  تصور من است. بنابراین کم کم مساله شرکت در کلاس های نهصت سواد اموزی در بین اقوام به یک مساله مهم تبدیل شد و بسیاری از بزرگترها که از یادگیری باز مانده بودند . تصمیم گرفتند در حد خواندن و نوشتن در این کلاس ها شرکت نمایند .خانم وحدتی (معلم نهضت سواد آموزی)برای ترغیت سواد آموزان آموزش قرآن و کلاس های غیر درسی را نیز دایر نمود. بدین ترتیب علاوه بر یادگیری  علم توانستم تا اندازه ای در انجام  هنرهای دستی هم  مهارت کسب کنم .

حسین پور تاکید داشت :اگر همه ما به دستورات اسلام عمل نماییم قطعا مدینه فاضله  ایجاد خواهد شد .اسلام سفارش بسیاری به یادگیری نموده است گاهی اوقات ما به علت ترس از قصاوت دیگران , نگاه آنها این سفارش موکد را انجام نمی دهیم .از نظر من دلیل  قضاوت های نابه جای ما تنها ذهنیت و تصوری  است که ما  از دیگاه و نظر دیگران در ذهن خود ساخته ایم .

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار