18. اسفند 1396 - 12:40   |   کد مطلب: 21113
یکی از مداحان اهلبا بیان روایتی ار رسول اکرم در مورد اهمیت دعای مادر گفت: جوانی به نزد حضرت رسول اکرم (ص) رفت و از مشکلات زندگی گِله مند بود پیامبر اکرم (ص)به او فرمود از مادرتان بخواهید که برای شما دعا کند آن جوان گفت مادرم در قید حیات نیست پیامبر اکرم (ص)فرمود از پدرتان بخواهید برای شما دعا کند پیامبر اکرم (ص)فرمود اگر مادرش در قید حیات بود قطعا دعای او زودتر مستجاب می شد .

به گزارش شبنم همدان:

به مناسبت میلاد سراسر نعمت حضرت فاطمه (س) و روز مادر گفتگویی با  منصوره عرب خراسانی یکی مادران این سرزمین , نویسنده و شاعر حوزه کودکان و ابداع کننده بازهای خلاق نمایشی در ضمن بانویی که مادر شدن موجب ورود او به دنیای شعر و شاعری شد   انجام دادیم .

مادر شدن مرا به دنیای شعر و نویسندگی وارد کرد

یکی از مادران این سرزمین اظهار داشت :با تولد فرزندم شعر نیز در وجود من متولد شد ,مادر شدن باعث ورود من به دنیای شعر و نویسندگی بود ,این شعرها ابتدا به صورت لالایی هایی  بود که  برای فرزندم می گفتم البته علاوه بر شعر بازی های نمایشی نیز انجام می دهم این استعداد نیز ناشی باور پذیری مادر شدن در وجود من است .

 

بازی بهترین راه تربیت کودک

عرب خراسانی ادامه داد :من همواره با فرزندم بازی می کنم ,همراه با او نحوه بازی را تغییر می دهم.والدین  اگر بخواهند  مفاهیم عمیق مسئولیت پذیری و تربیتی را به فرزندان خود آموزش دهند  بهتر است ازطریق بازی و نمایش این مفاهیم به کودکان انتقال داده شود ,حتی می توان از طریق بازی کودکان را ترغیب به مطالعه نمود.

 

عرب خراسانی تصریح داشت :زمانی خوشحال می شوم که کودکان را در حین بازی و شادی مشاهده می کنم.  کودکان اشتیاق زیادی به بازی کردن دارند. متاسفانه فضاهای مجازی و مشغله فراوان والدین موجب شده کودکان تنها بمانند .هنگام بازی کودکان  به راحتی می توانیم خنده از ته دل کودکان را مشاهده نماییم .تماشای بازی و خنده کودکان انرژی مضاعفی را به من منتقل می کند. امروزه متاسفانه مادران حتی زنان خانه دار فرصت بسیار کمی را به فرزندان خود اختصاص می دهند .گاهی اوقات برخی از والدین به من می گویند شما حوصله بسیار زیادی دارید آنها باید بدانند زمانی  که ما فرزندی را به دنیا می اوریم مسئول رشد  او هستیم  در بازی هایی که  بین کودکان و والدین انجام می شود مهمترین فاکتور و نتیجه بازی  برقراری ارتباط و تعامل  بین کودک و والدین است .

 

کودک با مهر و محبت مادر رشد می کند

یکی از مادران این سرزمین خاطر نشان کرد :هدف از به دنیا آوردن فرزند بسیار فراتر از آن است که در اذهان عموم مردم جای دارد .یک مادر علاوه بر رشد جسمانی مسئول رشد ذهنی ,عاطفی ,هیجانی,مهارتی  فرزندش نیز می باشد. مادران باید فرصت زیادی را به فرزندان خود اختصاص بدهند و روزانه به طور متوسط یک ساعت از فرصت خود را  به بازی با فرزندانشان بپردازند. مادران می توانند با کودکان بازی مهارتی ,کلامی و بی کلام و ذهنی انجام دهند .کودکان موجودات بسیار گرانقدر و ارزشمندی هستند که با مهر و محبت خالصانه مادران رشد می کنند .

 

عرب خراسانی تاکید داشت :دنیای کودکان. دنیایی پر از پاکی و زیبایی و معصومیت و دور ازفریب است افتخار می کنم که برای کودکان می نویسم .

 

به مناسبت گرامیداشت سالروز میلاد فخر زنان عالم حضرت زهرا (س)و روز مادر گفتگویی در خصوص اهمیت حضور  مادران در زندگی فرزندان با سید مهدی موسوی نوشاد مداح اهل بیت(س)  انجام دادیم .

مداح اهل بیت: برای حل مشکلات زندگی از مادر بخواهید برایتان دعا کند

موسوی نوشاد اظهار داشت :جوانی به نزد حضرت رسول اکرم (ص) رفت و از مشکلات زندگی گِله مند بود پیامبر اکرم (ص)به او فرمود از مادرتان بخواهید که برای شما دعا کند آن جوان گفت مادرم در قید حیات نیست پیامبر اکرم (ص)فرمود از پدرتان  بخواهید  برای شما دعا کند پیامبر اکرم (ص)فرمود اگر مادرش در قید حیات بود قطعا دعای او زودتر مستجاب می شد .

مداح اهل بیت (س)تصریح داشت: پدر جایگاه بسیار والایی در زندگی فرزندان دارد اما از لحاظ شکل گیری شخصیت و شیوه تربیتی فرزندان مادران جایگاه بسیار ویژه ای دارند .

 

مداح اهل بیت (س )خاطر نشان کرد :اهل بیت (س)حجت خدا بر مردم هستند و حضرت زهرا  (س)حجت خدا بر اهل بیت (س)می باشند .

 

دعای مادر در حق من مستجاب شد

موسوی نوشاد در ارتباط با جایگاه مادر در زندگی خویش گفت :بنده در دورانی  از زندگی شغل بسیار سختی داشتم در سفری حدودا ده سال پیش به کربلای معلی داشتم مادرم در حرم امام حسین (ع) دعایی در حق من فرمود که این دعا مستجاب شد. مادرم  زن بسیار  بزرگوار و متواضعی بودند و همه تلاش خود را وقف موفقیت فرزندان خود نمودند ,بنده یک روضه در حرم اباعبدالله الحسین برای مادرم خواندم هم اکنون  هرگاه یاد و خاطر مادرم در ذهن ذنده می شود این روضه را زمزمه می کنم .

 

موسوی نوشاد تاکید داشت :به تمام فرزندانی که مادر دارند توصیه می کنم به پای مادر بوسه بزنند  پیش از انکه بر قبر مادر بوسه زنند .

 

در ارتباط حقوق و وظایف مادر و فرزند گفتگویی با سید ابوالفضل جَدایی  وکیل پایه یک داد گستری انجام دادیم .

 

جَدایی پس از تبریک و تهنیت به مادران این سرزمین اظهار داشت :نامگذاری یک روز ازسال به نام مادر در فرهنگ ملل مختلف سابقه ای بس طولانی دارد ,هر ملتی سعی کرده روزی را به مقام شامخ مادر اختصاص دهد .اسلام از نظر حقوقی حساب ویژه ای برای پدر و مادر قرار داده است همان گونه که از نظرعاطفی جایگاه ویژه ای برای انان در نظر گرفته است .والدین باید نسبت به فرزندان خود توجه کامل داشته باشند ,تلاش بسیاری برای رشد و نمو انها نمایند ,مساوات و برابری را در محبت کردن به  فرزندان رعایت کنند .والدین در برابر تربیت صحیح اخلاقی و دینی فرزندان ختد مسئول هستند و باید انان را به شیوه ای صحیح تربیت نمایند و از سخنان ناروا پرهیز کنند.از سوی دیگر تادیب فرزندان بر والدین واجب است .از دیگر وظایف والدین انتخاب نام نیک و انتخاب همسر شایسته برای آنان است  .

 

حقوق و مسئولیت های مادر

وکیل پایه یک دادگستری تصریح داشت : همان گونه که برای مادر فراتر از حقوق  وی احسان و تکریمی خاص بیان شده ، هم چنین برای او مسئولیت هایی نیز بیان شده که در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود.

 

وکیل پایه یک دادکستری: شیردهی مسئولیت و وظیفه شرعی مادر است

از جمله مسئولیت های مادر ، شیردهی به فرزند است.(بقره، آیه ۲۳۳) مادری که متوجه به خدا و قیامت و اهل تقوا باشد، مصالح کودک و نوزاد را در شیردهی و امور دیگر مراعات می کند.

مادر حق ندارد کاری کند که به ضرر و زیان نوزاد و کودک تمام شود. هم چنین وارثان پدر نیز حق ندارند کاری کنند که مادر نتواند به مسئولیت مادری خود عمل کند.

از حقوق کودک و مسئولیت های مادر آن است که فرزند خویش را بر پایه باورهای توحیدی و معادباوری پرورش دهد(احقاف، آیه ۱۷) و مصالح فرزند خویش را در نظر گیرد(بقره، آیه ۲۳۳) و کاری نکند که به ضرر فرزند تمام شود حتی اگر با شوهر و پدر فرزندش اختلاف دارد و به طلاق و طلاق کشی انجامیده است.

وی افزود: از دیگر مسئولیت های مادر، تقوا در عمل و کلام است و این که درست سخن بگوید و نیکوگفتار باشد تا این گونه ضامن سلامت سرنوشت آینده فرزندش باشد؛(نساء، آیه ۹) زیرا کودک از مادر می آموزد و راه و روش او را در پیش می گیرد. مادر هم چنین موظف است تا آداب زندگی از جمله آموزش های چگونگی ورود به خوابگاه و استراحتگاه را بیاموزد.(نور، آیات ۵۸ و ۵۹) به هر حال تعلیم و آموزش و پرورش کودک بر عهده و وظیفه والدین یعنی پدر و مادر است و می بایست این وظیفه را به احسن وجه انجام دهند. اصولا پدر و مادر با ایمان با تمام وجود نگران و دلواپس تربیت ایمانی فرزندان خویش هستند(احقاف، آیه ۱۷) و می کوشند تا به بهترین شکل این وظیفه تعلیم وتربیت را انجام دهند تا باقیات صالحاتی برای خود به جا گذاشته و پس از مرگ نیز از نیکی ها و کارهای صالح آنان بهره برند.

 

حقوق مادر بر فرزند

وکیل پایه یک دادگستری به حقوق مادر بر فرزند اشاره داشت و گفت : از آن جایگاهی که هر گونه دوگانگی واستقلال وجودی، اقتضائاتی را دارد، در تبیین و تنظیم روابط دو شخص لازم است تا اموری به عنوان حقوق بیان شود.حقوق مادر باید  از چند ناحیه مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا وظیفه مادری ارتباط چند سویه را می طلبد که نخست با شوهر و همسر به عنوان پدر فرزندش است و در مرتبه دیگر با فرزند و در مرتبه سوم با جامعه می باشد.

بنابراین، دست کم از سه ناحیه حقوقی برای مادر ثابت می شود. این حقوق برای آن است تا مادر در شرایط دشوار بتواند زندگی خود و فرزندش را تضمین کند و آرامش و آسایش را به دست آورد.

وی تاکید داشت: از حقوق مادری، حق حضانت و شیردهی کودک خویش است که این حق حتی در دوران جدایی و طلاق از همسر و پدر فرزندش نیز ادامه می یابد.(بقره ، ایه ۲۳۳ و طلاق، ایه ۶) از نظر خداوند رعایت حقوق مادران شیرده از جانب همسران، از آثار تقواپیشگی و ایمان پدران است.(بقره ، ایه ۲۳۳)

حقوقی که برای مادر اثبات می شود به سبب تحمل دوران سخت و دشوار آبستنی و زایمان است؛ بنابراین به سبب این که مادر مسئولیت های سهمگینی را به عهده داشته، لازم است تا این حقوق از سوی دیگران تامین و برآورده شود.(لقمان، ایه ۱۴ و احقاف، آیه ۱۵) زمانی می توان کودک شیرخوار از مادر گرفت و به دایه سپرد که همه حقوق مادر به کمال پرداخت شده باشد؛(بقره، ایه ۲۳۳ و مجمع البیان، ج ۱ و ۲، ص ۵۸۸) از جمله این حقوق جلب رضایت و خشنودی او به این عمل است؛ زیرا گاه مادر توان شیردهی مناسب برای فرزند را ندارد که در این حالت با جلب رضایت می توان اقدام کرد.

 

وی افزود: البته مادر نیز مسئولیت دارد که در شرایط خاص از حق خویش چشم پوشی کند، زیرا ضرر رسانی به کودک از سوی مادر نیز جایز نیست.از حقوق مادر نسبت به فرزند، لزوم کسب اجازه فرزند نابالغ از مادر برای ورود به خلوتگاه و استراحتگاه مادر است.(نور، آیه ۵۸) به نظر می رسد که فرزندان بالغ در تمامی اوقات باید  هنگام ورود به خلوتگاه مادر از ایشان اذن و اجازه بگیرد.(همان و نیز مجمع البیان، ج ۷ و ۸، ص ۲۴۳) این حق برای آن است که حریم خانواده از هر گونه آلودگی روحی و روانی و جنسی حفظ و محاظفت شود(نور، آیات ۵۸ و ۵۹)

 

خداوند در آیات ۱۴ سوره لقمان و ۱۵ سوره احقاف، برای مادر حقوقی فزون تر از پدر در ارایه خدمات و احسان از سوی فرزند مطرح می کند، که این  گواه بر جایگاه برجسته و ویژه مادر در آموزه های قرآنی و اسلامی است.

 

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار