3. شهريور 1397 - 8:16   |   کد مطلب: 21657
کمبود دارو در همدان موجب شده تا بیماران سخت درمان و مبتلا به سرطان برای تهیه برخی از داروهای حیاتی خود به قم، تهران و یا کرمانشاه سفر کنند.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم

این روزها اوضاع اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم ضعیف است و حال و روز خوبی ندارند اما در این میان درد و رنج مضاعفی گریبان گیر بیماران مبتلا به سرطان است و آن هم کمبود داروهای حیاتی و مورد نیاز آن‌ها در همدان است.

این بیماران که اگر داروهای خود را به موقع گیر نیاورند سلامتی شان در خطر می‌افتد، مجبورند برای تهیه دارو به استان‌هایی مانند قم، تهران و گاهی کرمانشاه سفر کنند تا بتوانند داروهای خود را از این مناطق تهیه کنند.

در دوره‌های مختلف شاهد کمبود دسته‌ای از داروهای بیماران مختلف بوده‌ایم، اما این بار کمبود دارو به بیماران سخت درمان ومبتلا به سرطان رسیده است که رابطه مستقیمی با سلامتی آن‌ها دارد.

سری به کلینیک امام خمینی(ره) همدان و دارالایتام مهدیه که بیماران برای پرتو درمانی و شیمی درمانی به آن مراجعه می‌کنند می‌زنم تا از نزدیک در جریان حال و روز بیماران مبتلا به سرطان ومشکلاتی که مواجه‌اند قرار بگیرم.

به محض ورود به مرکز درمانی ، چشمم به پیرمردی که بر روی صندلی انتظار نشسته می‌افتد، به او نزدیک می‌شوم و جویای حال و احوالش می‌شوم.

این پدر پیر که ظاهرش حاکی از این است که جنگ سختی را با بیماری‌اش آغاز کرده است، ابتدا حاضر به مصاحبه با من نمی‌شود و می‌گوید وقتی هیچ کس صدای ما را نمی‌شنود دیگر برای چه گلوی خود را پاره کنیم و از مشکلاتمان بگوییم.

اما پس از دقایقی آرام میشود و شروع به گفتن درد دل‌هایش می‌کند.

این بیمار مبتلا به سرطان به خبرنگار تسنیم گفت: دو سال گذشته در کمال ناباوری پزشکان گفتند که مبتلا به سرطان پروستات شده‌ام.

آقای نعمتی تصریح کرد: از روزی که متوجه ابتلا به این بیماری خطرناک شدم دردسرهایم هم شروع شده و امانم را بریده است.

وی با بیان اینکه کارگری ساده بودم اما بخاطر بیماری ام دیگر قادر به کار کردن نیستم، ابراز کرد: ماهیانه 300 الی 400 هزار تومان برای خرید دارو پرداخت می‌کنم.

این بیمار مبتلا به سرطان ابراز کرد: در سال گذشته نگران تامین هزینه داروهایم بودم اما امسال رنجی مضاعف گریبان گیرم شده که آن هم کمبود دارو و پیدا نشدن داروهای مورد نیازم است.

نعمتی با نشان دادن قاب خالی داروهایش به خبرنگار تسنیم گفت: ماه گذشته نتوانسنیم این دارو را در همدان پیدا کنیم و مجبور شدیم به برای گرفتن دارو به تهران برویم.

سردرگمی بیماران در تهران برای تهیه دارو

وی تصریح کرد: به همراه همسرم برای تهیه دارو راهی تهران شدیم، اما از آنجا که بی‌سواد هستیم و داروخانه‌های تهران هم بلد نبودیم، ساعت‌ها در خیابان‌های تهران سرگردان بودیم.

این بیمار مبتلا به سرطان افزود: بارها اعتراض خود را نسبت به کمبود دارو و گرانی آن اعلام کرده ایم ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و کسی به خواسته‌هایمان توجهی نمی‌کند.

نعمتی گفت: سرطان بیماری سختی است که برای مبارزه با آن نیاز به کمک و همراهی مسئولان داریم اما گویی زنده ماندن ما اهمیتی برای آن‌ها ندارد.

چرا نباید داروهایمان را به همدان بیاورند؟

وی با گلایه از اینکه هزینه و توان جسمانی سفر به استان‌های دیگر و تامین داروهایم را ندارم، تصریح کرد: پس معاونت غذا و داروی همدان مشغول انجام چکاری است؟ چرا داروهای مورد نیاز ما در همدان وجود ندارد؟.

این بیمار مبتلا به سرطان ابراز کرد: کمبود دارو فقط مربوط به داروی مورد نیاز من نیست بلکه بیماران زیادی هم مانند من از کمبود آن گلایه دارند، چراکه یکی از دوستانم هم که مبتلا به سرطان است برای تهیه دارو راهی استان قم شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پس از گفت‌و‌گو با چندین بیمار و گلایه آن‌ها از کمبود دارو و سختی‌های سفر به استان‌های دیگر برای تهیه دارو، به سراغ یک آنکولوژیست در همدان می‌روم تا در جریان دقیق کمبود دارو و میزان اهمیت آن برای اهمیت بیماران قرار بگیرم.

کمبود 20 درصدی برخی از داروهای شیمی درمانی در همدان

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در همدان گفت: متاسفانه 20 درصد از داروهای شیمی درمانی در همدان وجود ندارد.

دکتر محمد عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: متاسفانه 20 درصد از داروهای شیمی درمانی در داروخانه‌های همدان وجود ندارد و بیماران مجبورند برای تهیه دارو راهی استان های دیگر شوند.

وی تصریح کرد: دسته‌ای از داروهای حیاتی و پرکاربرد بیماران مبتلا به سرطان در همدان یافت نمی‌شود بنابراین بیماران مجبورند برای تهیه دارو به استان هایی مانند قم، تهران و کرمانشاه سفر کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های خون و آنکولوژی ابراز کرد: بیماران در مسیر تهیه دارو با مشکلات و خطرات زیادی مواجه‌اند، به عنوان مثال بسیاری از بیماران با آدرس داروخانه‌های استان‌های دیگر آشنا نیستند و ممکن است دچار سرگردانی شوند.

عباسی افزود: هزینه سفر و خطرات جاده از دیگر مضراتی است که گریبان گیر بیماران سرطانی در راه تهیه دارو از استان‌های دیگر شده است و چاره ای جز قبول این دردسرها ندارند.

کمبود دارو را به معاونت غذا و داروی همدان اعلام کرده‌ایم

وی با تاکید بر اینکه بارها مسئله کمبود داروهای حیاتی بیماران مبتلا به سرطان را به معاونت غذا و داروی همدان اعلام کرده‌ایم، تصریح کرد: آن‌ها مشکلات بودجه ای را علت کمبود دارو در همدان عنوان می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در همدان با بیان‌اینکه کمبود دارو مربوط به داروهای مهم و پرتجویز بیماران سرطانی است، عنوان کرد: نوانترون، آدریامایسین، اپی روبیسین، بلئومایسین و لکوورین از داروهای بسیار مهمی است که بیماران برای تهیه آن با مشکل مواجه‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت داروهایی که با کمبود آن مواجه هستیم، گفت: از مسئولان می‌خواهم تا چاره‌ای بیندیشند و با ورود داروهای مورد نیاز بیماران از سفر آن‌ها به استان‌های دیگر برای تهیه دارو جلوگیری کنند.

کیفیت داروهای ایرانی و خارجی برابر است

وی با بیان اینکه در مواردی که نمونه داخلی یک دارو موجود باشد بیماران باید از آن دارو استفاده کنند، تصریح کرد: داروهای ایرانی و خارجی از نظر کیفیت با یکدیگر برابرند و تمام استانداردهای دارویی در داروهای ایرانی رعایت می‌شود.

سهمیه داروهای بیماران سرطانی در هفته اول شهریور توزیع می‌شود

کارشناس مسئول امور دارویی معاونت غذا و داروی همدان گفت: داروهایی مانند آدریامایسین ، اپی روبیسین، نوانترون، و بلئومایسین با کمبود کشوری مواجه‌اند و تنها مربوط به همدان نیست اما سهمیه بیماران برای هفته شهریور وارد می‌شود.

سیما بیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، درخصوص تهیه داروهای بیماران مبتلا به سرطان از استان‌های دیگر، اظهار داشت: با توجه به جمعیت استان‌های تهران، قم و کرمانشاه، سهمیه داروهای این مناطق هم بیشتر از همدان است.

وی با بیان اینکه کمبود دارو یک کمبود کشوری است و تنها مختص استان همدان نیست، ابراز کرد: به تازگی کار واردات دارو انجام شده و توزیع دارو در هفته اول شهریور آغاز می‌شود و آن را وارد داروخانه ها می‌کنیم.

کارشناس مسئول امور دارویی معاونت غذا و داروی همدان در خصوص کمبود داروی آدیامایسین و اپی روبیسین گفت: یک ماهی است که با کمبود این دو نوع دارو در همدان مواجه‌ایم و بیماران را برای تهیه دارو به تهران ارجاع می دهیم.

بیات به کمبود داروی نوانترون و بلئومایسین اشاره کرد و افزود: در طول یک هفته گذشته با کمبود داروی بلئومایسین در داروخانه بهزیستی همدان مواجه شدیم، اما در حال حاضر این دارو در تهران هم وجود ندارد و تاریخ دقیق توزیع آن مشخص نشده است.

کمبودها را به تهران اعلام کرده‌ایم

وی با بیان اینکه هر ماه کمبود دارویی‌های استان را به تهران اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: پیگیر گرفتن سهمیه دارویی بیماران هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ادامه حیات و حفظ سلامتی بیماران مبتلا به سرطان وابسته به داروهای مورد استفاده آن‌ها است، بنابراین هرگونه کوتاهی و یا عدم همکاری برای تهیه داروهای با اهمیت این دسته از بیماران خطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

گزارش از فائزه محمدی

انتهای پیام/ش

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار