25. شهريور 1397 - 9:15   |   کد مطلب: 21680
جلوه‌های عشق و دلدادگی به سید و سالار شهیدان از آغاز ماه محرم حسینی (ع) در سراسر استان همدان با حضور عاشقانه مردم مومن و ولایی خودنمایی می‌کند.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم

رگزاری مراسم عزاداری برای سید و سالار شهیدان از دیرباز در بین شیعیان و به ویژه مردم ایران مرسوم بوده است. همانند سایر نقاط کشور استان همدان نیز از دیر باز آئین‌های ویژه و خاصی را در ماه محرم داشته که برخی از این آئین‌ها در کشور زبانزد خاص و عام است به عنوان مثال آئین کهن "سقایی" به عنوان شاخص‌ترین مراسم ثبت شده همدان، در روزهای محرم به ویژه عاشورا دیده می‌شود.

مردم مؤمن و خداجوی همدان همزمان با سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش با برگزاری آیین های مختلف ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز می کنند و قبل از آغاز محرم در ابتدا شهر و مساجد و هیئات را با پرچم های سیاه، سبز و قرمز پوشش می دهند، ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع چای در شهر استقرار می یابد و هیئات آماده عزاداری می شوند.

برگزاری میهمانی، جشن و سرور و یا هر مناسبتی که ذره‌ای شادی و در مقابل ناراحتی و نارضایتی اهل بیت اطهر را در پی داشته باشد در ایام محرم و صفر در نزد مردم بسیار ناپسند است و اگر کسی نیز این اقدام را انجام دهد مردم با امر به معروف و نهی از منکر او را آگاه می‌کنند.

از روز اول محرم برگزاری روضه‌ها و اجرای تعزیه در جای جای استان آغاز و تا پایان محرم ادامه دارد، پخت انواع خورشت‌ها، آبگوشت‌ها، حلوا، نان روغنی، حلیم، شله زرد، کماج و گرده مخصوص همدان و پخش نذوراتی مانند شربت، چای، آجیل مشکل‌گشا، ذبح گوسفند و توزیع گوشت قربانی از اقداماتی است که مردم در همدان در این ایام انجام می‌دهند.

در دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان هر محله هیئت عزاداری مخصوص به خود را دارد که اغلب نام آن محله قدیمی را بر روی هیئت می‌گذارند از جمله این هیئات؛ "جولان"، "شالبافان"، "امامزاده یحیی"، "کاروان فرات"، "زینبیه"، "نظر بیگ"، "بنه بازار"، "عباسیه جولان"، "محله حاجی"، "کبابیان" و غیره است که هر یک با آداب و رسوم خاصی در شب‌های محرم در سوگ سرور و سالار شهیدان می‌پردازند.

عاشقان امام حسین(ع) در قالب در قالب هیئت های زنجیر زن و سینه زن به خیابان‌ها آمده و عزاداری می کنند، برخی شبهای محرم را در مساجد و هیئات به دعا، مناجات و عزاداری می‌گذرانند، سپاه انصارالحسین(ع), مسجد دانشگاه بوعلی سینا، مسجد مهدیه همدان، حسینیه امام(ره) از جمله مکان هایی است که در این ایام در شهر همدان مملو از جمعیت می شود.

در روز عاشورا، مردم عزادار با گلی کردن سر و شانه خود به نشانه عزای سیدالشهدا(ع) مسیر هیئت و حسینیه خود را تا میدان اصلی شهر پیاده طی می کنند‌ و نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز امام حسین(ع) به امامت امام جمعه شهر اقامه می‌کنند.

در شب شام غریبان نیز مردم با حضور در مساجد و هیئات به یادغربت و خرابه نشینی خاندان آل الله با در دست داشتن شمع، تا صبح به سوگواری می‌پردازند.مهمترین سوگواری مردم همدان که در کشور به صورت برجسته و شاخص برگزار می‌شود، آئین روز سوم شهادت امام سوم شیعیان است که به یاد قبیله بنی اسد و با حرکت کاروان‌های شتر در سطح شهر صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/ن

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار