1. آبان 1397 - 10:58   |   کد مطلب: 21836
یک استاد دانشگاه و دکترای ادیان و عرفان اظهار داشت: در تمامی ادیان الهی و غیر الهی مقوله نذر وجود دارد اما کیفیت نذر کردن متفاوت است.

به گزارش شبنم ها

 این روزها مردم حال و هوای دیگری دارند  مردم در ایام ماه محرم و صفر  به ویژه در مسیرهای منتهی به مرز عراق مهربانی هایشان را با یکدیگر تقسیم می کنند. عده ای هر انچه را که دارند در طبق اخلاص  می گذارند و به بهترین وجه نذر خود را اَدا می کنند .

 

سنت نذر کردن آموزه ای برجای مانده از خاندان  پیامبر (ص)

نذر به معنای چیزی است که شخص بر خود واجب می کند و به شرط براورده شدن حاجتش آن را انجام میدهد.

واژه نذر با قلب و ایمان مردم مسلمان ایران و شیعیان عجین شده است. مسلمانان نذر را با روح بلند فداکاری و ایثار خاندان پیامبر(ص) آموخته اند. در پاسخ به شبهاتی که نذر را اسراف و تبذیر میدانند باید گفت نذر در سیره پیشوایان ما بوده است و حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای سلامتی امام حسن و امام حسین علیهما السلام که در کودکی بیمار شدند سه روز روزه گرفتند و افطار این سه روز را به دیگران بخشیدند و گرسنه ماندند .

 

خبرنگار نافع درباره نذر و توسل به ائمه اطهار (س) با افرادی که بعد از برآورده شدن حاجت خود اقدام به ادای نذر و عهد خود کرده اند گفتگو کرده است.

 

پس از خطرناک شدن بیماری قلبی مادرم با همه وجودب ه ائمه اطهار (س) متوسل شدیم

لیلا صالحی یکی از بانوانی است که با توسل به امام حسین (ع) حاجت روا شده است. وی میگوید: مادرم سال 95 به علت تنگی عروق و بیماری دریچه قلبی در بیمارستان فرشچیان بستری بود. پزشک معالجش تنها راه درمان را عمل حراحی قلب عنوان کرد. پزشک میزان موفقیت این عمل را با توجه به مشکلات مادرم بسیار اندک تشخیص داده بود. همه افراد خانواده پس از صحبت های مکرر با پزشک معالج بسیار درمانده و مستاصل شده بودند و هیچ راه چاره ای برای ما وجود نداشت. آن روز با تمام وجودم خدا را صدا زدم .پدرم برای شفای مادرم نذر کرد هر یک از افراد خانواده با تمام وجود به خداوند متعال و ائمه اطهار (س) توسل جستند. یکی از بستگان پزشک متخصص دیگری را به پدرم معرفی کرد و پرونده پزشکی مادرم را برای تشخیص و درمان به پزشک معرفی شده ارجاع دادیم و ایشان عمل قلب باز در اولویت دوم و  بالون زدن  برای رفع تنگی دریچه قلب را در اولویت اول تشخیص دادند مادرم توسط آن پزشک سلامتی خود را به دست آورد .

 

این بانوی همدانی معتقد است: ان پزشک برای مادرم یک وسیله نجات بود و رحمت و مهربانی خداوند در ان روز شامل همه خانواده من شد. امیدوارم به برکت این روزهای عزیز همه بیماران شفا پیدا کنند. پدرم در آن  روز  برای سلامتی مادرم نذر کرد هر سال یک گوسفند قربانی کند.

 

توسل اهل فرهنگ و مطالعه با نذورات فرهنگی

 

نذر های فرهنگی از جمله نذرهایی است که در سالهای اخیر رواج یافته و مورد توجه برخی از همشهریان قرار گرفته است. طاهره صمدی آزاد مسئول فرهنگی کتابخانه مرکزی ابراز داشت : طرح نذر کتاب در فرهنگ سازی کار خیر و افزایش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در کتابخانه اجرا شده است.

وی افزود: به موجب این طرح همشهریان عزیز می توانند با اهدای کتاب های خود ضمن شرکت در این کار خیر و خداپسندانه گامی مثبت در جهت ارتقا منابع کتابخانه های عمومی و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بردارند.

صمدی در مورد این نذر گفت: به عنوان مثال دانش اموزان کنکوری با اهداء کتاب های درسی خود بعد از قبولی در کنکور از این طرح استقبال کردند.

 

صمدی تصریح داشت :مردم در این طرح یاد می گیرند کتابی را که می خوانند در قفسه های کتابخانه منزل خود زندانی نکنند و برکات ان را با دیگران به اشتراک بگذارند .

ادای نذر مادر بزرگ و حل مشکل کار زوج جوان

سمیه عزیزی فارغ التحصیل رشته شهر سازی اظهار داشت :من و همسرم پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد روزهای طولانی  را به امید یافتن   شغل مناسب گذراندیم , در این دوره برای امرار معاش کارهای  تایپ و ترجمه درسی  دانشجویان را به عهده گرفتیم , تقریبا از یافتن شغل و درامد مناسب مایوس شدیم .

 

پخت نان نذری در تنور کوچک منزل

وی ادامه داد :مادر بزرگم در منزل خود در صبا شهر شهریار تنور بسیار کوچکی در حیاط منزل خود برای پخت نان دارد  و هر سال در دهه اول و اخر ماه محرم نان نذری می پزد و برای اکثر موکب هایی که در مسیر زائران قرار گرفته نان نذری می برد.سال گذشته مادر بزرگم در ایام محرم به علت بیماری در بیمارستان بستری شد و تمام هم و غم او ادای نذر نان بود عده ای به او می گفتند سلامتی شما بسیار مهمتر از ادای نذر است انشاءالله سال دیگر نذرت را به جا بیاور. اما مادربزرگم بر خواسته خود پافشاری می کرد حتی دلش می خواست با اجازه خود از بیمارستان ترخیص شود و نذرش را ادا کند .هنگامی که نگرانی و اشک مادربزرگم را دیدم از او خواست اجازه دهد امسال من به جای او نذرش را ادا کنم با اصرار زیاد بالاخره با خواسته من موافقت کرد اما به طور  مداوم سفارش  می کرد حتما وضو بگیرم حتما با قلب و صفای باطن نذرش را انجام بدهم ,زمان انجام نذر صلوات بفرستم و برای فرج امام زمان و سلامتی زائرین کربلا دعا کنم. روز اول هنگام پخت نان فقط ادای نذر مادر بزرگم بود اما روزهای بعدی دلم نمی خواست این نذر تمام شود هر روز با شوق و قلبی پر از یقین این نذر را ادا می کردیم من ان روزها اصلا برای یافتن شغل و حاجت خودم  دعا نکردم اما یقین دارم مادربزرگم برای عاقبت بخیری من و همه نوه هایش دعا کرد .

عزیزی تاکید داشت :من و همسرم در ارتباط با رشته شهر سازی در یک شرکت خصوصی استخدام شدیم .نذر ها با خلوص نیت و صفای باطن افراد عجین می شوند حتی اگر نذری براورده نشود مطمئنا  نشانه این است که خداوند حتما تقدیر و قسمت بهتری برای ما رقم زده است .

 

سلامتی فرزندم را از طفل شش ماهه امام حسین گرفتم

 

فرزانه خدابنده بانویی است که از شش ماهه امام حسین حاجت گرفته است. وی در این خصوص میگوید: در ماه پنجم باداری بودم که نتایج آزمایشها نشان داد فرزندم دچار عقب ماندگی ذهنی خواهد شد. همه میدانند برای یک مادر بسیار سخت است که از جگر گوشه و دلبند خویش جدا شود . جواب اخرین ازمایش برای تایید  پس از ارسال به تبریز مشخص می شد و قطعا  این جواب نهایی بود. من آن روز به طفل شش ماهه ابا عبدالله (ع)توسل جستم و از خداوند خواستم اگر فرزند من سالم تشخیص داده شود در روز همایش شیر خوارگان به نیابت از سلامتی فرزندم تا انجایی که در توان دارم لباس علی اصغر نذر کنم و شله زرد نذری بپزم. بعد از این مساله و جواب سلامت فرزندم که همه را خوشحال و متعجب کرد توسل جستن  به حضرت علی اصغر (ع) ، در خانواده من بسیار مهم و پر اهمیت تلقی می شود  و اکثرا به سرباز شش ماهه امام حسین (ع)توسل می جویند .

در خصوص توسل و نذر در ادیان دیگر گفتگویی با مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی و ادیان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث قرآنی انجام دادیم.

سرکانی در خصوص معنای توسل اظهار داشت :توسل به معنای وسیله ای برای تقرب و ارتباط است. به عنوان مثال یک خلبان  برای پرش از ارتفاع و هواپیما نیازمند چتر نجات است چتر نجات برای خلبان تسهیل کننده فرود است .توسل وسیله ای برای تسهیل ارتباط معنوی  است. هنگامی که ما در امور خود به ائمه اطهار (س) مراجعه می کنیم در واقع از خداوند باری تعالی می خواهیم و ائمه اطهار را واسطه قرار می دهیم و از خداوند می خواهیم به عزت و آبروی ائمه ما را نجات دهد. در توسل پایه اصلی خداوند است و ائمه اطهار (ع) و شهداء و ..... تسهیل کننده ارتباط با خداوند هستند .

 

ادیان و عرفان: نذر در تمام ادیان الهی و غیر الهی وجود دارد

سرکانی به موضوع  نذر در ادیان الهی و غیر الهی اشاره داشت و بیان کرد : در تمامی ادیان الهی و غیر الهی مقوله نذر وجود دارد اما کیفیت نذر کردن  متفاوت است.

وی بیان داشت: در ادیان غیر الهی برای بت ها و بودا  نذر می کنند و بدین وسیله برای  خداوند متعال شریک قرار می دهند و شریک  قرار دادن برای خداوند  کفر است. در حالی که در ادیان الهی نذر تغییری در قضا و قدر الهی ایجاد نمی کند بلکه موجب ایجاد   تطمئن القلوب می شود.  نذر  انسان را به خداوند متعال متصل می کند.

سرکانی افزود:  خداوند به نذر ما نیازی ندارد بلکه از طریق نذر ما وسیله ای برای خدمت و  کمک  به خلق خدا می شویم.

دکترای ادیان و عرفان در خصوص کیفیت نذر کردن اظهار داشت:  برای نذر کردن لازم است صیغه نذر جاری شود.  باید گفته شود  از برای رضای خدا   قربه الی الله نیت می کنم اگر حاجتم بر آورده شود در راه خداوند متعال کار خیری انجام بدهم .

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار