2. آبان 1397 - 10:16   |   کد مطلب: 21840
«روبان صورتی» نماد تلاش به منظور اطلاع‌رسانی درباره كانسربرست و حمايت از اين بيماران است.

به گزارش شبنم ها به نقل از فارس

«هفته ملی سلامت بانوان» بهانه‌ای است تا بیشتر به نیازهای زنان جامعه و خصوصاً خطرهایی که آنها را تهدید می‌کند، بپردازیم.

طبق آمار ارائه شده سرطان پستان یا کانسربرست شایع‌ترین سرطان در زنان است که در صورت تشخیص زودهنگام از قابل علاج‌ترین سرطان‌ها به‌ شمار می‌رود، موضوعی که به گفته اکثر پزشکان، بیماران آگاهی لازم را  نسبت به آن ندارند.

اطلاع‌رسانی و آگاهی می‌تواند از بروز این بیماری تا حد قابل توجهی جلوگیری کند و به همین دلیل 9 مهرماه تا 9 آبان‌ماه زمان اطلاع‌رسانی در خصوص این سرطان نامگذاری شده است.

گفتنی است کمپین جهانی سرطان پستان تشکیل شده که سالانه به منظور تمرکز بر اهمیت اطلاع‌رسانی، آموزش و تحقیق در زمینه این سرطان، فعالیت دارد.

فعالیت این کمپین در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش در خصوص اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام، پژوهش و حمایت از مبتلایان به کانسربرست حائز اهمیت  است.

در این بین «روبان صورتی»، نماد عزم جهانی مبارزه با کانسربرست و تلاش به منظور اطلاع‌رسانی درباره این بیماری و حمایت از مبتلایان به آن شناخته شده است.

مجمع خیرین سلامت در همدان به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد و غیر‌انتفاعی اقداماتی را به منظور کمک به بیماران مبتلا به سرطان و آموزش در پیشگیری از این بیماری در برنامه دارد که به همین دلیل به سراغ مسؤول امور مددکاری آن رفتیم تا از اقدامات آنها بشنویم.

از 401 بیمار زن مبتلا به سرطان 90 درصد مبتلا به کانسربرست هستند

حمید شاکری‌صفت با بیان اینکه از زمان تاسیس مجمع خیرین سلامت همدان 279 بیمار مرد مبتلا به سرطان زیر پوشش هستند، اظهار کرد: 401 بیمار زن مبتلا به سرطان را زیرپوشش قرار داده‌ایم.

وی با تاکید به اینکه آمار زنان مبتلا به سرطان به نسبت تعداد مردان بالاست، افزود: تقریباً در کشور نیز شاهد این مسئله هستیم و زنان بیشتر از مردان مبتلا به سرطان هستند.

وی با اشاره به اینکه 680 بیمار سرطانی زیرپوشش مجمع خیرین سلامت همدان هستند، خاطرنشان کرد: از 401 بیمار زن مبتلا به سرطان 90 درصد مبتلا به کانسربرست هستند.

مسؤول امور مددکاری مجمع خیرین سلامت همدان با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت علاوه بر کمک هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان، آموزش‌های پیشگیری از بیماری را در برنامه دارد، افزود: آموزش خودمراقبتی از کانسربرست اهمیت بسیاری دارد، زیرا امروزه با آمار قابل توجهی از زنان مبتلا به این بیماری مواجه هستیم.

کانسربرست به عنوان شایع‌ترین سرطان زنان نیاز به آگاهی بیشتری دارد تا شاهد پیشگیری از آن باشیم که به همین دلیل به سراغ کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتیم.

شراره نیک‌سیر با اشاره به اینکه متاسفانه بروز کانسربرست در اغلب کشورهای جهان در حال افزایش است، اظهار کرد: با انجام اقدامات  غربالگری می‌توان  این سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

وی با تاکید به اینکه در صورت تشخیص زودرس این سرطان درمان‌پذیر است، گفت: سن بالا از عوامل خطر برای بروز این سرطان است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه زمینه ژنتیکی و سابقه خانوادگی مثبت از دیگر عوامل بروز این بیماری است، افزود: سابقه خانوادگی مثبت به سابقه کانسربرست در مادر یا خواهر به ویژه در صورت دوطرفه بودن یا ابتلا قبل از یائسگی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه چاقی در دوران بعد از یائسگی از عوامل بروز کانسربرست است، گفت: اولین زایمان در سن بالا (بعد از 35 سالگی) یا نداشتن فرزند سابقه پرتوتابی به قفسه سینه، مصرف هورمون‌های جایگزین بعد از یائسگی، سابقه ابتلا به سرطان در پستان دیگر، سابقه ابتلا به سرطان تخمدان و مصرف الکل و سیگار از عوامل بروز کانسربرست به شمار می‌آید.

نیک‌سیر شایع‌ترین علامت کانسربرست را لمس توده عنوان کرد و افزود: علایم کمتر شایع شامل تغییر در اندازه یا قوام پستان و یا به هم خوردن تقارن آنها، ترشح غیر طبیعی از نوک پستان، فرورفتگی پوست پستان یا نوک آن، قرمزی و زخم شدن نوک آن و تغییر در رنگ پوست آن است.

وی با تأکید بر لزوم پیشگیری از ابتلا به کانسربرست خاطرنشان کرد: کنترل وزن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی، شیردهی و قطع مصرف الکل و سیگار از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند.

خانم‌ها! ورزش کنید، سرطان نگیرید

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به فعالیت بدنی موثر مانند پیاده‌روی تند بین 60 تا 45 دقیقه و پنج روز در هفته، افزود:‌ کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده، کاهش مصرف گوشت قرمز به کمتر از سه بار در هفته، افزایش مصرف روزانه میوه‌ و سبزی‌، محدود کردن مصرف مواد غذایی سرخ شده و عدم مصرف قسمت‌های سوخته گوشت در رعایت رژیم غذایی موثر است.

وی با اشاره به اهمیت شیردهی مادران به طور مداوم برای 1.5 تا دو سال، خاطرنشان کرد: با غربالگری و تشخیص زودرس، کانسربرست در مراحل اولیه قابل درمان است.

نیک‌سیر به نحوه غربالگری اشاره کرد و افزود:‌ انجام معاینه ماهیانه پستان‌ها و زیر بغل توسط خود فرد که از 20 سالگی شروع و در روزهای هفت و هشت دوره عادت ماهیانه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم معاینه بالینی پستان توسط فرد مجرب گفت: 20 تا 30 سالگی هر دو سال یکبار و بالای 30 سال سالیانه غربالگری توسط فرد مجرب حائز اهمیت است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در زنان دارای عوامل خطر فواصل معاینات هر 6 ماه یکبار است، تصریح کرد: ماموگرافی مفیدترین وسیله تشخیصی برای یافتن کانسربرست در مراحل اولیه  است.

وی با بیان اینکه نخستین ماموگرافی (ماموگرافی پایه) در سن 45 سالگی انجام شود، افزود:‌ ماموگرافی از 45 تا 55 سالگی هر دو سال یکبار و از 55 سالگی به بعد سالانه مورد توجه قرار گیرد.

نیک‌سیر بیان کرد: در برنامه کشوری غربالگری سرطان پستان، ماموگرافی برای افراد دارای سابقه فردی یا خانوادگی، سابقه رادیوتراپی به قفسه سینه و افرادی که دارای علائم بوده یا معاینه غیرطبیعی دارند، انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار