19. فروردين 1398 - 12:34   |   کد مطلب: 22627
اگر از همدان به سمت شرق و جاده همدان به ملایر حرکت کنید و در دو راهی سد‌اکباتان مسیر سد را انتخاب کنید؛ در ۴ کیلومتری همدان به روستای سنگستان که در دهستانی به همین نام قرار دارد، می‌رسید. روستایی که۵۰۰سال قدمت دارد.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم

روستای سنگستان در 4 کیلومتری شهر همدان قرار دارد. سنگستان در فرهنگ لغت «اسدی» به معنای سنگلاخ یا زمینی پر از سنگ و همچنین در فرهنگ لغت «عمید» از زمینی که سنگ بسیار در آن است یاد شده و «ناظم‌الاطباء» هم سنگستان را  زمین و یا جایی که انبوه سنگ دارد یاد می‌کند.همچنین به قول قدیمی‌ها قبل از آنکه روستای سنگستان در محل فعلی بنا شود در کنار رودخانه و محلی سنگلاخ ساخته شده و اکنون که به سمت فضای مصفا و سر‌سبز  دشت‌های حاصلخیز اطراف روستا توسعه یافته شاید فرصت تغییر نام آن به گلستان هم باشد.

اما همچنان اهالی روستا را با نام قدیمی که برگرفته از نخستین محل تشکیل روستاست، می‌شناسند.سر‌سبزی روستا هم از رود آبشینه نشات دارد و باغ‌های روستا هم به یمن ‌چاه‌ها و چشمه‌ها به زندگی و باروری خود ادامه می‌دهند

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن  جمعیت روستای سنگستان همدان یک هزار و 195 نفر و متشکل از 395 خانوار بوده است. روستای سنگستان همدان در بخش مرکزی شهرستان همدان، هم‌مرز با روستا‌های تفریجان است. 

بر اساس یافته‌های تاریخی شاید 2 هزار سال قدمت سکونت انسانی را داشته است. روستایی که معیشت غالب اهالی را باغداری و پرورش و تولید باغ‌های گردو، زرد‌آلو، گیلاس، و آلو، آلبالو و غیره تشکیل می‌دهد و کنار آن دامداری هم دارند و در  دهه‌‌های اخیر به دلیل فاصله کم روستا با شهر برخی از جوانان به فعالیت شغلی دیگری هم در شهر مشغول شدند.

مردم روستا همه به دین اسلام گرویده شیعه مذهب بوده و ارادت خاص به ائمه معصوم به خصوص سرور و سالار جوانان بهشت امام حسین (ع) دارند و اهالی به زبان فارسی با لهجه بومی صحبت می‌کنند البته اندکی هم  از اهالی  روستای مراد‌بلاغی به روستای سنگستان مهاجرت و  در روستا ساکن هستند که به زبان ترکی تکلم می‌کنند. سرسبزی باغ‌ها و دشت‌های روستا هم گردشگر شیفته و عاشق طبیعتی را ساعت‌ها  مجذوب خود می کند و می‌تواند از زیبایی سبز‌گون روستا؛ که بزرگ نقاش طبیعت خدای متعال خلق کرده در کنار رنگارنگی باغ‌های میوه؛ ثمره تلاش اهالی لذت ببرند و چشم دل سیر کند.

بیشتر بخوانید

توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی برای توسعه گردشگری در ایلام انجام می‌شود

همدان| ساخت پارک نواری 4 هزار متری در روستای گردشگری ورکانه

بهار 98| ملهمدره، روستای پلکانی غرب کشور و منبع غنی گیاهان دارویی در همدان+تصاویر

ساخت سد اکباتان و طرح توسعه‌ای که شهرداری همدان در سال‌‌های اخیر برای ایجاد پارک جنگلی 402 هکتاری در اطراف سد دارد و در مرحله نخست هم 250 هکتار زمین جنگلی را برای ساخت پارک جنگلی از منابع طبیعی استان تحویل گرفته است، زمینه رونق حضور گردشگران را در فضای مصنوعی سد اکباتان فراهم کرده است.

گردشگران باید برای رسیدن به سد از مجاورت روستای سنگستان عبور کنند که اهالی می‌توانند با شکل‌گیری پارک جنگلی و کمپینگ‌ها، نیاز‌های گردشگران را در فصل سفر در پارک جنگلی تامین کنند. این‌طوری افزون بر معیشت باغداری و دامداری زمینه معیشت دیگری هم برای اهالی روستا‌های همجوار با سد اکباتان فراهم می‌شود. بر اساس آمار تقریبی سالانه حدود 300 هزار نفر سالانه در فصل سفر از این سد بازدید دارند.

روستای سنگستان محل رشد و نمو شهید بازر هسته‌ای مصطفی احمدی روشن و شهدای دیگر همچون تیموری، عباسی، رضوانیان وقره‌باغی است. 500 سال قدمت روستا را هم شاید بتوان از قلعه اربابی موجود و مکانی معروف و مشهور به «ام‌لیلا» که منصوب  به«دختر موسی‌بن جعفر» است تخمین زد. قلعه اربابی روستا به «علی صارم السلطنه»  تعلق دارد که یکی از جاذبه‌های تاریخی روستا است. در سال‌‌های اخیر با توجه به ایجاد زمینه گردشگری داشتن روستا بنیاد مسکن استان هم برای بهسازی فضای روستا اقدام‌ کرده است.

مدیر‌کل بنیاد مسکن استان همدان درباره بهسازی روستای سنگستان اظهار داشت: طرح هادی روستا سال 88 شروع و اجرا و همچنین 114 واحد روستایی هم مقام‌سازی شده است. 325 جلد سند روستایی هم برای واحد‌های روستای صادر شده است. برای تفریح و بازی‌کودکان هم 2 هزار و 400 مترمربع فضای بوستان روستا بهسازی شده است.

 حسن ظفری افزود: برای بهسازی فضای گردشگری روستای سنگستان همدان 2 هزار و 600 ‌متر جدول‌گذاری داشتیم و  افزون بر آن‌ هم 12 هزار 500 متر‌مربع زیر‌سازی و آسفالت‌ریزی معابر را اجرا کردیم و 3 هزار و 200 متر‌مربع هم پیاده‌روسازی به مصالح سنگی و بتونی برای تسهیل تردد اهالی اجرا شده است.

وی گفت: فضا‌سازی روستای در روستا‌های گردشگری اهمیت ویژه‌ای در جذب گردشگری دارد که بنیاد مسکن با آگاهی از این موضوع در کنار بهسازی معابر و فضای بازی کودکان به روشنای معابر روستا هم توجه کرده و چراغ‌های

روشنایی در روستا نصب کرده است. همچنین فضای سبز نواری حدود 200 متر در اطراف معبر ساخته شد تا نقش موثر فضای‌سازی بافت روستا دوچندان دیده شود.

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن با بهسازی روستا‌ها افزون بر ایجاد زمینه رونق گردشگری در روستا‌های گردشگری به دنبال تامین محل بهسازی شده برای اهالی است تا از پس آن پایداری اشتغال و تولید هم در روستا‌ها افزایش یابد.

گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار