20. ارديبهشت 1398 - 18:40   |   کد مطلب: 22796
یکی از عناصر بسیار تأثیرگذار در تقویت جذابیت کالا برای مشتری به میزان کیفیت آن باز می‌گردد، شاخصی که به موازات ارتقای آن، رونق تولید آن محصول فزاینده‌تر خواهد شد.

به گزارش شبنم ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

کیفیت، نامی آشنا برای کالا‌هایی است که در میان جامعه هدف و در صحنه بازار، با اقبال مواجه هستند. هر آنچه کیفیت یک کالا یا محصول بیشتر، میزان تقاضا برای خرید و تهیه آن نیز افزون‌تر خواهد بود.

اساسا یکی از الزامات و ضروریات دستیابی به رونق تولید را باید در تسهیل ضریب عرضه و فروش آن جستجو کرد در غیر این‌صورت حصول و دستیابی به رونق در عرصه تولیدی و صنعتی امری ابتر و ناقص خواهد ماند.

با قائل بودن به چنین قاعده‌ای می‌باید قواعد مربوطه در راستای دستیبای به رونق را به نحوی شایسته و منطقی رعایت کرد. در میان این قواعد، کیفیت کالا از عناصر بسیار تعیین کننده برای نائل شدن به هدف مورد نظر در این عرصه به شمار می‌رود.

البته دستیابی به رونق تولید، صرفا با ارتقای کیفی محصول یا کالای تولیدی حاصل نمی‌شود و به موازات آن می‌باید ضروریاتی دیگر را نیز تامین و مهیا کرد در غیر اینصورت تحقق هدف مورد نظر ممکن نخواهد شد؛ بنابراین با همه این اوصاف، تردیدی وجود ندارد که در فقدان کیفیت، برخورداری از رونق در عرصه تولید کالای مورد نظر قطعا و یقینا ناشدنی است.

محمدرضا صدیقیان، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت کیفیت کالا در اذهان و افکار عمومی و در میان جامعه مصرف کننده اظهار کرد: یکی از عناصر شاخص و برجسته برای مشتریان برای انتخاب و خرید کالا در میان حجم انبوهی از کالا‌های مشابه داخلی و خارجی موجود در بازار، به کیفیت موجود در آن باز می‌گردد.

وی افزود: برای جامعه هدف کالاها، کیفیت محصولات به میزانی حائز اهمیت است که بعضا برای برخورداری از محصول با کیفیت، به مصروف ساختن هزینه هر چه بیشتر مبادرت می‌ورزند.

صدیقیان در ادامه بیان کرد: به صورت طبیعی و منطقی این حق مشتری است تا در قبال هزینه کردی که برای کالای مورد نظر خود، پرداخت می‌کند، کالایی را تهیه کند که از حیث کیفیت از درجه مقبولی برخوردار باشد.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که کسب درآمد با پیچ و خم مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، با سختی و مشقت‌های خاص به خود همراه است، طبیعتا مشتری یا متقاضی حق دارد در قِبال هزینه‌ای که برای خرید کالای مورد نظر خود می‌کند کالایی با کیفیت دریافت کند تا پس از مدت کوتاهی مجبور به پرداخت مجدد هزینه‌ای مشابه نشود و این امر در ارتباط با کالا‌های مصرفی نیز مصداق پیدا می‌کند.

وی افزود: این حق در خصوص کالا‌ها و محصولات غذایی که ماندگاری آن پایین است و مشتری پس از مدتی باید مجدد به خرید مجدد و جایگزین سازی آن مبادرت ورزد جاری است، زیرا کیفیت حق مشتری است.

صدیقیان در ادامه بیان کرد: کیفیت عاملی است که به واسطه آن، مشتری یا جامعه هدف آن کالا یا محصول جذب آن می‌شود و در چنین شرایطی، انگیزه برای خرید و تهیه آن کالا افزون‌تر خواهد شد و با افزایش فروش و عرضه، مرکز یا مراکز تولید کننده آن کالا نیز از رونق هر چه بیشتری برخوردار خواهند شد و از مزایا و ثمرات این رونق به صورت زنجیره وار، نیروی انسانی فعال در بخش تولید، بخش‌های مکمل و صنوف فعال در حوزه عرضه و توزیع نیز بهره‌مند خواهند شد.

بیشتر بخوانید: نقش بازاریابی در رونق تولید/ لزوم شناسایی ذائقه جامعه هدف کالا‌های ایرانی در آن‌سوی مرز‌ها

لزوم تولید کالا‌هایی که از قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی برخوردار است

فَربُد صولتی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده کیفیت در کالا‌ها و ارائه خدمات بیان کرد: اهمیت کیفیت در کالا‌ها و محصولات تولیدی و حتی خدمات ارائه شده برای مصرف کننده و مشتری به میزانی برجسته و تعیین کننده است که بعضا در میان جامعه هدف محصولات، نشانه‌ها و علایمی خاص همچون ایزو‌ها و یا استاندارد به عنوان ملاکی برای انتخاب کالا تبدیل می‌شود.

وی افزود: این نشانه‌ها و علایم به صورت فی النفسه اهمیت مصرفی برای مصرف کننده یا متقاضی ندارد، اما علایم اشاره شده به مثابه مهر تأییدی است بر کیفیت آن محصول و به همین واسطه مصرف کننده نیز با اطمینان خاطر به خرید و تهیه آن مبادرت می‌ورزد.

صولتی در ادامه بیان کرد: اساسا این علایم به عنوان نشانه‌ای دال بر تایید کیفیت فلان محصول یا کالا، در تبلیغات مورد نظر شرکت‌های تولید کننده برای معرفی و عرضه آن در میان جامعه مصرف کننده نیز لحاظ می‌شود.

این فعال صنعتی و تولیدی گفت: با چنین اوصافی، با تلاش هر چه بیشتر برای ارتقای کیفی افزون‌تر محصولات تولیدی، جذابیت آن در بازار بیشتر می‌شود و با افزایش ضریب فروش، می‌توان در حوزه تولید آن محصول به رونق هر چه بیشتری دست پیدا کرد.

وی افزود: در صورت قائل بودن به این اصل، از خرید کالا‌های خارجی توسط مصرف کننده و خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود و همین موفقیت دستاوردی برجسته برای اقتصاد کشور و نائل شدن به اهداف مورد نظر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

چندی پیش، علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به شعار سال و ضرورت توجه فزاینده به رونق تولید گفت: با حمایت از کالای ایرانی شاهد تسهیل خودکفایی، اشتغالزایی و حصول رونق تولید خواهیم بود.

وی می‌افزاید: با ارتقای کیفی محصولات ایرانی شاهد استقبال هر چه بیشتری از تولیدات ایرانی خواهیم بود و به تبع آن ضریب واردات کالا‌های خارجی نیز کمتر و محدودتر خواهد شد.

یارمحمدی معتقد است در واقع امر می‌باید شاهد تولید کالا‌هایی باشیم که از قابلیت رقابت با محصولات خارجی برخوردار باشند و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه و متعدد ایران، با برنامه ریزی مدون و اصولی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه می‌توان به موفقیت‌های بسیاری در این خصوص نائل شد و با تحقق این امر، توطئه‌ها و دسیسه‌های شوم دشمنان و معاندان مردم، کشور و نظام، خنثی خواهد شد.

وی گفت: با مدیریت صحیح و منطقی، رونق تولید (به عنوان شعار سال و نقشه راهبردی اقتصادی کشور) قابل حصول خواهد بود و یقینا در چنین شرایطی، وابستگی کشور به بیگانگان (حتی در صورت همسویی نظام سلطه با یکدیگر برای رسیدن به چنین هدفی) محلی از اعراب نخواهد داشت.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار