17. خرداد 1398 - 8:27   |   کد مطلب: 22952
هزینه‌های سرسام‌آور و لاکچری برای کودکی که هنوز متولد نشده است از دیگر پدیده‌های نوظهور در دنیای مجازی است.

به گزارش شبنم ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

هزینه‌های سرسام‌آور و لاکچری برای کودکی که هنوز متولد نشده است از دیگر پدیده‌های نوظهور در دنیای مجازی است.

جشن تعیین جنسیت که مدتی است در بین زوجینی که در شرف بچه دار شدن هستند رواج زیادی یافته و هزینه‌های زیادی صرف مشخص شدن جنسیت کودک برای والدین می‌شود همچنین انتشار آن در فضای مجازی نوعی چشم هم چشمی را نیز دنبال آورده است.

تقلید از فرهنگ غرب

جشن‌هایی که هیچ رنگ و بویی از سنت ایرانی ندارد و فقط از فرهنگ غرب تقلید می‌شود، نوعی ترویج خودباختگی و تهاجم فرهنگی است و هرچه پیش می‌رویم الگوگیری از فرهنگ غربیان در هر زمینه روز به روز بیشتر می‌شود و اینستاگرام به این امر دامن می‌زد.

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برگزاری جشن تعیین جنسیت اظهار کرد: یکی از جشن‌هایی که این روزها در فضای مجازی چون اینسناگرام به چشم می‌خورد جشن تعیین جنسیت است که افرادی که در آستانه بچه دار شدن قرار دارند تصاویرشان در فضای مجازی منتشر می‌کنند، جشن تعیین جنسیت یا baby shower در فرهنگهای گوناگون به طور متفاوتی برگزار می‌شود.

امام بیان کرد: معمولا خانواده‌هایی که این جشن ها را برگزار میکنند از طبقات بالای جامعه هستند و با نشان دادن این تصاویر خود را والدینی دلسوز ،مهربان و..عنوان می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه باتوجه به شکاف طبقاتی و مسایلی که این روزها بعضی اقشار جامعه دارند نشان دادن تصاویر و گرفتن جشن‌هایی با این عناوین که البته مربوط به فرهنگ ما نیست کمی جای تامل دارد البته این جشن ها در کشورهای دیگر هم برگزار می‌شوند اما با چنین تجملاتی که در ایران برگزار می‌شود نیست.

این روانشناس خاطرنشان کرد: ای‌کاش به جای برگزاری این جشن‌ها کمی هم مهارت خود را از بچه دار شدن و تربیت کودک در کنار این شادی‌ها بالا تر ببریم چراکه تربیت کودک قبل از تولد وی آغاز می‌شود.

جشن تعیین جنسیت

این جشن به این صورت برگزار می‌شود که مادر و پدر جواب سونوگرافی خود را نمی‌گیرند فردی دیگر این کار انجام داده و بادکنکی تهیه کرده، اگر فرزند دختر باشد بادکنک را با کاغذ صورتی و اگر پسر باشد با کاغذ آبی پر می‌کند و با ترکیده شدن بادکنک پدر و مادر ا جنسیت فرزند خود مطلع می‌شوند.

تهیه لباس‌های از هر دو جنس، لوازم تزئینی از هر دوجنس، کیک بزرگ که نیمی پسرانه و نیم دیگر دختران طراحی شده، فیلمبردار و... از هزینه‌هایی است که در این مراسم صورت می‌گیرد.

 

سئوال این است پرداخت هزینه‌های زیاد و جشن‌های لاکچری برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده لازم است؟

انواع جشن‌های نوظهور

اگر از مادران قدیمی درباره‌ی جشن‌های زمانشان سئوال کنید جز برگزاری مهمانی و یک جشن دندانی چیزی دیگری نمی‌گویند، اما امروزه تعداد جشن‌ها برای کودک زیاد شده است  مانند جشن گرفتن بچه از پوشک یا گودبای پمپرز، جشن اولین قدم یا جشن تاتی، جشن اولین حرف و کلمه ای که کودک به زبان می آورد، جشن ختنه سوران و... که هرکدام از این جشن‌ها تم مخصوص خود دارد و هنگامی که به قنادی‌ها می‌روید این تنوع تم را برای جشن‌های مختلف می‌بینید.

از دیگر جشن‌های نوظهور، می‌توان به جشن اولین بار که کودک دسشویی خود را اعلام می‌کند اشاره کرد که این نیز کیک مخصوص و تشریفات خاص خود را دارد.

برگزاری چنین جشن‌هایی و انتشار تصاویر و کلیپ در اینستاگرام نوعی نارضایتی را در سطح جامعه ایجاد می‌کند چرا که کسانی هستند حتی توان برگزاری یک جشن ساده را برای فرزند خود ندارند و دیدن این تصاویر نوعی سرخوردگی را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی موجود، این افراد به نوعی ثروت خود را به رخ مردم می‌کشند که آه و حسرت قشر متوسط را به دنبال دارد.

زمانه بسیار تغییر کرده است بچه دار شدن دیگر به سادگی نیست، چرا که با ورود کودک به هر مرحله از زندگی جشن‌های نوظهور با هزینه‌های زیاد جیب پدران را خالی می‌کند و چشم هم چشمی در بین دوستان و آشنایان اجازه نگرفتن این مراسم‌ها را نمی‌دهد.

دائم افراد در فکر آن هستند تا در زمان مناسب جشن‌هایی برای کودک خود بگیرند و تصاویر را منتشر کنند تا نگاه دیگران به خود جلب کرده و همچنین به اطرافیان خود اعلام کنند ما نیز این کار را انجام داده ایم.

متاسفانه این جشن‌ها در بین افراد بسیار ارزشمند تلقی شده است که فرقی نمی‌کند در چه سطح اقتصادی هستند فقط در هر صورت این جشن را باید برگزار کنند تا به نوعی از دیگران عقب نمانند حتی اگر بابت آن مجبور باشند از خرج‌های اساسی زندگی خود در آن ماه صرف نظر کنند.

حس زیبای مادرانگی را با برگزاری این مراسم‌هایی که فقط برای جلب توجه صورت می‌گیرد از بین نبریم و به سادگی به پیشواز هدیه‌ی خداوند برویم چراکه با درگیرشدن برای برگزاری جشن خود از لذت بردن در این دوران محروم کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار