22. مهر 1398 - 15:49   |   کد مطلب: 23818
یک جامعه شناس اظهار داشت: بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان ریشه در عدم پاسخ مناسب به پوشش مطلوب در دوران دانش‌آموزی دارد و این نقیصه آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس مناسب دچار بحران کرده است.

به گزارش شبنم ها

نسرین دانایی جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره ابعاد جامعه‌شناختی لباس فرم مدارس در ایران گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه دانش‌آموز کشور در جهت تأمین امنیت روانی و آرامش روحی و جسمی، لباس فرم آن‌ها است که به‌نوعی می‌تواند بیانگر جهان‌بینی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ آن جامعه نیز باشد.

دانایی با اشاره به اینکه لباس فرم مدارس باید به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ جامعه طراحی و تولید ‌شود اظهار داشت: غفلت از موضوع پوشاک مدارس، غفلت از بسیاری از باورها، اعتقادات و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی حاکم بر جامعه است و بدون شک بسیاری از بی‌توجهی‌ها در سالیان متمادی سبب شده که نتوان از پوشاک مدارس به‌عنوان یک ظرفیت در زایش و پویایی فرهنگی کشور بهره گرفت.

این جامعه‌شناس در ادامه افزود: کیفیت پوشاک مدارس همچنین در فرایند اجتماعی شدن دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از رویکردهای جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن، موردتوجه قرار دارد و بر این اساس لباس می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه کودک و نوجوان در مسیر رشد اجتماعی را مرتفع سازد.

وی با تأکید بر اینکه لباس ابزاری برای تبیین جامعه‌شناسی فرهنگ‌ها است اظهار داشت: بدون شک پرداختن به روانشناسی بلوغ و نوجوانی و بررسی مسائل نوجوانان از ویژگی‌های جوامع امروزی است و جامعه‌ای که موضوع مهمی همچون پوشاک مدارس را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین مؤلفه‌ها در این مسیر لحاظ نکند، نمی‌تواند به‌درستی از عهده دیگر ابعاد بررسی پدیده‌های اجتماعی مرتبط با نوجوانان و جوانان سربلند بیرون آید.

دانایی گفت: به هر روی مدارس از طرق گوناگون بر اجتماعی شدن دانش آموزان اثرگذار بوده و یکی از مهم‌ترین روش‌ها، استفاده از الگوها، طرح‌ها، نقش‌ها، پارچه‌ها و مدل‌های مطلوب برای لباس فرم دانش آموزان است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان دیده می‌شود چه‌بسا ریشه این مسأله در دورانی باشد که حس نیاز آن‌ها با یک پوشش مطلوب در دوران طولانی دانش‌آموزی ارضا نشده و همین نقیصه در آینده، آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس دچار بحران کرده است.

دانایی بر تأثیر رنگ‌ها در ارائه الگوهای رفتاری متعدد از سوی جامعه دانش‌آموز تأکید و بیان کرد: دانش روانشناسی ثابت کرده است که رنگ در لباس بر رفتار افراد اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که بارها و بارها به استفاده از رنگ‌های گرم و شاد در لباس فرم دانش آموزان مقاطع ابتدایی تأکید شده که متأسفانه همچنان شاهد آنیم که به دلایل مختلف از سوی مدیران مدارس، مربیان و اولیا به این اصل مهم توجه نمی‌شود.

این جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه گفت: امید است جامعه مسئول در زمینه لباس فرم دانش آموزان با سپردن این جریان مهم اجتماعی و فرهنگی به دست افراد کاردان، نقش اثرگذار خود را در کیفیت پوشش حال و آینده دانش آموزان ایرانی ایفا کرده تا آینده‌سازان ایران نیز در فردای نه‌چندان دور به نیکی از پوشاک مدارس خود یاد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار