6. بهمن 1399 - 13:51   |   کد مطلب: 24705
کودکان از اصلی ترین افرادی هستند که با گستردگی بدون قاعده و قانون فضای مجازی دچار آسیب می شوند و وضعیت کرونا و آموزش مجازی آسیب های وارده به این قشر را دوچندان کرده است.

یک بار دیگر فضای مجازی، جذب چندفالو و لایک به هر قیمتی خبر ساز شد و این بار دیگر شاهد برخورد خشونت آمیز در قبال کودکان بودیم.

ماجرا از جایی آغاز شد که فعالین فضای مجازی با اعتراض به رفتارر یک کودک آزار که با تسبیح یک کودک را از گردن بلند کرده بود خواستار برخورد با وی شدند.

روز گذشته خبری از این پایگاه خبری تحلیلی مبنی بر “فردی که اقدام به انتشار عکس از کودک آزاری در فضای مجازی نموده بود دستگیر و بازداشت شد” منتشر شد.

حسین بشری، معاون اجتماعی پلیس همدان در این خبر اعلام کرد: فردی که در شهرستان ملایر اقدام به یک فقره کودک آزاری و انتشار عکس در فضای مجازی نموده بود با اشرافیت کامل پلیس شناسایی و با هماهنگی مقام محترم قضایی دستگیر گردید .

وی افزود: فرد مذکور در اعترافات اولیه هدف از این کار خود را شوخی و مزاح با برادرزاده خود عنوان و اعلام داشته از نتیجه کار خود اطلاع نداشته و این کار را برای تفریح و سرگرمی انجام داده است.

هر چند در این خبر فرد خاطی اعلام کرده که این کار برای مزاح انجام داده است اما بار دیگر وضعیت اسف بار فضای مجازی و نحوه استفاده از آن را به رخ همه کشاند.

بی شک کودکان از اصلی ترین افرادی هستند که با گستردگی بدون قاعده و قانون فضای مجازی دچار آسیب می شوند و وضعیت کرونا و آموزش مجازی آسیب های وارده به این قشر را دوچندان کرده است.

سمیه نوش آبادی، دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مهمترین خلاء های موجود در استفاده از فضای مجازی و آسیب های آن به قشرهای مختلف مخصوصا کودکان اظهار کرد: شبکه اجتماعی اینستاگرام پلتفرمی است که با هدف تغییر زندگی ساخته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی عکس محور است و افراد با توجه به دیده نشدن در زندگی روزمره به دنبال جبران آن در فضای مجازی هستند برای لایک های کیلویی دیده شدن هر اقدامی را انجام می دهند.

شبکه های اجتماعی مسیرفرهنگ جامعه را منحرف کرده است

نوش آبادی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی و بخصوص اینستاگرام مسیرفرهنگ جامعه را منحرف کرده است ، تصریح کرد: انتشار مطالب، تصاویر و محتواهای غیر اخلاقی، انتشار مصادیق مجرمانه و و شرکت در چالش هایی غیر اجتماعی از جمله اقداماتی است که افراد در این فضا برای دیده شدن و چند لایک انجام می دهند.

وی تاکید کرد: این شبکه اجتماعی کاملا هدفمند و هوشمند در حال تغییر مسیر سبک زندگی جامعه ما است و اگر ما در برابر این شبکه هایی که کاملا محتوای ذهنی افراد را تحت تاثیر قرار داده و یک سبک زندگی غلط برای درست می کند، منفعل باشیم و به فکر مقابله با این جریانات نباشیم در سال های آینده آسیب های جبران ناپذیری به فرهنگ جامعه ما وارد می کند.

استفاده کودکان از فضای مجازی زنگ خطیر جدی برای کشور است

دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان کودکان را اصلی ترین افراد در آسیب از فضای مجازی داست و تاکید کرد: به واسطه آموزش های مجازی و حضور اجباری قشر کم سن جامعه فضای مجازی، استفاده آنان از شبکه های اجتماعی مختلف زنگ خطری جدی کشور است.

وی افزود: حضور کودکان در شبکه های اجتماعی که هدفمند و هوشمند سبک زندگی ما را نشان گرفته و در کشور آزاد و رها هستند هیچگونه قانونی برای آن وجود ندارد، در آینده آسیب های جدی به کشور وارد می کند.

نوش آبادی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ما در حال رشد و بالندگی هستند و حضور آنان در فضای مجازی همچون رها کردن فردی در اقیانوس است که شنا بلد نیست.

وی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی لایکی و اینستاگرام زنگ خطر بزرگی بای آینده، طرز فکر، شخصیت، فرهنگ و روح و روان فرزندان این کشور است.

دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان بیان کرد: خلاء های عاطفی موجود در خانواده ها و خلاء هایی که به سبب بیماری کرونا قرنطینه به وجود آمده بیش از پیش افراد را به شبکه های اجتماعی جذب کرده و تلاش برای جذب فالو و لایک باعث زیر پا گذاشتن اخلاق و انسانیت به هر نحوی می شود.

وی تاکید کرد: به واسطه اینکه امروز همه جامعه حتی در دورافتاده ترین مناطق نیز افراد به شبکه های اجتماعی و اینترنت دسترسی دارند باید فکری اساسی برای ان کرد.
نوش آبادی با اشاره به قانون چرائم رایانه ای تصیح کرد: این قانون در سال ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و امروز بسیاری از جرائم که در فضای مجازی رخ می دهد شامل این قانون نمی شود.

وی افزود: بخشی از اتفاقات در فضای مجازی عملا جزء جرایم رایانه ای نیست، اما ناقض فرهنگ ایرانی اسلامی فرهنگ اصیل ما است و خلا قانونی برای برخورد با آنان وجود دارد.

دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در استان همدان با اشاره به قرارگیری سروهای پلتفرم های واتساپ و اینستاگام در خارج از کشور عنوان کرد: با توجه به این مسئله هیچگونه کنترلی بر وی آنها وجود نداد حاکمیت سایبری در فضای مجازی روی این پلتفرم ها هیچگونه نقشی ندارد.

خلاء قانونی فضای مجازی هر روز نمایان تر می شود

وی افزود: این پلتفرم هر آنچیزی که میخواهد به راحتی به کابرانشان که مردم کشور ما هستند القا می کنند و هر چه مورد پسند آنان نباشد به راحتی مسدود می کنند.

نوش آبادی تاکید کرد: متاسفانه در کشو نیز پهنای باند زیادی و آزادی مطلق به این پلتفرم ها اختصاص داده شد که این امر خیانت بزرگی به در حق فرهنگ جامعه و در حق پلتفرم های داخلی است و باید مطالبه گیری بای این مسئله شود.

به گزارش عصر همدان؛ حرکتی که فرد کودک آزار به عنوان مزاح برای خود تلقی کرده است و با انتشار آن در فضای مجازی به دنبال چند لایک بوده است و ابراز کرده که ناآگاهی از عمل مجرمانه خود داشته است دردرجه اول نشان از نیاز جامعه به بحث سواد رسانه ای دارد.

متاسفانه کاربران فضای مجازی این روزها برای جذب فالور و چند لایک دست به هر اقدامی می زنند و هر روز شبکه های اجتماعی، فرهنگ ما را به تباهی هر چه بیشتر می برند.

هر روز نیاز به یک مدیریت صحیح در فضای مجازی بخصوص در رابطه با پلتفرم های خارجی نمایان می شود و باید مسئولین ذی ربط کشور در صورت ادامه فعالیت این شبکه های اجتماعی خارجی آنان را مجبور به تبعیت از قوانین داخلی کشور کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار