پیغام خطا

  • Notice: Use of undefined constant CMF_Ln_English - assumed 'CMF_Ln_English' در cmfcCalendarV1::factory() (خط 63 از /home/shabnamha/domains/shabnamha.ir/public_html/sites/all/modules/modules/calendar_systems/calendar/v1/calendarV1.class.inc.php).
  • Notice: Use of undefined constant CMF_Error - assumed 'CMF_Error' در cmfcCalendarV1::factory() (خط 63 از /home/shabnamha/domains/shabnamha.ir/public_html/sites/all/modules/modules/calendar_systems/calendar/v1/calendarV1.class.inc.php).

20. بهمن 1399 - 13:53   |   کد مطلب: 24716
در میزگرد تحلیلی «جایگاه آثار جشنواره فجر در گفتمان‌سازی انقلاب» مطرح شد؛
خطر تحریف تاریخ با غفلت از بازخوانی سینمایی انقلاب ۵۷/ هنرمندان نگذارند جای جلاد و شهید عوض شود
برای نسل جدیدی که پر از پرسش پیرامون انقلاب اسلامی هستند، اگر تاریخ در عرصه سینما و تئاتر بازخوانی نشود احتمال تحریف وجود دارد؛ پس از انقلاب، مسجد و حوزه هنری، پایگاه هنر انقلابی شده بودند و راهکار بازگشت، تقویت گفتمان انقلاب اسلامی در مساجد به عنوان پایگاه‌های فعالیت مدنی است.

به گزارش شبنم ها به نقل از به نقل از صبح توس؛ رخداد انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، جایگاه مهم و اساسی در فرهنگ ایران و تولیدات هنری دارد و به بهانه دهه فجر و پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی، دغدغه ها و مطالبات در راستای رفع خلأ و کمبودهایی در زمینه تولیدات فرهنگی و نمایشی و علی الخصوص در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی وجود دارد که این نمود در جشنواره فجر انقلاب بیشتر به چشم می خورد.

 

محمد جواد استادی، رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به موضوع توسعه و پیشرفت گفت: رهبر انقلاب به موضوع پیشرفت تأکید دارند یعنی مفهومی بومی را که متفاوت است با توسعه‌گرایی، تولید کردند و هدف نهایی انقلاب اسلامی و این جریان دستیابی به پیشرفت است، نه اینکه مفهوم مادی توسعه که غربی ها ان را دنبال می کنند.

عنصر فرهنگ محوریت اصلی در پیشرفت است

وی ضمن تأکید بر اینکه محوریت اصلی در مفاهیم توسعه و پیشرفت، عنصر فرهنگ است افزود: هر آن چیزی که در مبحث فرهنگ در انقلاب اسلامی بررسی می شود بایستی از منظر پیشرفت باشد و تأسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به نظر من تاکنون عملکرد موفقی نداشته بر همین اساس بوده است که بتواند مفهوم پیشرفت را نظری کرده و بتواند الگویی را برای بوم ایران فراهم کند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: یکی از چهره های فعال در زمینه توسعه به نام «آمارتیاسن» در کتاب سه مقاله و توسعه به مثابه آزادی و در مقاله ای که در سازمان ملل نیز ارائه شده مصداق های فرهنگی را اشاره می کند که اینها تبدیل به عوامل توسعه شده‌اند و توضیح می دهد که چگونه سینما، پایه توسعه هندوستان شده، یعنی سینما به عنوان مصداق فرهنگی هنری به عامل توسعه در هند تبدیل شده است.

وی عنصر فرهنگ را پایه پیشرفت دانست و افزود: انقلاب اسلامی  تفاوت بنیادین با سایر انقلاب های مهم دیگر کشورها دارد؛ آن انقلاب ها با هدفی زمان‌دار و با کارکرد ویژه آمدند و تمام شده ولی ویژگی اصلی انقلاب اسلامی پویایی و زنده بودن آن است یعنی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب دائم باید مسیر آینده را پیش بینی کنیم که لازمه آن تزریق امید در جامعه است و ابزار اصلی آن حماسه است.

هنر حماسی برای امیدآفرینی

استادی ادامه داد: ابزار ساخت حماسه، هنر و رسانه است و در طول تاریخ کشورهای دنیا حماسه‌ها را دارند و هنر نیز به عنوان مهم ترین ابزار می‌تواند آن را خلق کند و امروز در هنر کشور باید هنر حماسی را در راستای امیدبخشی بازخوانی کنیم لذا در بیانیه گام دوم نیز به صراحت امیدآفرینی اشاره شده است و هنر نیز در این راستا باید بتواند همراهی کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه دال اصلی حماسه قهرمان است امروز مشکل بزرگ، خلق قهرمان های بدلی در کشور است و قهرمان های سینما و ادبیات قهرمان‌های بنجل و بدلی که هیچ یک از عناصر فرهنگی مورد نظر انقلاب اسلامی را ندارند روی کار آمده اند؛ ملی گرایان فردوسی و شاهنامه را از منظر ایرانیت بررسی می کنند و ابعاد غنی و دینی در فردوسی و شاهنامه فردوسی را مطرح نمی‌کنند در حالیکه امروز فردوسی‌ها و شاهنامه‌های زمان را مبتنی بر خلق قهرمان نیاز داریم.

شهید سلیمانی تمامی مؤلفه‌های قهرمانی و حماسی را داراست

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تصریح کرد: تمامی مؤلفه‌های قهرمانی و حماسی در شخصیت حاج قاسم سلیمانی وجود دارد و بسیاری از شهدای بی نام مانند شهدای ترور کمتر دیده و معرفی شدند لذا باید در ادبیات نمایشی و داستانی و شعر انقلاب این مباحث تزریق شود و این وظیفه هنر انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران انقلاب هویت‌ها است، افزود: رژیم پهلوی مقوله ای به نام نوسازی را دنبال می کرد و محمدرضا پهلوی انشعابی از مدرنیته را به نام نوسازی در توسعه پیگیری می کرد که خروجی آن منجر به بی هویتی ایران می شود. جریان نوسازی، انقلاب اراضی و انقلاب شاه و مردم همگی در پروسه نوسازی تعریف می شود و خروجی نوسازی بی‌هویتی ایرانی اسلامی است.

استادی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی چیزی نبود که ما را از فلاکت‌های مادی نجات بدهد و هدف انقلاب اسلامی حفظ هویت، بازگشت و احیای هویت بوده است، خاطرنشان کرد: اگر هویت حفظ شود، مؤلفه‌های دیگر آن نیز با برنامه ریزی محقق می شود. وظیفه هنرمند این است که تلاش کند در راستای حفظ و پاسداشت این هویت فعال باشد.

تغییر آثار هنری به واسطه تغییر زیست بوم هنرمندان

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی به جز دوره درخشانی که هنر انقلاب در شاخه های هنر تجسمی، سینمایی و آثار هنری رشد داشت، زیست‌بوم برخی هنرمندان دچار تغییرات می شود و در نتیجه آثار هنری نیز تغییر پیدا می‌کند و فیلم های نمونه دینی، تبدیل به عدم پیگیری هویت دینی می‌شود و امروز نسلی داریم که انقلاب و افراد انقلابی را ندیده‌اند و فاصله گرفتند و بر اساس سطوح مختلف می‌توانند گفتمان سازی انقلابی در جامعه شکل بگیرد.

این فعال فرهنگی گفت: موضوع مورد مناقشه و بحث را اصلا نباید در محیط عام مردمی برد، چرا که مردم آشنایی ندارند و مفاهیم تخصصی ابتدا باید بین نخبگان حوزه و دانشگاه چکش‌کاری شود و به اجماع برسند؛ ولی فقیه افق‌های بلندی را برای کشور می بیند. در سطح دوم تقویت گفتمانی باید موضوع مورد اجماع را با سیاست های کلان حاکمیتی انطباق داده شده و مسیر آینده بررسی شود و بر اساس این، سیاست‌های نظام منطبق شود و در مرحله بعدی نیز در اختیار هنرمندان و رسانه ها قرار بگیرد تا انها بتوانند موضوع را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنند.

ضرورت اجماع در زمینه فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی هنوز برای برخی مبحث روشنی نیست که بخواهند آن را ترویج کنند، افزود: به همین دلیل برخی آثار هر چند با هدف ترویج گفتمان انقلاب اسلامی ساخته شدند ولی چون افق ها متفاوت است و از دریچه های ذهنی مختلف است نتیجه به صورت یکپارچه نخواهد بود؛ اجماع روی گفتمان انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی نداریم و سطوح گفتمانی باید برای آن طی شود و بعد در اختیار اهالی هنر قرار گیرد لذا نمی توان هنرمند را در این راستا مقصر بدانیم.

استادی اظهار کرد: رسانه‌های آمریکایی تقریبا همگی در زمینه ترامپ یکپارچه عمل کردند چون منافع ملی آمریکا دارای اهمیت است و با اینکه ادعا می شود آزادی در غرب بیشتر است ابزارهای کنترلی به شکل دیگری و غیرمحسوس بسیار قوی تر است و سیاست های رسانه ای واحد توسط همه رسانه ها در این چارچوب فعالیت دارند که ما از آن غافل هستیم و همه مجموعه ها باید به اجماعی در زمینه مفاهیم انقلاب اسلامی برسند و همه در راستای منافع انقلاب اسلامی با شیوه ها و سلایق مختلف حرکت کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه تحقق فرهنگ، عنصری زمان بر است و برای نتیجه بخشی آن مدیران فرهنگی باید دغدغه فرهنگ را به عنوان مسئله اول داشته باشند، افزود: باید به سمت سیاست‌گذاری رفت، به طوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اهالی هنر، پیرامون افق پنجاه ساله تئاتر ایران سؤال کردند؛ انقلاب اسلامی انقلاب هویتی و تمدنی بوده و مؤلفه های تمدنی اولویت های متفاوتی دارد و سبک زندگی و فرهنگ شهادت نیز از جمله این مؤلفه‌ها هستند.

هنر ضدانقلاب، خلاف منافع مردم است

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ادامه داد: در انواع هنر می توان به انقلابی، خنثی و هنر ضدانقلابی اشاره داشت و هنر انقلابی یعنی هنری که باید باتوجه به خواست اکثریت مردم، کشور بودجه ریزی فرهنگی خاص داشته باشد و باید اولویت ترویج باشد. با هنر ضدانقلابی باید مبارزه کرد تا تعطیل شود و انقلاب اسلامی اهدافی دارد که این هنر با آن ضد است و خلاف منافع مردم است.

وی با اعلام این مطلب که جشنواره های فجر انقلاب اسلامی تحت تأثیر منظومه فکری شهید بهشتی تأسیس شده و هدف آن ترویج انقلاب اسلامی بوده است و باید چیزی را ارائه کنیم که بگوید فرهنگ و هنر جریان دارد و کار می شود افزود: جشنواره‌های فجر آیینه تولیدات هنری و سینمایی ایران است و هیج ربطی به وزرا و دبیران جشنواره ندارد و کلیت آن و روند تولیدات سینمایی ایران را باید در این بازه زمانی بررسی کنیم.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه اگر تئاتر و تولیدات هنری به سمت خیانت و سیاه نمایی رفته باید آسیب شناسی شوند و جشنواره های فجر فرصت مناسبی برای جریان شناسی اتفاقات فرهنگی است که سیاست گذاران می توانند از آن بهره مند شوند تصریح کرد: جشنواره ها اهداف و استعدادها را شناسایی می کنند و دبیران معتبرترین جشنواره های فیلم دنیا ده ها سال دبیر جشنواره است و وقتی این اتفاق از سیاست مداران تأثیر می پذیرد اشتباه است و دبیر نمی تواند مدیریت واحد سیاست گذاران را پیاده کند، متأسفانه ارتباط جشنواره با تولیدکنندگان پس از برگزاری جشنواره قطع می شود و به اهدای جوایز ختم می شود و اهداف فراموش می شود.

وی افزود: بخش انتقادی جشنواره این است که چرا هنرمندان اینطور آثار را برای جسنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی تولید می کند و سراغ این مضامین می رود؟ مفاهیم و مطالب مرتبط با انقلاب اسلامی کجا باید به دست مردم برسد و چرا برای آن توسط حاکمیت هزینه نمی‌شود؟ حمایت از جریان هنر انقلابی اولویت دارد و انجام نشده است و آموزه های انقلابی دیده نمی شود. در برخی اوقات جوانان به منابع معرفتی انقلاب اسلامی دسترسی ندارند و از زندگی شهدا و حوادث تروریستی بی اطلاع هستند لذا منابع باید در حوزه انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شود و در اختیار قرار گیرد ولی متاسفانه یک شبکه معاند خارجی به منابع ناب از انقلاب دسترسی دارد و از آن سوءاستفاده می‌کند.

تاریخی که بازخوانی نشود احتمال تحریفش وجود دارد

استادی با بیان اینکه امروز برای نوجوانان که سلایق گوناگون دارند هنر اینست که منابع معرفتی قوی را بتوانیم به زبان روز ارائه دهیم و سخن بگوییم خاطرنشان کرد: هنر بهترین ابزار است و مبانی انقلابی نیز نباید به صورت مستقیم ارائه شوند و می توان نوع دیگری نیز این جریان سازی صورت بگیرد؛ جریان نئولیبرالیسم در مشهد ابعاد فرهنگی و اقتصادی فعالی دارد و در پی آن قصد دارد مردم مصرف گرا و وابسته بار بیاورد و شواهد آن در سینما و اقتصاد و سازه های شهری وجود دارد.

وی افزود: تاریخی که بازخوانی نشود احتمال تحریف وجود دارد و نباید منتظر کمک های دولتی باشیم. آتش به اختیار در حوزه های فرهنگی و هنری به این معنا است که بدنه‌های مردمی باید شکل بگیرد و آنها به ترویج مبانی انقلابی کمک کنند؛ رهبر معظم انقلاب تأکید دارند همه تولیدات نمایشی مانند تئاتر برای مردم قابل دسترس باشد و در مساجد و محلات و عموم مردم ارائه شود و این کار جریان انقلابی است.

مسجد؛ پایگاه هنر انقلابی

این فعال فرهنگی بیان کرد: امروز هنر نسبتی با مسجد ندارد؛ پس از انقلاب، مسجد و حوزه هنری پایگاه هنر انقلابی شده است و راهکار بازگشت، تقویت پایگاهای مدنی است و مساجد، پایگاه های فعالیت مدنی بودند که این مهم باید تقویت شود؛ جریان انقلابی باید یکدیگر را تقویت کنند و همسو باشند تا هیچ قدرتی در برابر آنان مقاومت کنند.

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیر کل بنیاد هابیلیان در ادامه این میزگرد گفت: پس از انقلاب اسلامی و تا زمان حضور انقلاب اسلامی پدیده تروریسم وجود دارد و معتقدیم در این زمینه غفلت صورت گرفته و گویی بدهکار شدیم و متأسفانه در سطح داخلی و بین‌المللی اصلا عمل نکردیم که باعث شده در این موضوع محکوم شویم و ۵۰ قطعنامه حقوق بشری علیه ایران پس از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی صادر شده است که یکی از محورهای اصلی آن پدیده تروریسم است.

وی با اشاره به اینکه پدیده تروریسم در هر دورانی به نحو خاص خودش عمل کرده و امروز نیز بابت این موضوع مسئله داریم افزود: عرصه‌های تروریسم متنوع است و حوزه های مسائل داخلی و بین‌المللی به نوعی با آن مرتبط است و تمام حوزه ها و سازمان‌ها به واسطه‌ای با این پدیده مرتبط می‌شوند و از همین رو، جولانگاهی ایجاد شده که دشمنی که این ابزار را علیه ما در اختیار گرفته به اشکال مختلف با ما کار می کند و ترورهای فرهنگی و فردی می کند و قشر گوناگون هدف قرار می گیرند.

دغدغه استمرار پیگرد حقوقی و غیرشعاری تروریسم

دبیر کل بنیاد هابیلیان مصادیق شهادت سردار سلیمانی با هر تعریف و قالبی تروریستی دانست و اظهار کرد: اوایل شهادت حاج قاسم شبکه های معاند از لفظ ترور استفاده می کردند و به تدریج از لفظ کشته شدن استفاده کردند و در مورد گروهک های تروریستی در برابر ایران نیز همین سناریو وجود دارد و امروز در ادبیات رسانه های بیگانه تبدیل به مخالفان جمهوری اسلامی شده اند با اینکه اسناد فراوانی جمع آوری و به سازمان ملل ارائه شده و اساسا مصداق ترویسم بر اساس تعاریف بین المللی هستند اما به دلیل اینکه به این موضوع به صورت مستمر و جامع نگاه نداریم و مطالبه نداریم و درست پرداخته نشده کاملا موضوع بر عکس در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: در مقاطعی دشمن از حوادث مختلف سوء استفاده می کند و نخبگان و جوانان را دستچین و در مسیر اهداف دشمن حرکت می‌دهد و از تمام ابزارهای مدرن روز علیه منافع کشور و مردم بهره می گیرند. هنوز اطلاعات جامعی پیرامون جزئیات ترور شهید فخری‌زاده نداریم و باتوجه به اینکه مشخص بود دشمن این شهید را مورد هدف قرار داده است چگونه تمام ابزارهای مختلف را جمع کردند و به واسطه دولت‌های مختلف اقدام تروریستی را انجام دادند و فارغ از مسئله انتقام به جز شعار و کارهای شعاری، اشکال حقوقی و پیگیری های دیگر نمود مشخص در این قضیه نداشته است.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: در مورد سردار سلیمانی دو دولت عراق و ایران مدعی هستند و در موضوع نفاق نیز ۲۵ سال  در کشور عراق حضور داشتند و جنابات متعدد ترویستی را انجام دادند و اقدامات در این زمینه بسیار کمرنگ بوده است و در کشورمان در طول ۴۲ سال گذشته ۱۷ هزار شهید ترور داریم اما هنوز دادگاهی وجود ندارد که خانواده های این شهدا مراجعه کرده و شکایات خودشان را مطرح کنند و برای پیگیری این اقدامات باید در نقطه ای که اتفاق تروریستی انجام شده دادگاه تشکیل شود و در آن کشور پروسه قضایی طی شود و در طی ۴ دهه این امر محقق نشده است.

استقبال مردم از تولیدات نمایشی مقابله با تروریست

وی افزود: از 15 سال پیش در این زمینه و پیگیری آن ایستادگی داشتیم و مشخص شده که ضرورت دارد و بر خلاف اینکه گفته می‌شد این موضوعات تاریخی است، معلوم شد دشمن در کشورمان نیز در موضوعات تروریستی اقدام می کند و وقتی هدف دانشمندان هسته ای بود دشمن اقدام کرد و وقتی این بحث ها در سطح جامعه مطرح شد جامعه هنری استقبال کرد و در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت شد و جالب است که مورد اقبال جامعه و مردم نیز قرار گرفت و سریال «خانه امن» با این موضوعات بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است و این اقدامات نباید از دستور کار فرهنگی کشور خارج شود.

جای خالی نمادهای شهدای انقلاب در شهرها

دبیر کل بنیاد هابیلیان با بیان اینکه هنر برای پرداختن به این موضوعات عرصه های گوناگونی را پیش رو دارد و در سطح شهر باید نمادهای هنری فرهنگی شهدا را ببینیم  و قشر نخبگانی به همه ابعاد آن بپردازد تصریح کرد: این مطالبه فقط موضوع خانواده شهدای ترور نیست بلکه امنیت جامعه موضوعی جمعی است و روی خانواده های ایرانی تأثیرگذار است و در بخش‌های هنری نیز خلأ داریم و همچنین در نمادسازی شهری موضوع شهدا و شهدای ترور مغفول مانده است.

وی افزود: نمادهای شهری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی و مذهبی جهان اسلام کاملا خنثی هستند و حداقل 10 سال پیگیری داریم که محل شهادت شهید هاشمی نژاد را به عنوان نمادهای انقلاب اسلامی معرفی کنیم و چهل سال است که این محل بلااستفاده مانده است و مقاومت هایی در این زمینه شاهد هستیم؛ شهید هاشمی نژاد دارای بیشترین آثار فرهنگی بین شهدای انقلاب است اما نتوانستیم از این چرخه اداری خارج شویم.

هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه واقعه شهدای هفت تیر هولوکاست جمهوری اسلامی بود ولی این ساختمان نیز تبدیل به سینما شده در حالیکه 72 نفر از مقامات جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و در اسناد بین المللی نیز آمده ولی در این نقطه اثری وجود ندارد و شهدای هفت تیر در این محل مطرح نشده است خاطرنشان کرد: موضوع ترور بحث پیچیده و خاص است و چند دهه اخیر این موضوع از مسائل اجتماعی خارج شده بود و کنار گذاشته شده بود و با شکل جدیدی از کارکرد گروه های تروریستی مواجه هستیم و موضوع تخصصی شده است.

نباید بگذاریم جای شهید و جلاد عوض شود

وی افزود: پیرامون تروریسم در حوزه سینما ورود کارشناسی خوبی شده ولی در سطح گسترده، دغدغه جامعه هنری کشور نشده است و همان گروه‌های مشاور و متخصص این موضوع را به جامعه هنری رساندند و این دغدغه جامعه هنری نشده و آنرا پیگیری نکردند. جامعه هنری بازتاب دهنده مشکلات جامعه هستند و در این موضوع فعالیت دغدغه مندانه نشده است و نباید بگذاریم جای شهید و جلاد عوض شود.

دبیر کل بنیاد هابیلیان گفت: در دهه 60 گروهک های تروریستی توانستند انرژی شورانگیز جوانان را جذب کنند و اقدامات جنایت امیز را انجام دادند و اکنون این امر به شکل مدرن تر در حال انجام است و شاهد هستیم طرح های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در حال اجرا است و شست و شوی مغزی مانند دهه 60 انجام می شود.

وی افزود: دانش آموزی در مشهد معلم خودش را به دلیل افتادن در دام دشمن ترور می کند که این اقدام پس از دو سال از گذشت انقلاب اسلامی روی می دهد و امروز نیز بخشی از جامعه را دشمن سمت و سوی خاصی می دهد و در پی آسیب رساندن به جامعه هستند و هنرمندان اجتماعی می توانند با بازتاب صحیح جنایات تروریستی دهه های گذشته از تکرار آن در مقاطع تاریخی آینده جلوگیری کنند.

آمار اقدامات تروریستی علیه ایران در تاریخ محو نشود

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه در تولیدات سینمایی منابع ارائه دادیم و مجموعه های اجتماعی خانواده های شهدا کمک کردند و آمادگی داریم در کنار مجموعه های تولیدی سینمایی و هنری اقدام کنیم اظهار کرد: تلاش داریم موضوعات و آمار اقدامات تروریستی علیه ایران در تاریخ محو نشود. در کشور لیست شهدای ترور وجود نداشت و این آمار سالانه در حوادث گوناگون در حال افزایش است.

وی افزود: مقالات و مدارک و اسناد بین المللی جمع آوری شده و چیزی که دشمن به عنوان سند ارائه کرده جمع آوری کردیم، در مناطق مختلف کشور که اقدامات تروریستی شده به صورت منابع مرجع کار شده است، روزشمار حوادث ترویستی تهیه شده و بر اساس همین تولیدات رادیویی خودجوش انجام شده، اقدامی که اصلا جزو دستورکارهای رادیو به صورت رسمی نبوده است.

محمد جهان‌پا، مدیر تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز در میزگرد تحلیلی صبح توس، ضمن تأکید بر رسانه تئاتر گفت: تئاتر نسبت به سینما کوچک تر است و امکان دسترسی مخاطب نیز به تئاتر نسبت به سینما کمتر است و اگر در قالب تصویر ضبط شده ارائه شود ارزش ذاتی خودش را از دست می دهد و لذا همیشه زنده بودن و در لحظه بودن تئاتر برای مخاطب جذاب است و اگر حمایت نشود نمی تواند خودش را ارتقا بدهد و به دولت ها وابستگی دارد.

وی ضمن اشاره به استقبال کم سرمایه گذاران مالی از تئاتر و عدم جذابیت برای بنگاه های اقتصادی افزود: نتوانستیم طی این سال های پس از انقلاب متون نمایشی که الگوی حرکت جامعه هنری باشد را تولید کنیم و تنها در ابتدای انقلاب اقداماتی برای همان زمان اواخر دهه پنجاه صورت گرفته است.

عدم اهتمام به گفتمان‌سازی هنری انقلاب اسلامی

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: برای نسل جدیدی که پر از پرسش پیرامون انقلاب اسلامی هستند باید متونی را به عنوان الگو تولید کنیم تا در اختیار هنرمندان قرار بگیرد؛ اینکه هنر تئاتر باید درآمدزا باشد تئاتر مشهد را به بیراهه برد و تئاتر موفق را با میزان بلیت فروشی و مخاطب سنجیدند به عنوان اتفاقی تلخ برای تئاتر مشهد است.

وی افزود: تئاترهای جدی با گفتمان و موقعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی نمایش هایی بودند که نیاز به پژوهش و ذهنیت مخاطب دارند و غالبا محدود شدند و نمایش هایی برای مسئولان فرهنگی اولویت دارند که درآمدزایی و جذب مخاطب داشته باشند و اصلا کسی به گفتمان سازی انقلاب اسلامی اهتمام ندارد و تنها به جنبه های سرگرمی و اقتصادی تأکید می شود.

جهان‌پا تصریح کرد: پایگاه دائمی برای تئاتر انقلاب اسلامی برای پیگیری ایدئولوژی های فرهنگی انقلاب نداریم و در مشهد نیز محلی برای فعالیت در این راستا سراغ نداریم تا نمایشنامه نویس‌ها و کارگردانان و بازیگران بتوانند اجرا کنند؛ افراد با انگیزه برای آموزش و پیگیری و کادرسازی نداریم و محدودیت داریم.

ضرورت ایجاد پایگاه دائمی تئاتر انقلاب اسلامی

وی ضمن تأکید بر لزوم هم افزایی دستگاه های فرهنگی شهر مشهد برای اجرای ایده های مختلف و تولید محصول افزود: تمام طیف ها برای این کنار هم جمع نشدند و بودجه ها صرف امور فاخر فرهنگی نشده تا برند ایران در تئاتر استاندارد شود. در این رقابت جریان های ضد انقلاب با پول و امکانات و فضاسازی فعال شدند و البته مدیران نیز شانه خالی کردند؛ عملا وزارت ارشاد، تأثیرگذار نیست و اگر جنبه مجوز اجرا را از اداره ارشاد بگیریم هنرمندی به سمت اداره ارشاد نخواهد رفت چون نمی تواند با هنرمندان کمک و هم‌افزایی داشته باشد.

مدیر تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کادرسازی و گفتگو در دایره هنرمندان انقلاب اسلامی باید شکل گیرد و پیرامون تولیدات فرهنگی ضعیف نقد صورت بگیرد، کنش های جمعی داشته باشیم. جوانان حاضر نیز با عشق دیده شدن می آیند و حرکت های کوتاه مدت تأثیرگذار نیست و باید در کنار ژانرهای مختلف تئاتر جایی برای گفتمان انقلاب اسلامی در آثار نمایشی هنرمندان دغدغه‌مند پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه در پایگاه دائمی تئاتر انقلاب اسلامی باید تربیت کادر و الگوسازی شکل بگیرد و حوزه هنری می تواند پرچمدار این اتفاق باشد ولی کسی دلسوز این مبحث نیست افزود: کتاب هایی وجود دارد که می تواند در حوزه های نمایشی از آن استفاده کرد و مردم نیز به این نوع حس فضای اوایل انقلاب علاقه دارند.

جهان‌پا ادامه داد: منابع دقیق و حلقه های اتصال برای تولیدات نمایشی دارای اهمیت است تا مفاهیم انقلابی برای هنرمندان توجیه شود، تا تولید موفق صورت بگیرد و این حس به مردم منتقل شود.

در ادامه مسعود زارعیان، کارگردان و مستندساز در همین راستا اظهار کرد: از همان ابتدای انقلاب اسلامی، عدم اعتماد نهادهای فرهنگی کشور به بدنه سینمایی درگیر سینمای فارسی شده بودند و نمی توانستند به آنها پروانه ساخت فیلم بدهند و خواسته‌های گفتمان انقلاب اسلامی را از آنها مطالبه کنند و این مسئله مهمی بود و مفاهیم ظلم ستیزی، کمک به هم نوعان و نفی بی‌عدالتی انقلاب اسلامی نیز با این مضامین همگام بودند.

وی افزود: اعتماد به بدنه سینمای پس از انقلاب میسر نبود و اینقدر سرعت وقایع انقلاب بالا بود که فرصت نبود بررسی نخبگانی صورت بگیرد و زمینه‌ها برای تولیدات بعدی محقق شود و دو اتفاق مهم جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و ایجاد بنیاد فارابی که به عنوان بازوی اجرایی فرهنگ و ارشاد، فرآیند تولید آثار سینمایی در این سال ها را تحت تاثیر قرار داد.

سوگیری سینما به تولیدات بی‌خطر با مضامین غیرانقلابی و غیرآرمانی

این کارگردان و مستندساز گفت: سینماگران از دل مردم هستند و هنوز مفاهیم مقاومت و شهدایی پررنگ بود و آثاری خلق شد و فضا مهیا بود تا در مورد دفاع مقدس فیلم های زیادی ساخته شد ولی پس از جنگ فضا از دهه هفتاد عوض شد، به طوری که شهید آوینی نیز در زمینه ایدئولوژی انقلاب اسلامی سینمای مستند را موفق تر می داند و تصریح کرده بود هیچ فیلم انقلابی که در فرم و محتوا قابل دفاع و اعتنا باشد را نداریم.

وی با اشاره به اینکه سینما به سوی تولیدات بی خطر با مضامین غیرانقلابی و غیرآرمانی رفت و رنگ و بوی انقلاب اسلامی از تولیدات سینمایی برچیده شد و از طرفی سینمای دنیا نیز به سمت فیلم های غیرآرمانی رفته بود افزود: این بیماری فراگیر دامن بسیاری از نهادهای فرهنگی را گرفت و با بودجه های میلیاردی «یه حبه قند» تولید می شود و جایگاه ساخت این فیلم در حوزه هنری نیست؛ فیلمی که در تکریم مقام خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی و اجتماعی است و با مضامین و گفتمان انقلاب اسلامی ربط مستقیمی ندارد.

زارعیان تصریح کرد: دهه هشتاد دهه عدم اعتماد به جوانان و حضور غیرمتخصصان در عرصه تولیدات سینمایی انقلاب اسلامی است و به تدریج از دهه 90 توان در جوانان ایجاد شد تا به سمت آثار فاخر سینمایی با موضوعات گفتمان انقلاب اسلامی بروند و اعتماد به جوانان نتیجه داد و اگر از جوانان حمایت نشود تبدیل به آفت در این عرصه خواهد شد؛ نباید به سمت سفارشی سازی برویم و باید زمینه اجتماعی را مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه تاریخ معاصر چهار دهه گذشته نشان داده اگر اعتماد به جوان، پیشروی بر اساس دانش و تجربه و با محوریت تخصص باشد می تواند در خدمت انقلاب اسلامی هم قرار بگیرد افزود: می توان به رویش‌ها و شکوفا شدن استعدادها و سینمایی که مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی باشد بر اساس اعتماد امید داشت؛ باید کار ریشه ای شود تا اهداف انقلاب اسلامی در جشنواره فجر انقلاب پیگیری شود.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار