10. دى 1402 - 8:07   |   کد مطلب: 25355
داشتن حجاب ظاهر و باطن در کنار یکدیگر انسان را در مسیر رشد و تعالی قرار می‌دهد و زمانی که هر دو باهم برقرار شوند می‌توان گفت جامعه در مسیر صحیح خود است؛ حجاب باطنی درون انسان را پاک نگه می‌دارد و حجاب ظاهری انسان را از ورود به مسیر اشتباه محافظت می‌کند.

به گزارش شبنم‌ها همواره موضوع حجاب در جامعه مورد هجوم دشمنان بوده و سعی در این داشتند تا ذهنیت مردم مسلمان را نسبت به حجاب تغییر دهند.

یکی از شبهاتی که دشمنان در ذهن برخی از دختران و بانوان کاشته‌اند آن است که همه چیز ظاهر نیست و ما با اینکه حجاب نداریم اما باطن سالمی داریم و گناه نمی‌کنیم.

وقتی با یکی از دخترانی که حجاب کاملی نداشت درخصوص این موضوع صحبت کردم گفت: حجاب من کامل نیست ولی برخی‌ها را میبینم که حجاب کاملی نسبت به من دارند اما به راحتی غیبت می‌کنند.

فردی دیگر در این خصوص با اشاره به اینکه دل آدم باید پاک باشد، اظهار کرد: وقتی دل من پاک است و هدفم از این ک حالا گاهی حجاب کامل ندارم در راستای مخالفت با خدا نیست پس گناه نکرده‌ام.

در این میان یک خانم میانسالی نیز گفت: شاید حجاب من دقیقا حجابی نباشد که اسلام گفته است اما به حجاب اعتقاد دارم و همیشه می‌گویم «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؛ حجاب به آدم‌ها شخصیت می‌دهد.

شبهات با جملاتی مطرح می‌شوند که تاکید بر اهمیت داشتن باطنی پاک دارد و اهمیتی به ظاهر که بیانگر آن باشد که فرد پیرو چه دینی است ندارد که البته این موضوعات بهانه‌های دشمنان برای این سخن است وگرنه تاریخ ثابت می‌کند که حرکت دشمن در راستای تحقق باطن سالم و نداشتن حجاب ظاهر به مسیری غیر از گسترش انسانیت وارد شد.

لزوم رعایت حجاب ظاهر و باطن

یک استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها در خصوص اهمیت حفظ حجاب ظاهری در کنار حجاب باطنی، گفت: رعایت حجاب ظاهری نباید ما را از عفاف و حیای باطنی غافل کند.

حجت‌الاسلام علی‌ تقوی با بیان اینکه حجاب و عفاف ضمن اینکه پوشش است نوعی حفاظ نیز برای انسان است، افزود: این حفاظ انسان را در برابر لطمات و حملات دشمن محافظت می‌کند چراکه انسان، نیازمند به سپر و حفاظ است.

وی، خاطرنشان کرد: همان‌طور که انسان‌ها هر وسیله گران‌قیمتی داشته باشند از دید دیگران مخفی نگه می‌دارند، بدن انسان نیز بسیار ارزشمند است که باید آن را محفوظ نگه‌داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه داشتن حجاب و حیای باطن اهمیت زیادی دارد، گفت: مثلا زبان ما حجاب و عفاف نیاز دارد، اگر زبان نباشد نمی‌توانیم از لذت‌های الهی بهره ببریم، پس اگر زبان ما حجاب داشته باشد زبانی که به سخن باز شود سخن حق و ذکر الهی است.

تقوی با اشاره به اینکه زبان باید در خیلی از جریانات پوشش داشته باشد، افزود: زبان، مثل حجاب عمومی در مقابل محارم آزاد و راحت است اما در برابر نامحرم باید کنترل شود.

وی، ادامه داد: حجاب چشم نیز همین گونه است، اگر رها باشد و هرآنچه ببیند یعنی حجابی ندارد اما نباید آزاد و رها باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دست‌ها و پاها نیز باید حجاب و عفاف داشته باشد، تصریح کرد: مثلا با پاهایمان به هر مجلسی نرویم، پاها در مسیر تجاوز به حقوق دیگران راه نرود و حجاب داشته باشد.

تقوی با اشاره به اینکه حجاب دست هم اینگونه است که نباید به برخی پول‌ها و غذاها نزدیک شود، گفت: مثلاً نباید دست بر روی بچه یتیم بلند کرد و یا به مظلومی سیلی زد.

این استاد حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: حجاب دهان نیز به این‌گونه است که انسان باید از هر لقمه‌ غذایی که می‌خورد مطمئن باشد که حلال است.

وی ادامه داد: لقمه حلال است که بدن را با انسانیت بار می‌آورد و از مهم بودن این موضوع می توان به روز عاشورا اشاره کرد که امام حسین(ع) در آن روز خطاب به دشمنان اسلام فرمودند:«شکم های شما از حرام پر شده است».

تقوی در پایان با بیان اینکه باید حجاب و عفاف در زبان، چشم، دهان، شکم، پاها و دست وجود داشته باشد، عنوان کرد: رعایت حجابِ مجموع این موارد، تبدیل به سپری می‌شود که انسان را در برابر بلایای جامعه حفظ می‌کند.

تکامل انسان با داشتن حجاب ظاهری و باطنی

نسل نوجوان که بیشتر تحت تأثیر شبهات و حملات دشمنان هستند نگاهی ساده و گذرا به همه‌چیز دارند، این نسل شاید از هدف حملات دشمنان آگاه نباشند اما قطعاً آگاه‌سازی آن‌ها یکی از اصلی‌ترین وظایف رسانه‌های امروز خصوصا شبکه‌های اجتماعی است.

بدون شک ظاهر فردی که محجبه است اگر در کنار باطن سالم نباشد تاثیرگذار نخواهد بود و این نکته اساسی است که باید دختران و زنان آن را درک کنند.
موضوع حجاب جدای از آن که در دین اسلام تاکیدات فراوانی برآن شده است، در عرف جامعه ایرانی نیز سازگار با فرهنگ دیرینه ما است و اسناد تاریخی صراحتاً این نکته را تأیید می‌کنند.

داشتن حجاب ظاهر و باطن در کنار یکدیگر انسان را در مسیر رشد و تعالی قرار می‌دهد و زمانی که هر دو باهم برقرار شوند می‌توان گفت جامعه در مسیر صحیح خود است البته این نکته را نیز باید درنظر داشت که صرفا کسی که حجاب ظاهری کاملی ندارد آدم بدی نیست اما حجاب باطنی درون انسان را پاک نگه می‌دارد و حجاب ظاهری انسان را از ورود به مسیر اشتباه محافظت می‌کند.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار