8. بهمن 1402 - 10:18   |   کد مطلب: 25410
شاید با اقدامات موقتی بتوان از تصادفات منجر به مرگ در محور علیصدر جلوگیری کرد اما نصب سرعت‌کاه‌های متعدد، مشکلاتی را برای افرادی که بخاطر شغل خود مجبورند بیش‌تر از این مسیر استفاده کنند آزار دهنده است و مردم مطالبه دارند تا عملیات تعریض این محور هرچه سریعتر به اتمام برسد.

به گزارش شبنم‌ها جاده غارعلیصدر سال‌هاست که به عنوان یکی از سانحه خیزترین جاده های استان همدان شناخته می‌شود و متأسفانه هرساله شاهد تصادفات منجر به فوتی زیادی در این جاده هستیم.

 

عرض کم جاده در کنار پیچ و خم‌های زیادی که دارد مناسب این جاده پُر تردد نیست و از آنجا که جاده غار علیصدر یکی از جاده‌های مهم به دلیل منتهی شدن آن به یکی از مکان‌های مهم گردشگری استان هست انتظار می‌رفت تا مسئولان هرچه زودتر فکری به حال آن کنند.

 

از مرداد ماه امسال کلنگ چهارخطه کردن این محور بر زمین خورد که البته به دلیل طولانی بودن مسیر، زمان زیادی لازم است تا به نتیجه برسد.

 

مدتی است که در این جاده شاهد سرعت‌کاه‌های متعدد هستیم و همین موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

 

سرعت‌گیرهای متعدد در محور علیصدر آزار دهنده است

 

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها نسبت به غیر استاندار بودن این جاده، گفت: من در یکی از روستاهای در مسیر این جاده زندگی می‌کنم و بارها خبر تصادف در این جاده را شنیده و حتی دیده‌ام.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر مواقع از این جاده به سمت همدان می‌رود، افزود: جاده در گذشته غیر استاندارد بود و حالا برای استاندار کردن آن از سرعت‌گیر استفاده شده که این موضوع هم مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد کرده است.

 

سرعت‌کاه تنها راه‌حل فعلی برای جلوگیری از تصادف در محور علیصدر

 

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها گفت: محور علیصدر یکی از محورهای بحرانی در تصادفات است چرا که این محور عرض کمی دارد و فاقد شانه است.

 

سرهنگ ارسلان سرمدی با بیان اینکه محور علیصدر پیچ‌های تندی دارد و ترافیک آنجا به دلیل تردد به سمت استان‌های غربی، کردستان و غار علیصدر زیاد است، تصریح کرد: ترافیک این محور ترافیک بزرگراهی است و با توجه به نوع راه، استاندار نیست.

 

وی با اشاره به اینکه تا مرداد ماه ۲۴ نفر جان خود را در این محور از دست دادند، افزود: از سال گذشته اقداماتی همچون نصب دوربین و تعریض کردن نقاطی از جاده انجام شد اما در نهایت آمار تصادف و فوتی کاهش نداشت و هر سه روز یکبار شاهد تصادف منجر به فوت بودیم‌.

 

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: در نهایت تصمیم گرفته شد تا تعدادی سرعت‌کاه در مسیر ایجاد شود تا با کاهش سرعت از تصادفات جلوگیری کنیم.

 

سرمدی با بیان اینکه سرعت مجاز در این جاده در روز ۸۵ کیلومتر بر ساعت و در شب ۷۵ کیلومتر بر ساعت است، گفت: این در حالی است که ما شاهد سرعت برخی از خودروها با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت بودیم.

 

وی با اشاره به اینکه از مرداد ماه تاکنون هیچ مورد تصادف در این محور که منجر به فوت باشد رخ نداده است، عنوان کرد: ایجاد سرعت‌کاه راهکار درستی نیست اما با شرایط فعلی چاره دیگری نداریم زیرا از قبل نسبت به ایمن‌سازی جاده کم‌کاری شده است.

 

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث تعریض در دستور کار است و اگر این اتفاق به طور کامل در سراسر مسیر رخ دهد سرعت‌کاه‌ها مجددا حذف می‌شوند.

 

لزوم تعریض جاده علیصدر

 

در ادامه معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها با تاکید براینکه محور علیصدر نیاز به تعریض دارد، گفت: این محور مشکلات زیادی دارد که در چندین سال اخیر پیگیری نشده بود اما در دولت سیزدهم کلنگ تعریض محور به زمین خورد.

 

جواد نگاهداری با اشاره به اینکه وظیفه اداره کل راهداری نگه‌داری از محورهای موجود است، افزود: ما باید با همکاری پلیس سعی کنیم تصادفات کاهش داشته باشند و در سال اخیر با آشکار سازی نقاط پرتصادف، اصلاح پیچ‌ها، خط کشی محور و نصب رفلکتور در همه قوس‌ها تلاش زیادی برای استانداردسازی محور داشته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه با همه تلاش‌ها باز هم تصادفات ادامه داشت، عنوان کرد: در نهایت موضوع در کمیسیون ایمنی بررسی شده و تصمیم گرفتیم نسبت به نصب سرعت‌کاه اقدام کنیم.

 

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان خاطرنشان کرد: خوشبختانه از مرداد ماه تصادف منجر به فوتی در این محور نداشتیم اما افق دید ما برای این محور آن است که با تعریض جاده چهار خط با جدا کننده وسط داشته باشد تا شاهد تصادف نباشیم.

 

نگاهداری در پایان با اشاره به اینکه سازمان راهداری کشور برای استانداردسازی نقاط حادثه خیز برنامه ریزی دارد، افزود: از ۸۸۷ نقطه حادثه خیز در کشور، ۵۲ نقطه در استان همدان است که با توجه به اعتبارات اختصاص یافته در امسال ۲۱ نقطه حذف شده و به دنبال حذف سایر نقاط حادثه‌خیز هستیم.

 

تعریض، تنها راه استانداردسازی محور علیصدر

 

با توجه به اینکه محور علیصدر محور مهم و پر ترددی است که همدان را به غرب کشور متصل می‌کند الزامی است تا استانداردسازی این محور در اولویت باشد.

 

در این مسیر هرساله گردشگران زیادی عبور و مرور دارند که می‌طلبد با توجه به اینکه همدان پایتخت گردشگری آسیایی در سال ۲۰۲۴ نیز شده است، هر چه سریعتر نسبت به اتمام عملیات تعریض آن اقدام شود.

 

شاید با اقدامات موقتی بتوان از تصادفات خصوصا تصادفات منجر به مرگ در این جاده جلوگیری کرد اما سرعت‌کاه‌های متعدد مشکلات فراوانی برای افرادی که بخاطر شغل خود مجبورند بیش‌تر از این مسیر استفاده کنند آزار دهنده است و پیام‌های مردمی زیاد پیرامون این موضوع به دست خبرنگار شبنم‌ها رسیده است.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار