22. شهريور 1395 - 16:36   |   کد مطلب: 12349
دشتبان با شرح ترس مردم و فرار آنها از خانه و کاشانه خویش در ایجاد یک تصویر کلی از آغاز جنگ به مخاطب کمک می کند .

به گزارش شبنم همدان، کتاب دشتبان به قلم احمد دهقان ، یکی از آثار موفق در زمینه جنگ تحمیلی است.
در این کتاب روزهای آغاز جنگ تحمیلی از زبان ناصر نوجوان بیان میشود . ناصر همراه خانواده خود برای خرید لوازم مدرسه به بازار رفته بودند که جنگ آغاز می شود. پدر ناصر دشتبان است و آنها در قصر شیرین زندگی می کنند.
نویسنده در این کتاب  بهت و ترس مردم از جنگ را برجسته کرده است.
راوی داستان ناصر است که همراه خانواده خود (پدر بزرگ , پدر, مادر, گلنار(خواهرش)) تصمیم به ترک روستای خود می گیرند . آنها  تصور می کردند این جنگ خیلی زود تمام می شود برای همین وسایل کمی با خود می برند و پسر نوجوان از زخمی ها و کشته های که در مسیر خود می بیند و مردمی که پیاده از شهر و دیار خود کوچ می کنند می گوید.

دشتبان با شرح  ترس مردم و فرار آنها از خانه و کاشانه خویش  در ایجاد یک تصویر کلی از آغاز جنگ به مخاطب کمک می کند  .
درنهایت راوی و خانواده اش در یک غار پناه می گیرند و در آن شرایط سخت از تمامی امکانات محیط اطرافشان بیشترین بهره را می گیرند . مادر خانواده زنی  پرستار و کدبانو است  که از هر چیزکوچکی که در اطراف خود می بیند نهایت استفاده را می کند در طی داستان خانواده های جنگ زده  به این خانواده ملحق می شوند .

یکی از ویژگی هایی که در داستان کاملاً مشهود است همدلی مردم با یکدیگر است. در این داستان می بینیم مردم در  جنگ و سختیها هر آنچه که دارند بدون هیچ چشم داشتی با یکدیگرتقسیم می کنند و به یکدیگرکمک می کنند.

ناصر که شخصیت اصلی و راوی داستان است پا به پای جنگ ناصر به بلوغ می رسد در نهایت فرمانده جوانی به آنها کمک می کند و آنها را به پشت جبهه می رساند .

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار