24. شهريور 1395 - 13:18   |   کد مطلب: 12382
مدیر انجمن سینمای جوان استان عنوان کرد:
تولید کالای فرهنگی مهم ترین راه فرهنگ سازی
سینماگران باید فرهنگ ایران را که چندین قرن قدمت دارد، طوری معرفی کنند که زیبایی ها و جذابیتهایش برای همه ی مردم دنیا آشکار شود.

 

به گزارش شبنم همدان، همانطور که می دانیم رسانه ها در فرهنگ سازی و سوق دادن جامعه به سمت و سوی درست یا نادرست نقشی اساسی و کارساز دارند. یک رسانه مانند شمشیری است که اگر درست به کار بسته شود موجب فتح و پیروزی می گردد و اگر نادرست به کار برده شود فاجعه می آفریند. از این رو هفته سینما بهانه ای شد تا به انجمن سینمای جوان استان سری بزنیم و با مسئولین آن نشستی داشته باشیم. در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگار شبنم همدان با حبیب الله حیدری، مدیر انجمن سینمای جوانان استان همدان را  می خوانید

 

به نظر شما، سینما بر جامعه و جوانان تا چه حد می تواند تأثیرگذار باشد؟

در حدود ۵۰ سال پیش سینمای ایران جنبه ی فرهنگی و تخصصی اش بسیار کم بوده و بیشتر جنبۀ تجملاتی  و تشریفاتی داشته است اما از 10 یا 20 سال گذشته روال تغییر کرده است. در حال حاضر سینما از آن حالت خارج شده و نمیتوان گفت که جنبه ی تجملاتی بالایی دارد و یک رویداد ،اتفاق و کالای فرهنگی ثانویه نیست.

وی افزود: از نظر من سینما در این روزها و در این سالها یک ضرورت است که اگر یک اتفاق و یک مسئله فرهنگی, اجتماعی, سیاسی و یا اقتصادی با زبان سینما گفته شود تأثیرش به شدت زیاد وعمیق و ماندگار است که هیچ هنر و زبان دیگری نمیتواند این تاثیر را داشته باشد.

در شرایط حاضر ما با سینما بعنوان یک اصل و ضرورت  مواجهیم و این موضوع غیر قابل انکار است. به همین دلیل است که در تمام جوامع دنیا سینما یک مسئله مهم تلقی شده و به آن به صورت ویژه پرداخته میشود.

کشور ما ایران نه تنها از این قائله مستثنا نیست بلکه سینما در آن بسیار پراهمیت تر است زیرا ما میخواهیم فرهنگ ایران که چندین قرن قدمت دارد را طوری معرفی کنیم که زیبایی ها و جذابیتهایش برای همه ی مردم دنیا اشکار شود.

سینمای ایران نیازمند چه سرمایه گذاری هایی است؟ سرمایه گذاریهای انجام شده بر سینمای ایران در مقایسه با کشورهای دیگر به چه صورت است؟

وقتی کلمه سرمایه گذاری عنوان میشود تنها ملاک این است که چقدر از آن سرمایه گذاری درست بوده یا غلط یا اینکه چه مقدار تاثیرگذار بوده است که از بازخوردش مشخص میشود.

شما باید ببینید بازگشت فعالیت های فرهنگی سینمایی در کشور ما چقدر بوده است پس میزان سرمایه گذاری نیز به همان مقدار است, اگر سرمایه گذاری  کم بوده تبعاً خروجی کمی داشته و به دنبال آن مخاطب کمی داشته است و در سال هایی که سرمایه گذاری بیشتر بوده مخاطبان بیشتری  به سینما روی آورده اند و این دو مقوله دارای رابطه ی مستقیمی هستند و در هر برهه از زمان دارای اوج و فرود هایی بوده است.

وی همچنین اذعان کرد:  عرصه ی فعالیت ما فیلم کوتاه و سینمای کوتاه است و در حوزه ی سینمای بلند نمیتوانم زیاد صحبت کنم و نظر تخصصی دهم.

لطفاً در مورد سینمای کوتاه توضیح دهید؟

سینمای کوتاه از ۴ دهه ی اخیر تا بحال رشد خیلی خوبی کرده و همچنین چندین سال گذشته پرداختن به سینمای کوتاه و فیلم کوتاه به خاطر حضور مؤثرتر آن در محفل ها, جشنواره ها, شبکه های مختلف, افراد جامعه و فضاهای مجازی بیشتر بوده است.

با توجه به شرایط و امکانات و تجهیزات فعلی نمیتوان یک فیلم سینمایی ۲ ساعته را در فضای مجازی بار گذاری کرد که مخاطب ببیند ولذت ببرد و دلیل آن نداشتن فرصت و زمان کافی است که فیلم کوتاه ۱تا ۱۵ دقیقه ای این قابلیت را دارد و خیلی از مسائل و مشکلات اقتصادی, فرهنگی و اجتماعی را در فضای مجازی انتشار میدهد و در کنار جنبه های منفی جنبه ی مثبت فراوانی دارد .

همچنین در اوقات فراغت میتوان از فیلم کوتاه لذت برد و مفهوم آن را کامل برداشت کرد و سینمای کوتاه از سینمای بلند کاملاً مجزا است و یک زبان خاص دارد و از آن میتوان به بهترین شکل استفاده کرد و بهره برد.

 

 سینمای ایران برای پیشرفت و تأثیر گزاری بیشتر نیازمند چه شرایطی است؟

تفکر و خلاقیت و آشنایی با زبان سینما از مهم ترین عوامل برای سازندگان و بینندگان فیلم است و برای مجموعه های فرهنگی دولتی و غیر دولتی و خصوصی بعنوان حامی, آنچه ضروری است در حمایت بیشتر و استفاده از منابع مالی و تجهیزات و نیروی انسانی کشور خلاصه می شود البته نه بعنوان هزینه بلکه بعنوان سرمایه گذاری در سینما است .

سخن پایانی شما به عنوان مدیر انجمن سینمای استان چیست؟

حیدری در پایان سخنانش اظهار نمود:  ما در انجمن سینمای ایران تلاشمان این است که به دو مقوله به صورت جدی بپردازیم

اولین مورد افراد جامعه, جوانان و نیروی انسانی جامعه بعنوان خالق اثر و کسی که یک فعالیت فرهنگی را خلق میکند استعداد یابی و پرورش و حمایت شوند و هدف ما این است.

دومین مقوله تولید کالای فرهنگی است که مطمئنا اگر به بخش اول درست پرداخته و نتیجه گیری شود افراد توانمند, هنرمند و متخصص پرورش یافته وکالای فرهنگی خوبی تولید و عرضه میکنند که باید به آن توجه شود.

انجمن تنها متولی متخصص سینما در سراسر کشور است و۵۹ دفتر در سراسر کشور دارد و هدف آن حمایت جوانان ایرانی در خصوص تولید فیلم است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار