8. آبان 1395 - 17:26   |   کد مطلب: 13272
در حلقه صالحین مقابله با جنگ نرم و آشنایی با مسائل روز جامعه مورد توجه قرار می گیرد و بر طبق فرمایشات رهبر انقلاب دانش آموزان بسیجی به خودباوری و تکیه بر علم و دانش خود برای پیشرفت کشور تشویق می شوند

به گزارش شبنم همدان، با فرا رسیدن سالروز شهادت نوجوان بسیجی، شهید فهمیده ی بزرگ، و روز بسیج  دانش آموزی اهمیت پرداختن به این نونهالان بزرگ بیشتر مشخص می شود. ممکن است در ذهن بسیاری از مردم این سوال مطرح شود که وقتی دانش آموزان کوچک و ضعیف هستند بسیج دانش آموزی چندان اهمیتی ندارد. برای بررسی اهمیت این نهاد و آگاهی از چگونگی و کم و کیف این نهاد  خبرنگار شبنم همدان به سراغ یکی از فعالان بسیج دانش آموزی رفته تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کند.

 فریبا خدابنده لویی یکی از اعضای شورا در پایگاه بسیج اِنسیه و یکی از اعضای فعال در بسیج آموزش وپرورش است. وی از سال 1384 وارد بسیج مدرسه شده و بعد در بسیج دانشگاه و سرانجام در پایگاه های بسیج مشغول فعالیت شده است.

برای اینکه بدانیم در بسیج دانش آموزی چه چیزی به دانش آموزان اموخته می شود از وی  در مورد حلقه صالحین دانش آموزی می پرسیم.

می گوید: در حلقه صالحین مقابله با جنگ نرم وآشنایی با مسائل روز جامعه مورد توجه قرار می گیرد.  به عنوان مثال طبق فرمایشات رهبرانقلاب افرادی که پایان نامه برای دیگران  می نویسند و یا افرادی که از این عمل  استفاده می کنند خائن به پیشرفت علمی کشور هستند. اگر این مطلب را از سنین پایین  در دانش اموزان پیگیری کنیم می توانیم به آینده کشور امیدوار باشیم  چرا که  افراد از سنین پائین یاد  می گیرند که  باید مطالعه وتحقیق را آغاز کنند.

متأسفانه در جامعه ما دانش آموزان حتی برای یک تحقیق یک صفحه ای  از اینترنت پرینت می گیرند و روز به روز فرهنگ کپی کردن بیشتر در میان دانش آموزان رواج پیدا می کند در حالی که این خود یک زنگ خطر است و باید معلمان و اولیا دانش آموزان همکاری لازم را داشته باشند تا به آنچه یاد می گیرند نمره بدهند. ما دانش آموزان بسیجی را به خودباوری و تکیه بر علم و دانش خود تشویق می کنیم.

از وی می پرسم به جز تأکید بر وجدان علمی رهاوردهای دیگر بسیج برای دانش آموزان چیست؟

 پاسخ می دهد:  یاد گرفتن استدلال وفرهنگ درست سوال کردن یکی دیگر از موارد مهمی است که باید از سنین کم به دانش آموزان آموخته شود. اسلام دینی است مبنی بر عقلانیت پس افراد حلقه ها یاد می گیرند اگر حجاب را انتخاب کردند به گونه ای  نباشد که به صورت اجباری و یا اینکه همراه با ریا باشد واضح تر بگویم وقتی در پایگاه حضور دارند حجاب کامل و یا در بیرون با انواع پوشش های نامناسب باشند و مهم تر از همه اینها در حلقه ها یاد می گیرند مربی و افراد گروه با هم برابرند وصمیمی هستند واینکه دین جدا از شخصیت افراد است افراد را نباید ملاک دین قرار دهند چرا که ممکن است من سر گروه هم اشتباه کنم یاد .

آموزش های بسیج دانش آموزی همسو با اقتصاد مقاومتی

دانش آموزان در بسیج یاد می گیرند اگر وقتی فلان معلم ویا مداح حرکت اشتباهی از او سر زد آن را به پای دین نگذارند اشتباه هر کس به شخص خودش برمی گردد ودر این حلقه ها کارهای دستی مثل ویا خیاطی را می آموزند . این آموزش ها در حدی است که بتوانند کارهای شخصی خود را انجام بدهند واین با اقتصاد مقاومتی ساز گاری دارد ویا درست کردن تاج عروس وانواع گل سر که خانم صغری نجفی آموزش می دهند و درس ریاضی وعربی  را که خانم نگار خدابنده لو که لیسانس حسابداری دارند را آموزش می دهد دروس روخوانی وروانخوانی قرآن را که خانم نامیرایی آموزش می دهند و خانم ساعی هم کلاس تجوید قرآن واحکام را اداره می کنند ممکن است در بیرون برای هریک از این کلاسها شهریه گزافی گرفته شود ولی در پایگاه کاملا رایگان است.

به سراغ مرضیه احمدی فرمانده پایگاه انسیه می روم تا بیشتر در مورد بسیج بدانم. از او می خواهم خودش را معرفی کند و در مورد سابقه فعالیتش توضیح دهد. وی سال 1380 وارد بسیج دانش آموزی  شده است سپس در پایگاه های مقاومت عضویت خود را ادامه داده است.

احمدی در مورد هدف از تشکیل بسیج می گوید:

بسیج در لغت به معنای آمادگی و مجهز شدن وهدف از تشکیل پایگاه ها وخود بسیج طبق فرمایش امام (ره ) مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد و همین طور اصل پیشگیری ایجاب می کند برای دفاع از کشور و مقدسات اسلامی کشور آماده مقابله باشد. بسیجی باید در جبهه های نظامی و علمی و جنگ نرم هوشیار و بیدار ظاهر شود.

از وی در مورد حلقه های صالحین سوال می کنم در پاسخ می گوید:

ما در پایگاه انسیه 8 حلقه صالحین داریم که هر یک از این حلقه ها به نام یک شهید است (شهید عمیدی اعلا , شهید قربانی , شهید خلیلی , شهید جواد زند , ستار ابراهیمی و شهید حسین همدانی ) ودر این حلقه ها به ترتیب سن قرار می گیرند وسر گروه هر یک از حلقه ها هم با توجه به افراد گروه فاصله سنی کمی دارند.

در پایگاه کمیل که قسمت اقایان است هم (حلقه شهیدهمت, برونسی, حسن باقری, شهید شهریاری , شهید محمد رضا دهقان و......)در هر هریک از این حلقه افراد از 12 تا 16نفرهستند

احمدی در مورد پایگاه برادران می گوید: سر گروه حلقه های اقایان از دانشجویان نخبه وحوزویان هستند به طور مثال سر گروه حلقه شهید باقری آقای مهدی نجفی دکتری حقوق وکیل پایه یک دادگستری است و یا سرگره دیگر اقای وحید هدایتی، دکتری ریاضی که آموزش ریاضی وفیزیک  دانش آموزان پایگاه کمیل را هم به عهده دارد.

وی ادامه می دهد:  برای تشویق پیشرفت علمی دانش آموزان از بنراستفاده می کنیم تا دیگر بسیجیان با افرادی که به دانشگاه راه پیدا کرده اند ویا در مدرسه ممتاز هستند اشنا شوند  ودر بحث احکام دانش آموزان پسر هم از اقایانی که سطح دو وسه حوزه هستند استفاده می شود و درس شیمی آقای محمد سامع که در دانشگاه علوم پزشکی بوعلی تحصیل می کنند استفاده می شود

از می می پرسم بودجه پایگاه چگونه تامین می شود ؟

در پاسخ می گوید: هر سال حوزه علمیه مبلغی را به این کار اختصاص می دهد ومقداری از بودجه توسط افرادی که قبلا از اعضا پایگاه بوده اند ویا خود سرگروهها تامین می شود

دیدگاه شما

آخرین اخبار