4. بهمن 1395 - 16:17   |   کد مطلب: 14942
پرداختن بیش از حد به نمایش‌های بخش کودک باعث شده تا هنرمندان همدانی کمتر به سایر بخش‌های تئاتر از جمله نمایش بزرگسال روي آورند.
شبنم ها , afkl ih, تئاتر بزرگسال , shabnamha.ir, خاموشی تئاتر

به گزارش شبنم ها، به نقل از فارس ، 

در سال‌های اخیر با وجود افزایش کمی تعداد تولید آثار نمایشی، متاسفانه نه تنها از نظر کیفی اتفاق مهمی در این حوزه رخ نداده بلکه پرداختن بیش از حد به نمایش‌های بخش کودک باعث شده تا هنرمندان همدانی کمتر به سایر بخش‌های تئاتر از جمله نمایش‌های بزرگسال، روی آورند.

در همین راستا یک کارگردان تئاتر اظهار کرد: درباره اینکه چرا همه به تئاتر کودک روی آورده‌اند می‌شود به چند نکته اساسی اشاره کرد؛ نخست اینکه تئاتر کودک به علت اینکه دارای مخاطب بیشتری است، از امنیت مالی بیشتری برخوردار است و معمولاً فروش‌های بالایی هم دارد.

سجاد طهماسبی ادامه داد: از آنجا  که اوضاع مالی هنرمندان تئاتر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد مجبور می‌شوند در این بخش نیز دست به تولید مکرر بزنند که اغلب هم آثاری با زحمت کمتر و بازدهی بیشتر هستند.

اقبال اکثر گروه‌های تئاتر همدان به تولید تئاتر کودک/ کمیت «بسیار»؛ کیفیت «هیچ!!»

وی ادامه داد: از طرفی دیگر چون تئاترهای بزرگسالان مخاطب کمتری دارند و وقت و تلاش بیشتری برای تولید نیاز دارند بنابراین برای تولید آنها باید به دانش بیشتری هم مجهز بود و از نظر مالی هم بازدهی کمتری نسبت به کارهای کودک دارند.

این کارگردان تئاتر گفت: همه این عوامل باعث شده تا اکثر گروه‌های همدان به تولید تئاتر کودک با تاکید بر کمیت و دوری از کیفیت روی آورند.

وی اظهار کرد: نکته دیگر در این خصوص برگزاری جشنواره تئاتر کودک است که اعتبار یک جشنواره بین‌المللی را در خود نهفته دارد و باعث کشش کارگردانان به تولید آثاری در این بخش شده است.

طهماسبی افزود: برای رفع این مشکل به عقیده بنده ابتدا باید حمایت‌های مالی در زمینه تولیدات بزرگسالان بیشتر شده و برای هنرمندان تئاتر یک حاشیه امن ایجاد شود تا بتونند فارغ از مسائل متفرقه به تولیدات فاخر دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: باید کمیته‌هایی در انجمن نمایش استان تشکیل شود و استعدادیابی، دسته بندی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت بر اساس نیازهای تولید را انجام داده و از همه بخش‌های تئاتری به یک اندازه و بدون ارجحیت و اولویت حمایت کنند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه اکثر تولیدات تئاتر کودک ما از الگوهای قدیمی پیروی کرده و فاقد خلاقیت‌های لازم است، اما زمانی که برنامه‌ریزی و اهداف مشخص باشند می‌توان با تولید آثار باکیفیت به ادامه حیات تئاتر هم امیدوار بود.

*افراد موفق، حوزه نمایش بزرگسال را کنار گذاشته‌اند

یک کارگردان دیگر تئاتر همدان هم عدم حضور نسل‌های گذشته تئاتر همدان را مهمترین علت موفق نبودن همدان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عنوان کرد و گفت: افرادی که در سال‌های گذشته در حوزه تئاتر بزرگسال فعالیت و موفق بودند، متاسفانه الان دیگر تئاتر را کنار گذاشته‌اند.

محسن پورقاسمی گفت: این عامل موجب شده تا هیچ انگیزه‌ای برای ساخت کارهای بزرگسال در بین جوانان همدانی هم وجود نداشته باشد.

وی افزود: وقتی تئاتر بزرگسالی تولید نشود بالطبع آن آثاری هم برای حضور در جشنواره‌های استانی و منطقه که دروازه ورود به تئاتر فجر است؛ نخواهد بود و در نهایت می‌بینیم که سال هاست از شهر همدان در این جشنواره بین‌المللی نماینده ای وجود ندارد.

سرپرست گروه نمایشی «صحنه» همدان تاکید کرد: به عقیده بنده لازم است که هر چه زودتر توسط متولیان امر، شورای آسیب‌شناسی در این زمینه تشکیل و به بررسی دلایل عدم موفقیت تئاتر همدان پرداخته شود.

وی گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از تجربیات بزرگان نمایش همدان می‌توان امیدوار بود که بار دیگر انگیزه لازم را برای فعالیت نسل جوان فراهم کرده و همچنین با دعوت به کار مجدد افرادی که در سال‌های گذشته در این زمینه موفق بوده‌اند، شرایط لازم را برای موفقیت بیشتر تئاتر همدان مهیا کرد.

*مردم بیشتر علاقمند به نمایش‌ موزیکال و کودک هستند

بهنام میرزایی هم ضمن بیان اینکه بحث گیشه موجب پایین آمدن ضائقه مخاطب شده است اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه کارهای بزرگسال، چندان مخاطب ندارند.

وی گفت: البته در بین کارهای بزرگسال هم کارهایی تولید شده و اجرا رفته که هیچ چیز به غیر از سرگرمی برای مخاطبان نداشته و تنها به اعتبار کارهای قبلی کارگردان شاید فروش خوبی داشته است.

سرپرست گروه نمایش «تابش» همدان افزود: از طرف دیگر تولید برخی کارهای مناسبتی کم کیفیت و اجرای آنها برای مردم باعث شده تا مخاطب نیز چندان رغبتی به دیدن کارهای بزرگسال نداشته و بیشتر رو به سوی نمایش‌های موزیکال و کودک بیاورند.

وی نداشتن انجمن صنفی قوی که بتواند مشکلات و شکایات بچه‌های تئاتر را پیگیری کند را از بزرگترین خلأ امروز تئاتر همدان دانست و گفت: متاسفانه انجمن مستقل و قوی در حوزه کاری ما وجود ندارد و مسائل و اختلافات این حوزه بیشتر با کدخدامنشی برطرف می‌شود که این امر باعث بروز کدورت و حتی دوری برخی از بزرگان تئاتر شده است.

میرزایی با اشاره به نزول جایگاه هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه گفت: متاسفانه در زمینه آموزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای آنقدر ضعیف عمل کرده‌ایم که هر فردی که از در سالن اجرا رد شده و یا در یک نمایش حضوری کمرنگ داشته، به عنوان هنرمند معرفی می‌شود و به جایگاه هنرمندان و پیشکسوتان واقعی بها داده نمی‌شود.   

به نظر می‌رسد نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح کارشناسی در حوزه تئاتر همدان باعث شده تا اکثر هنرمندان این حوزه برای جبران هزینه‌های خود هم که شده روی به ساخت کارهای کودک آورده و از پرداختن به سایر ژانرهای این هنر پرهیز کنند، امری که می‌طلبد تا با همدلی و همفکری هنرمندان و مسئولان ذیربط هر چه زودتر مورد ریشه‌یابی قرار گرفته و تصمیمات مقتضی در این بخش اتخاذ شود.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار