22. اسفند 1395 - 15:56   |   کد مطلب: 15774
گفتگو با مدیر دبیرخانه کانون های مساجد:
برخورداری استان همدان از جایگاه ویژه فرهنگی در کشور
مدیر دبیرخانه کانون های مساجد ضمن اشاره به جایگاه ویژه فرهنگی استان همدان در کشور اظهار داشت: استان همدان به عنوان دبیر منطقه غرب کشور انتخاب شده است و استان های هم جوار مانند کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان تحت پوشش ما هستند و طی برگزاری جلسانی با مدیران این استان ها در طی سال برنامه های فرهنگی کانون ها هماهنگ می شود.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, کانون های فرهنگی هنری مساجد

به گزارش شبنم همدان 

هادی فیض منش اظهار داشت:  در 18 اسفند 1371 طی مصوبه شورای فرهنگی انقلاب اسلامی  کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور متولد شدند.

وی افزود : هدف از تشکیل این کانون ها جذب جوانان به مساجد،  آموزش های فرهنگی و هنری و تعلیم مباحث قرآنی و دینی به قشر جوان و نوجوان جامعه و بود.

فیض منش ضمن اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان پس از جنگ تحمیلی و تلاش آنها برای راه اندازی جنگ نرم بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی این کانون ها را به عنوان راه حلی برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان و مقابله با جنگ نرم مطرح شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان  مسئول اجرای این مصوبه وارد عمل شد.

مسئول کانون های فرهنگی مساجد استان ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل کانون های فرهنگی مساجد افزود: استان همدان در سال 1371 با 12 کانون فرهنگی در مساجد کار خود را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت 24 سال از تصویت این طرح  همدان با 570 کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر استان فعالیت های خود را ادامه میدهد.

وی تصریح کرد: اکنون ما مفتخریم که بیش از 110 هزار نفر از جوانان و نوجوانان استان تحت آموزش های فرهنگی ،  هنری و اعتقادی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: مهم ترین هدف و چشم انداز کانون های فرهنگی هنری مساجد ارتقای فرهنگ عمومی  جامعه در نسل نوجوان و جوان است و برنامه های مختلفی از جمله برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی، هنری قرآنی و تاسیس کتابخانه های مساجد و فراهم کردن بستری برای ارتقای سطح کتابخوانی را پیگیری میکنیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه مساجد در همه محله ها وجود دارند و در دسترس همه اهالی محل هستند تاسیس کتابخانه مساجد میتواند نقش بسزایی در ارتقای فرهنگ مردم به ویژه جوانان داشته باشد.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد همدان بیان داشت: از دیگر فعالیت های کانون های مساجد برپایی کلاس های آموزشی در زمینه هنر و احکام و قرآن و بصیرت افزایی است که به طور جدی در استان همدان پیگیری شده است.

همچنین در سالهای اخیر با توجه به نیازهای روز جامعه مباحثی از قبیل خانواده، سبک زندگی و آسیب های اجتماعی در دستور کار کانون های مساجد قرار گرفت که خوشبختانه تا کنون همه این محورها و دوره های آموزشی و تبلیغاتی را به خوبی انجام داده ایم و برای سال آینده نیز با همین رویکرد برنامه های متنوعی را برای کانون ها برگزار خواهیم کرد.

فیض منش در مورد بودجه کانون ها گفت: کانون های مساجد از حمایت وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامی برخوردارند و بودجه آنها از این وزاتخانه تأمین میشود و این بودجه به صورت نقدی و غیرنقدر در اختیار کانون ها قرار می گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن واریز مبالغی به حساب کانون ها با اهدای کتاب نیز کتابخانه مساجد را غنی می کند همچنین تجهیزات کتابخانه نیز از سوی ما برای کانون ها فراهم می شود.

وی در مورد نحوه تخصیص بودجه و حمایت از کانون ها عنوان کرد: در این کانون های فرهنگی تعدادی کانون معین تعریف شده است که وظیفه ارزیابی و سطح بندی کانون های فرهنگی را بر عهده دارند. پس از ارزیابی و سطح بندی کانون ها تخصیصات بر اساس این سطح بندی به کانون ها تعلق میگیرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کانون ها عادی تعدادی کانون تخصصی نیز در استان وجود دارد. کانون های تخصصی کانون هایی هستند که در حوزه فعالیت وعملکرد و برنامه ریزی توانسته اند رشد بهتری داشته باشند. اکنون در همدان 24 کانون تخصصی وجود دارد. همچنین 40 مرکز خانه های نور نیز جزء فعالیت های کانون های مساجد هستند که برای برگزاری برنامه های مفصل قرآنی برنامه ریزی شده اند.

فیض منش ضمن بیان اینکه پایان هر سال از مدیران فرهنگی مساجد تجلیل می شود خبرداد:  روز 25 اسفند ماه این همایش در استان همدان برگزار خواهد شد و به بیش از 140 نفر از مدیران فعال فرهنگی هدایایی اهدا می شود و از مدیران برتر فرهنگی مساجد نیز تجلیل خواهد شد.

وی ضمن اشاره به جایگاه ویژه فرهنگی استان همدان در کشور اظهار داشت: استان همدان به عنوان دبیر منطقه غرب کشور انتخاب شده است و استان های هم جوار مانند کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان تحت پوشش ما هستند و طی برگزاری جلسانی با مدیران این استان ها در طی سال برنامه های فرهنگی کانون ها هماهنگ می شود.

وی همچنین اعلام کرد: استان همدان دبیری  مجمع کشوری  را نیز بر عهده دارد و جلسات به صورت یک مجموعه بزرگ کشوری زیر نظر استان همدان برگزار می شود و خوشبختانه این بستر فراهم است که ایده ها و نظریات استان به صورت کشوری ارائه شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد همدان با بیان اینکه کارگروه هنر امسال در کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد گفت: این کارگروه با 5 نفر از مدیران کشوری و چند نفر از مدیران وزارتخانه کار خود را آغاز خواهد کرد و مدیریت کارگروه هنری مساجد به استان همدان واگذار شده است و این کارگروه نوید بخش حرکت کانون های مساجد به سمت هنر است. 

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار