28. اسفند 1395 - 14:54   |   کد مطلب: 15867
در اشعار آیینی، شعر نه از ذوق و قریحه شاعر بلکه از عمق وجود وارادتش نسبت به اهل بیت (س) بر قلم جاری می شود.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم همدان مجتبی خرسندی شاعر جوانی است که موفق به کسب مقام دوم شده است وی  در میان ذاکرین وشاعران اهل بیت (ع)شعری را دررثای امام حسن (ع)قرائت کرد که باعث تحسین فراوان حاضران شد .

از او درباره شعر  رمز و رازمسیحایی می پرسم و اینکه یک شاعر ائینی برای سرودن شعر چه مواردی را باید بیان کند ؟

خرسندی اظهار می کند :بیت پایانی شعر رمز و راز مسیحایی  را ساعت دو نیمه شب سرودم.  ساعتها با  بیت پایانی گریستم از نظر من شعری که در خود شاعر اثر  گذار باشد صد چندان اثرگذار است.  در اشعار آیینی، شعر نه از ذوق و قریحه شاعر بلکه از عمق وجود  وارادتش نسبت به اهل بیت (س) بر قلم جاری می شود.

وی افزود :برای شاعر مطالعه مقتل های معروف وسیره اهل بیت امری لازم است. شعر راز و رمز مسیحایی را در  رثای امام حسن مجتبی (ع) سروده ام. همه جهانیان تا اندازه ای با عاشورا و امام حسین (ع)آشنا هستند اما زندگی امام حسن (ع)کریم اهل بیت و شناخت وقایع  زمان حضرت و حیله های معاویه شناخت کمتری داریم امام حسین (ع) روز عاشورا همراه نزدیکان و خانواده خود شهید شدند اما نسبت به امام حسن (ع) و وضعیت یاران امام و خفقان حاکم بر جامعه  زمان صلح حدیبیه و مکرها و حیله های معاویه و ظاهر سازی های او در عمل به اسلام کمتر به جامعه شناسانده شده است .

شما در چه رشته ای تحصیل کرده اید آیا علاوه  بر  سرودن اشعار با مداحان نیز ارتباط دارید که اشعارتان از طریق نیز در اختیار مخاطب قرار گیرد ؟

شاعر برگزیده تصریح می کند :من از ابتدا به رشته ادبیات علاقه خاصی داشتم  مدرک کارشناسی ادبیات فارسی دارم . در بروجرد نیز اشعارم را در اختیار مداحان قرار می دهم ,در سال 93 با چهارصد مداح  از نزدیک دیدار داشتم  و با آنها درباره شعر آیینی و نکاتی که شاعر باید در شعر رعایت کند که شعر در عین  وزین بودن برای مخاطب قابل فهم ودرک باشدمباحثه داشتم  .

آیا اشعار شما به چاپ هم رسیده است ؟

وی پاسخ می دهد :بله درکتاب های رثاء ثار ,قبه ی مبارکه ,نی زار ,به روایت عشق,ریحانه نبی ,حنانه علی ,گزیده اشعار کنگره فاطمی و......

آیا در  انجمن های ادبی بروجرد عضو هستید ویا از محضر اساتید بهره مند می شوید ؟

خرسندی اذعان می کند :در هیچ یک از انجمن ها حضور ندارم اما از محضر اساتید بسیاری بهره گرفته ام الخصوص محضر استاد  محسن قاسمی متخلص به غریب ازراهنمایان , مشوقان اصلی من بوده اند همچنین اعضای خانواده ام در این راه همواره کنار من بوده اند .

یکی از اشعار مجتبی خرسندی در کتاب گزیده اشعار فاطمی

چهارده زهرا

وقتی که اجابت دعا با زهرا ست

معنی تمام ذکرها یا زهرا ست

او جلوه ی نام سیزده معصوم است

یعنی سرهم چهارده تا زهرا ست

 

رمز وراز مسیحایی

تو را که دیده غم از شوق ریشه کن شده است

همه اویس شدند وجهان قرن شده است

برای آنکه تو را ندیده است جای گله

که هم ردیف ترانی همیشه لن شده است

به رمز و راز مسیحایی تو پی بردم

از ان کویر که رد شدی چمن شده است

حرام باشد اگر دست بی وضو بزنم

به ان نگین که مزین به نام یا حسن شده است

زبان شعر کم آورده است هرجایی

که از فضائل بسیار تو سخن شده است

مگر به خواب ببیند شتر سوار جمل

کسی حریف تو در جنگ تن به تن شده است

تمام شهر برای حسین سینه زدند

ولی حسین برای تو سینه زن شده است

                    مجتبی خرسندی 

دیدگاه شما

آخرین اخبار