10. فروردين 1396 - 12:19   |   کد مطلب: 16011
یک کارشناس مذهبی اظهار داشت: ائلین پنج شنبه ماه رجب لیله الرغائب است در این شب به عبادت سفارش شده است و شب برآوردن حاجات و پذیرش توبه بندگان وجاری شدن رحمت ومغفرت باری تعالی بر بندگان است.

به گزارش شبنم ها، امروز وارد اولین روز ماه رجب شده ایم ماهی که آن را بهار استجابت دعا می دانند و بهار استغفار و بازگشت به سوی خدا. برای هر چیز بهاری وجود دارد بهار طبیعت ,بهار قرآن (رمضان )بهار زندگی وبندگی بهار استجابت دعا و استغفار ماه رجب است و شبی که معروف به شب آرزو هاست در ابن ماه قرار دارد به همین مناسب به حجت الاسلام ابوذر طالبی در مورد این ماه پر فضیلت صحبت کرده ایم.

حجت الاسلام طالبی درباره معنای کلمه رجب و اهمیت ان اظهار داشت : رجب به معنی عظیم است و از این لحاظ که مردم آن را عظیم می پندارند به آن عظیم می گویند همچنین چون رجب به ترک و قطع نیز  است و از این لحاظ که مردم جنگ را در آن ترک و قطع می کردند به آن رجب می گویند. (مجمع البیان جلد 5صفحه43)

وی بیان داشت: ماه رجب ماه هفتم قمری ویکی از چهار ماه حرام است. رجب در لغت معانی متعددی دارد. همان طور که اشاره شد یکی از آن معانی تعظیم و احترام است . در دوران جهالت برای ماه رجب احترام زیادی قائل بودند. یکی از جهات آن این بود که رجب یکی از ماههای حرام و موسم دعاست و در زمان جاهلیت به این خاصیت معروف بوده است و مردم برای بر آمدن حاجات خود انتظار آن را می بردند. رجب المرجب به معنای معظم است. ماه رجب را ماه اصم ,اصب ,فرد, مضر نیز نامیده اند. اصم به معنای بی سر وصدا است و چون در این ماه صدای اسلحه و صیحه اسبان و جوش و خروش جنگجویان به گوش نمی رسید اصم گفته می شد .

اصب به معنای ریزش شیخ طوسی در مصباح المجتهد می فرماید :لانه یصب الله بی الرحمه علی عباده خدا رحمتش را به بندگانش ارسال می کند .

حجت الاسلام والمسلمین افزود :از حضرت رسول(ص) روایت شده است که ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهی در حرمت فضیلت به آن نمیرسد و قتال با کافران در این ماه حرام است .از حضرت صادق (ع) منقولست که حضرت رسول (ص)  فرمود ماه رجب ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب امرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است. رجب را اَصَبّ می گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من ریخته می شود . پس بسیار بگویید اَستَغفِرُاللّهَ وا َسئَلُه التُّوبَه وهزار مرتبه لا اله الا الله در شب و روز اول ماه رجب زیارت امام حسین (ع)مستحب است . امام صادق (ع)فرمودند :کسی که امام حسین (ع) را در روز اول رجب زیارت کند خداوند متعال گناهان اورا می بخشد .(مسارالشیعه صفحه 34)

حجت الاسلام والمسلمین در ارتباط با شب لیله الرغائب اظهار کرد : کلمه الرغائب از رغبت ومیل برآمده است. در این شب به عبادت سفارش شده است. شب برآوردن حاجات و پذیرش توبه بندگان وجاری شدن رحمت ومغفرت باری تعالی بر بندگان است.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند : از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید زیرا شبی است که فرشتگان آن را لیله الرغائب می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین  نمی ماند مگر  اینکه در مع به و اطراف ان جمع می شوند .

انگاه خداوند می فرماید :ای فرشتگانم هر چه می خواهید از من درخواست کنید .

فرشتگان عرض می کنند حاجت ما این است که از روزه داران  رجب  درگذری.

خداوند می فرماید این کار را انجام دادم (کتاب المراقبات مرحوم میرزا جواد تبریزی ).

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار