28. ارديبهشت 1396 - 12:30   |   کد مطلب: 16786
در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پررنگ‌تر شدن شعارهای کاندیداهای مختلف در حمایت از زنان و بهره‌برداری آنها از این طیف تأثیرگذار جامعه، نگاهی داریم به شاخصه‌هایی که رهبر معظم انقلاب به عنوان ریل‌گذار مسیر حرکت جامعه در این یک دهه به آن توجه کرده و تأکید داشتند.
رهبر انقلاب,حوزه زنان,بحران زن در دنیای امروز,انتخابات ریاست جمهوری,حمایت از زنان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پررنگ‌تر شدن شعارهای کاندیداهای مختلف در حمایت از زنان و بهره‌برداری آنها از این طیف تأثیرگذار جامعه، نگاهی داریم به شاخصه‌هایی که رهبر معظم انقلاب به عنوان ریل‌گذار مسیر حرکت جامعه در این یک دهه به آن توجه کرده و تأکید داشتند. توجهات ایشان بر موضوعات مهمی که هم شأن زن را حفظ کند و هم نقش مهم او را در جامعه نشان دهد، راهنمایی خوبی در برداشت و قضاوت در مورد شعارهای مختلفی است که می‌شنویم. از این رو در مهرخانه، نگاهی داریم به مجموعه‌ای از این بیانات.

سومین نشست اندیشه‌های راهبردی ۱۴/۱۰/۱۳۹۰
اهمیت درجه یک زن و خانواده در نظام اسلامی
رهبری سه علت را برای تبیین این اهمیت بیان می‌کنند:
الف- اهمیت حفظ ظرفیت حضور اجتماعی زنان در مجموعه ملی. ایشان شاهد مثال این موضوع را ممتاز و فوق‌العاده بودن نقش زنان در نظام و انقلاب بیان می‌کنند؛ مانند ممتاز بودن نقش زنان در دوران مبارزه و انقلاب و ممتاز بودن نقش آنان در دوران تشکیل نظام و دوران جنگ.

ب- اهمیت مسأله خانواده. رهبر معظم انقلاب علت اهمیت این مسأله را آن بیان کردند که خانواده، سلول و پایه اصلی جامعه است و پیشرفت بدون خانواده سالم امکان‌پذیر نیست.

ج- بالانشینی بحث زنان در جدول اعتراضات دشمن به ما در ۳۲ سال گذشته. ایشان این اعتراض را مانند اعتراض به تروریسم و نقض حقوق بشر دانستند و وظیفه ما را مواجهه با دشمن به جهت مهم بودن افکار عمومی جهان عنوان کردند و در عین‌حال فرار رندانه غرب از طرح مسأله خانواده را نیز متذکر شدند.

نشست زنان و خانواده
در ادامه همین نشست و در بخش زنان و خانواده، مقام معظم رهبری به کارهای بر زمین مانده زیادی که در موضوع زنان و خانواده وجود دارد اشاره کردند و الزامات آن را نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و نزدیک نمودن گفتمان به اجرا بیان کردند.

مقام معظم رهبری در ادامه وظیفه افراد حاضر را پرکردن خلاءهای نظری موجود معرفی و لازمه آن را سرمایه‌گذاری پژوهشی در حد طاقت دانستند. ایشان ادامه این مسیر را بررسی و نقد بدون انفعال نظریه‌های رایج دنیا به زن بیان کردند؛ چراکه غرب در مورد زن دچار گمراهی و ضلالت عمیق است و نگاهش به زن، نگاهی پر از اهانت به کرامت او است.

نکاتی در مورد زنان و خانواده
ایشان در پایان این نشست به بیان نکاتی در مورد زنان و خانواده پرداختند و در این راستا به مواردی مانند فوق‌العادگی نگاه اسلام به زن، اشتغال بانوان، مقدس بودن ازدواج از نگاه ادیان و نقش متقابل زن و مرد در خانواده اشاره کردند.

ایشان در مورد فوق‌العادگی نگاه اسلام به درجه بودن نگاه جنسیتی به زن و اصل بودن نگاه انسانی به او توجه نشان داده و عمده مشکلات زنان را ناشی از حیات جمعی خانواده و وجود خلاءهای قانونی و عادتی فراوان دانستند.

رهبر انقلاب موافقت خود را با اشتغال بانوان در اشتغالات سیاسی، اجتماعی و خیرخواهانه با لحاظ دو اصل تحت‌الشعاع قرار نگرفتن وظایف اصلی زن و جدی گرفتن مسأله محرم و نامحرم، اعلام کردند. ایشان با اشاره به برگزاری مراسم ازدواج در کلیسا و کنیسه و مشاهد مشرفه، مقدس بودن ازدواج در ادیان را مطرح ساخته و بر حذف کارهای زشت رایج شده مانند مهریه‌های سنگین و تشریفات زائد تأکید کردند.

ایشان در پایان نیز بر عنصر محوری بودن زن در خانواده و لزوم قدردان بودن مرد و جامعه از زنان توجه نشان داده و بر ارزش‌گذاری بر کار زنان در خانواده اصرار کردند.

دیدار با جمعی از بانوان نخبه ۰۱/۰۳/۱۳۹۰
مقام معظم رهبری در این نشست مسأله زن و خانواده را موضوع مسأله مهمی دانستند که موضوع یکی از نشست‌های اندیشه‌های راهبردی در آینده خواهد بود؛ چراکه علی‌رغم کارهای انجام شده همچنان قابلیت بحث و توسع داشته در اندیشه‌ورزی را دارد و مشارکت جدی برای بحث و مطالعه به طور جداگانه و تخصصی بر مبنای منابع اسلامی و فکر ناب انقلابی را در فصول مختلف مسأله زن می‌طلبد.

دستاوردهای نظام اسلامی
ایشان در ادامه پرورش زنان فرزانه و صاحب‌نظر در حساس‌ترین مسائل را از دستاوردهای نظام اسلامی عنوان کرده و نمودهای این مسأله را دست‌یابی زنان صاحب‌نظر به ریزه‌کاری‌ها و سرفصل‌های مهم در مسأله زن و توجه به جوانب دیدگاه نظام اسلامی در مسأله زنان در مطالب مطروحه در جلسه.

بحران زن در دنیای امروز
به نظر مقام معظم رهبری حل بحران زن در دنیای امروز نیازمند کار مستمر و نو برای حل چالش‌های اصلی مسأله زن است، مسأله‌ای که ناشی از نگاه غلط و فهم نادرست جایگاه زن در زندگی جامعه و فهم نادرست مسأله خانواده و رفتارهای غلط در خانواده است.

ایشان نگاه غلط به زن را بی‌ریشه و بدون سابقه تاریخی و راه‌یافته از غرب دانسته و ماهیت آن را در ذی‌نفع بودن مرد و مورد انتفاع بودن زن دانستندکه به سست شدن بنیاد خانواده خواهد انجامید. در این میان به تعبیر مقام معظم رهبری وظیفه ما، اعتراض به این نگاه ناعادلانه و ظالمانه غربی است.

مقام معظم رهبری برای نشان دادن فهم نادرست مسأله خانواده و رفتارهای غلط در آن به دیدگاه اسلام در این زمینه اشاره کرده و زن را بزرگ خانه دانسته و گفتند در خانه زن خدمتگزار نیست و گل خانه است و بهترین افراد کسانی هستند که بهترین رفتار را با همسرانشان دارند. ایشان در ادامه به کمبود نداشتن نظر اسلام در باب رفتارهای داختلی خانواده تأکید نمودند.

وضعیت امروز ما
مقام معظم رهبری به پیشرفت وضع زنان در جمهوری اسلامی و امید به آینده اشاره و آن را با وضعیت بسیار هولناک و خطرناک زنان در قبل از انقلاب مقایسه کرده و مصادیق آن را فائق آمدن زنان بر موج مخرب قبل از انقلاب و مشارکت در انقلاب و حرکت فوق‌العاده زنان در دوران بعد از انقلاب عنوان کردند و از فراوانی زنان دانشمند در رشته‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی و عرصه سیاسی به عنوان مؤید این موضوع نام بردند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه با تأکید بر توانایی قطعی ما در غلبه بر فرهنگ غلط غربی، در صورتی که با شتاب کنونی حرکت کنیم، وظیفه بانوان را فکر و مطالعه و اندیشه‌ورزی و حل معضلات در مقام اندیشه و ارائه راهکار اجرایی برای حل معضلات عنوان کردند.

دیدار جمعی از بانوان فرهیخته ۲۱/۰۲/۱۳۹۲
طرح تهاجمی و طلبکارانه گفتمان اسلامی در مورد زن
مقام معظم رهبری پس از توصیف گفتمان غرب در مورد زن، به طرح تهاجمی و طلبکارانه گفتمان اسلام در برابر گفتمان غرب اشاره کرده و هدف از این مسأله را قرار نگرفتن گفتمان اسلام در موضع دفاعی عنوان و شرط آن را بی‌توجهی به تهدیدها و قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی بیان کردند. ایشان مصداق ساده این مسأله را طرح پرسش از آزادی مضر و دهشتناک در غرب در برابر پرسش آنها از حجاب دانسته و بر تبیین خصوصیات گفتمان اسلام و تقویت آن در مسأله زن تأکید داشتند.

مسائل فعلی زنان کشور
مقام معظم رهبری فعالیت‌های مهم در این حوزه را به دو دسته اهمیت و اعتبار خانه و خانواده و جلوگیری از ضعف و ستم‌زدگی زن تقسیم کردند. در نگاه ایشان مسأله خانه و خانواده از فورتی‌ترین مسائل فعلی زنان است که لازمه آن شأن قائل شدن برای خانه و خانواده و تأمل و تدبر در مسأله خانواده است؛ چراکه انسان نیازمند خانه و خانواده است و بدون این دو قابل تصور نیست.

دیگر موضوع مهم در نگاه رهبری جلوگیری از ضعف و ستم‌دیدگی زنان در مسائل شخصی و خصوصی و مسائل عمومی است که لازمه آن را ایجاد قوانین لازم، تحقق خلقیات لازم و ایجاد آداب سنن در عرصه‌های مختلف معاشرتی، جنسی، خانوادگی و فکر و ذهنی بیان کرده‌اند. ایشان مصداق این مسأله را محترم و مکرم شمردن زن در محیط خانواده دانسته و نقطه مقابل آن را انواع توهین‌های رفتاری و زبانی مرد نسبت به همسر خود عنوان کردند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه به مواردی مانند ازدواج و نجات از تجرد، پوشش و معاشرت، حمایت مالی و حقوقی از زنان محروم یا مظلوم و اشتغال و حدود آن عنوان کردند.

فعالیت‌های حوزه مسائل زنان
رهبر انقلاب در این زمینه به الزاماتی اشاره کردند:
الف- شکل سیستمی پیداکردن فعالیت‌های گوناگون در زمینه مسائل زن: از دید رهبری این امر به معنای هندسه عمومی یافتن کلیه فعالیت‌ها در زمینه زن است و گستره آن از مسائل حقوقی، قانونی و فقهی تا مسائل اجتماعی، اجرایی و عاطفی را دربر می‌گیرد. مقام معظم رهبری لازمه تحقق این مسأله را ایجاد مرکزی عالی و ثابت با کادرهای قوی و چشم‌انداز بلند مدت عنوان کرده و مرحله بعد را شکل‌گیری نهادها و بنیادهای متناسب در ذیل آن و ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب به منظور اطلاع از کارهای یکدیگر بیان کردند.

ب- پررنگ نگه‌داشتن حضور نمایان زنان فعال در جبهه انقلاب: رهبر انقلاب با اشاره به این نکته که برخی سعی دارند تا از عنصر زن و زنان کارآمد در مواجهه و معارضه با انقلاب استفاده کنند، به ضرورت نقش‌آفرینی برجسته زنان فعال در مقاطع گوناگون انقلاب اشاره کرده و از الزامات تحقق آن را حضور خانم‌های اهل اقدام، فکر، نگارش، نویسندگی و سخن در صحنه دفاع از انقلاب عنوان کردند.

ج- صددرصدی شدن ایفای نقش صداوسیما در جهت پیشرفت مسائل زنان: مقام معظم رهبری در این زمینه به فرهنگ‌سازی در جهت محترم و مکرم شدن زن مؤمن، فعال، مجاهد فی سبیل‌الله، با حجاب و دارای خصوصیات زن اسلامی اشاره کردند.

دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور ۳۰/۰۱/۱۳۹۳
در این دیدار که به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شده بود، مقام معظم رهبری به بررسی مسأله زن در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ارزیابی مسأله زن در نظام جمهوری اسلامی ایران
ایشان در ارزیابی این مسأله، وجود فراوان زنان تحصیل‌کرده و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در سایه نظام اسلامی را نعمت بزرگ و مایه افتخار نظام اسلامی دانسته و شاهد این مسأله را نگاه‌ها و فکر نو زنان در صحبت‌هایشان در جلسات متعدد و گذاشته شدن نام آنها بر تارک کتاب‌های متعدد و قرار گرفتن نوشته‌هایشان جزو برترین نوشته‌ها و آثار مکتوب، عنوان کردند.

ایشان افتخار دیگر نظام را بروز و ظهور کاملاً برجسته هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی در عرصه مجاهدت‌ها، از جمله دفاع مقدس و دنباله‌های آن تا به امروز عنوان کرده و به تعداد کثیر همسران شهدا، همسران جانبازان و مادران شهدا اشاره کردند.

در نگاه رهبری، مسأله زن در دنیای امروز به جهات مختلف درخور پیگیری و تأمل و کار و فکر است؛ چراکه جمعیت زنان نیمی از جمعیت کشور است و لازمه این مسأله ارائه راهکاری برای استفاده از امکان و استعداد جمعیت آنها به شکل لازم است. از طرفی مسأله جنسیت به عنوان یکی از حساس‌ترین و ظریف‌ترین مسائل آفرینش مطرح است و نکته دیگر در بیان مقام معظم رهبری توجه به تفاوت‌های طبیعی موجود بین جنس زن و جنس مرد است که لازمه توجه به این مسأله ارائه راهکاری برای نهادیه کردن رفتاری در محیط اجتماعی و خانواده برای جلوگیری از ظلم علیه زنان است.

الزامات مسأله زن در نظام جمهوری اسلامی ایران
الف- ایجاد یک مرکز فراقوه‌ای با هدف بحث در رابطه با مسأله زنان: در نگاه رهبری، مسأله زنان و خانواده از مسائل اساسی است که قابل تفکیک از خانواده هم نیست؛ لذا ایشان بر تشکیل نشدن مرکز عالی فراقوه‌ای با هدف بحث در رابطه با مسائل زنان با وجود مطرح کردن لزوم تشکیل آن و وجود نداشتن مرکزی مطالعاتی و کاری برای بررسی و اجرای راهبردی صحیح و همه جانبه درباره مسأله زن را متذکر شدند.

ب- خالی کردن ذهن از حرف‌های کلیشه‌ای فراورده‌های غربی: مقام معظم رهبری مشکل غرب را بد فهمیدن و بد عمل کردن در مسأله زن دانسته و اندیشمندان داخلی را به درست فکر کردن درباره مسأله زن و یافتن راهبرد درست همراه با اجرائیات و الزامات اساسی آن و پیشروی بلند مدت در مسأله زن با تفکری مستقل از تفکرات غربی تشویق کردند. چراکه از نگاه ایشان، تفکرات غربی بر مبنای مادیات و غیرالهی است و نگاه کاسب‌کارانه و اقتصادی در رویکرد ایشان به زن تأثیرگذار است و آنها با عنوان نادرست برابری جنسی، زن را وسیله‌ای برای اطفای شهوت مردان می‌دانند.

ج- مراجعه به متون اسلامی: رهبر انقلاب در ادامه بر اتخاذ پایه‌های اصلی راهبرد و خطوط اصلی در مسأله زن از قرآن، سنت، حدیث، دعا، متون اسلامی و کلمات و رفتار ائمه اشاره کرده و چرایی این مسأله را در تعلق این منابع به خداوندی که خالق انسان‌ها است، دانستند.

مسائل اصلی مسأله زن در نظام جمهوری اسلامی ایران
الف- پرداختن به مسأله خانواده و به‌خصوص سلامت و امنیت و آرامش و تکریم زن در محیط خانواده: مقام معظم رهبری اهمیت این مسأله را درجایی می‌دانند که زن از آرامش روانی و روحی برخوردار نباشد و نتیجه آن ناتوانی او در ایجاد آرامش در خانه و خانواده خواهد بود؛ و یا زمانی که مورد تحقیر و اهانت و فشار قرار گیرد و توانی خود برای مدیریت خانواده را از دست می‌دهد. ایشان در این زمینه بر برطرف کردن عوامل سلب آرامش و سکینه روحی زن در خانواده با قانون، روش تبلیغاتی و شیوه‌های گوناگون تأکید دارند.

ب- فرصت زن در محیط خانواده و خانه‌داری برای بروز استعدادها: مقام معظم رهبری در این زمینه بر رفع موانع درس خواندن و مطالعه کردن زنان اشاره می‌کنند.

ج- احترام کار زن در خانه: رهبر انقلاب تصوری از زن در خانه را که به عنوان موجود درجه دویی که موظف به خدمتگزاری به دیگران است را مورد مذمت قرار داده و بر عبارت المرأه ریحانه و لیست بقهرمانه تأکید می‌کنند.

د- مسأله اصلی نبودن اشتغال بانوان: با وجود بیان این مسأله ایشان بر مخالف نبودنشان با اشتغال و مدیریت بانوان در صورت تنافی نداشتن با مسائل اصلی زنان تأکید کرده و لازمه تحقق این مسأله را تشخیص مشاغل متناسب با خصوصیات زن، دنبال نکردن مشاغل نامتناسب با ساخت زن، تحمیل نکردن تحصیلات منتهی به مشاغل نامتناسب با ساخت زن بر زنان، ننگ ندانستن جلوگیری از به عهده گرفتن تمام مشاغلی که مردان به عهده می‌گیرند توسط زنان، دانستند.

عوامل مؤثر در مسأله زن در نظام جمهوری اسلامی ایران
مقام معظم رهبری زنان را به عنوان بهترین دنبال‌کننده و حل‌کننده مسائل زنان مطرح کرده و وجود بسیاری از خانم‌های تحصیل‌کرده، خوش‌فکر، بااستعداد، خوش‌قلم و خوش‌قریحه در کشور را زمینه‌ساز این اتفاق دانسته و مصداق آن را در تعداد زیاد زنان نویسنده، شاعر و محقق در رشته‌های مختلف بیان کرده و لازمه آن را نگاه به رهنمود الهی و سلب نگاه از رهنمودهای مادی و غربی عنوان کردند.

دیدار هیأت امنای گروه هم‌اندیشی تحکیم خانواده ۲۰/۰۲/۱۳۹۵
ایشان در این دیدار نیز بر حمایت از خانواده در برابر تزلزل و تهدید اساس خانواده در برابر امواج تند و بی‌رحمانه تبلیغات غربی تأکید داشتند.

شأن زن
مقام معظم رهبری در ادامه نیز با توجه دادن ناشناخته ماندن شأن زن، شأن زن را در رییس و خدمه بودن یا اداره کننده ملک مرد بودن ندانسته و در برابر شأن او را «المرأه ریحانه» و آرامش و امنیت‌دهی به زن با تکریم و حفظ حرمت او و برخورد ملاطفت آمیز در منزل، کدبانویی و امن و آرام ساختن محیط برای همسر و فرزندان عنوان کردند.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار