15. خرداد 1396 - 15:44   |   کد مطلب: 17066
گفتگویی در باب حضور زنان از صدر اسلام تا کنون:
نظام اسلامی بستری مناسب برای فعالیت سیاسی اجتماعی زنان
رئیس حوزه علمیه قم اظهار داشت: بر اساس مبانی اسلام زمانی بیش از 14 قرن پیش، اسلام در میان اقوام جاهلی عربستان ظهور پیدا کرد و در زمانی که اعراب جاهلی جنس زن را برابر احشام یا حتی پایین تر از احشام می دانستند، اسلام انقلابی عظیم در حقوق زن پدید آورد و برای زنان حقوقی در عرصه های مختلف اجتماعی در نظر گرفت.

به گزارش شبنم همدان، 

 روز دهم ماه مبارک رمضان  مصادف با  روز وفات  حضرت خدیجه (س) است . به همین مناسبت گفتگویی با طاهره افشین زاد رئیس حوزه علمیه الزهرا (س)در ارتباط با نقش سیاسی  حضرت خدیجه (س)ونقش سیاسی زنان در جامعه اسلامی   انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

با توجه به مقام والای حضرت خدیجه (س) جامعه شناخت بسیارکمی نسبت به ابعاد شخصیتی ایشان دارد برای معرفی ابعاد مختلف  شخصیتی حضرت خدیجه (س)چه شاخص هایی  را می توان ذکر نمود ؟

افشین زاد اذعان داشت :حضرت خدیجه (س)زنی با فضیلت و دارای کمالات  علمی و معنوی بودند. در زمانی که زنان اجازه اظهار نظر نداشتند ایشان از تاجران موفق زمان خود بودند و به روایتی یکی از مهم ترین پایه های توسعه و پیشرفت دین در زمان صدر  اسلام  بود. حضرت خدیجه (س)از علمای یهود و نصاری سخنانی در تایید نبوت پیامبر (ص)شنیده بود از همه مهم تر در سفر بازرگانی آن حضرت به سرزمین شام از طریق غلام خود "میسره " که همراه کاروان بود اطلاعات زیادی از کرامات ومعجزات حضرت شنیده بود و بر عشق وایمانش افزوده شد.

وی افزود: حضرت خدیجه خواهان وصلت با پیامبر شدند. ایشان بر اساس قوه عقل و منطق و درایت ازدواج را تنها راه برای تشکیل خانواده  و داشتن فرزند نمی نگرند، بلکه در مقام بالاتر ازدواج را وسیله ای برای تعالی روح می دانند . ایشان تمام ثروتشان را قبل از اسلام و پس از اسلام در اختیار پیامبر (ص) قرار می دهد. پس از بعثت پیامبر اولین بانویی هستند که به اسلام ایمان می آورند. انسانی روشن بین و دور اندیش بودند و اولین زنی هستند که نماز می خوانند .

افشین زاد خاطرنشان کرد :ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه (س) بسیار وسیع و غیر قابل وصف است. حضرت خدیجه بهترین همراه برای پیامبر (ص)بود. پیامبر (ص) در حق حضرت خدیجه (س)می فرماید: "ای خدیجه خداوند متعال هر روز به وجود تو چندین بار به ملائکه اش مباهات می کند". حضرت خدیجه (س) در اثر ایمان و فداکاری به جایی می رسند که خداوند و جبرئیل به ایشان سلام می رسانند. ایشان تمام تلخی های سیاسی و اجتماعی آن روز که قلب نازنین پیامبر اکرم (ص) را مجروح می ساخت با مهربانی و لطافت ترمیم می نمود. حضرت خدیجه (س) مایه آرامش پیامبر (ص)بود و حضرت خدیجه (س) نخستین ام المومنین است که  به طور شخصی در ایه 8 سوره ضحی مورد توجه قرار گرفته است «و وجدک عائلا فاغنی»   و تو را تنگدست یافت و بی نیاز گردانید .

 

نقش سیاسی زنان بر اساس دین مبین  اسلام دراجتماع چگونه است ؟

رئیس حوزه علمیه الزهرا(س) اظهار داشت: این روزها اکثر روشنفکران و فمنیست ها به دنبال حقوق زنان در جامعه هستند در حالی که بر اساس مبانی اسلام زمانی  بیش از 14 قرن پیش، اسلام  در میان اقوام جاهلی عربستان  ظهور پیدا کرد. در زمانی که اعراب جاهلی جنس  زن را برابر احشام یا حتی پایین تر از احشام می دانستند،  اسلام انقلابی عظیم  در حقوق زن پدید آورد و برای زنان حقوقی در عرصه  های مختلف اجتماعی  در نظر گرفت و  پیامبر اکرم (ص ) آشکارا بر دستان فاطمه بوسه می زدند وجایگاه ایشان را همواره  به مردم یادآور می شدند.

وی افزود: در بخش های مختلف قرآن به فعالیت زن در جامعه اشاره شده است در تاریخ اسلام نیز بانوانی همچون حضرت خدیجه (س), حضرت فاطمه (س), حضرت زینب (س) که تاثیر گذارترین نقش را در سیاست و آگاهی بخشی افراد جامعه نه تنها در زمان خود بلکه در زمان کنونی جامعه ما نیز  داشته اند .

وی تصریح کرد: اسلام مخالف حضور  زن در اجتماع نیست اما برای این حضور اساس و چارچوبی را درنظر گرفته است که باید فعالیت های بانوان متناسب  شأن و جایگاه اجتماعی خانواده , ارزش های اسلامی , همراه با حفظ حیا  باشد.

افشین زاد خاطر نشان کرد: زنان در جامعه اسلامی ایران در انتخابات شرکت می کنند و در مراتب بالای مدیریتی قرار می گیرند. حضور سیاسی زنان در جامعه به صورت غیر مستقیم با  مدیریت  خانواده؛ کوچکترین بنیان جامعه، در ارتباط است. همان گونه که بنیانگذار راحل انقلاب،  فرمودند «از دامن زن مرد به معراج می رود » جامعه سالم نیاز به خانواده سالم دارد.  زن درون خانواده افراد سالم را برای حضور در جامعه پرورش می دهد. همچنین در ادوار مختلف تاریخ، شاهد حضور سیاسی زنان در جامعه بوده ایم. حتی زنان در زمانهایی از تاریخ، اسلحه به دست گرفته اند و مقابل مزدوران ایستاده اند. در زمان قاجار زنان درباری با فتوای آیت الله میرزای شیرازی قلیان ها را شکستند یا در زمان جنگ تحمیلی زنان در پشت جبهه های نبرد حضور موثر پیدا کردند. وی به حضورتاثیر گذار زنان  در عرصه های سیاسی و علمی و فرهنگی در جامعه امروز اشاره کرد.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار