6. مهر 1396 - 22:01   |   کد مطلب: 18788
خوابیدن سردی و رطوبت را در بدن افزایش می دهد و سردی پاییز در بدن افراد غلبه پیدا می کند از این رو بهتر است خواب میان روزی را در روز های پاییزی فاکتور بگیرید.
طب سنتی,خواب نیمروز,کم خونی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : هر فصلی از سال مزاج خاص خود را دارد و بر اساس این مزاج و با تدابیر خاصی می توان از بروز بیماری ها پیشگیری کرد و یا حداقل عوارض آن را کاهش داد.

از شایع ترین مسائلی که با شروع فصل پاییز ممکن است پیش بیاید کم خونی، درد های مفصلی، ترک و خارش پوست، وسواس و افسردگی و …. است.

محمد مظاهری، متخصص طب سنتی در این باره به خبرنگار ما گفت: مزاج یک کیفیت است و می توان آن را روی یک محور ترسیم کرد و هر نقطه جغرافیایی، عرض و طول جغرافیایی و فاصله تا دریا می تواند در مزاج فصولش تاثیر داشته باشد و به طور کلی مزاج پاییز سرد و خشک معرفی شده است.

وی در ادامه گفت: کسی که مزاج متناسبی با فصل پاییز داشته باشد، با شدید شدن سردی و خشکی اوضاع خوبی پیدا نمی کند؛ بنابراین مزاج هر فردی که با هر فصلی همخوانی نداشته باشد، شرایط مطلوبی ندارد.

مظاهری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه با گذر عمر و افزایش سن افراد، مزاج سردی غلبه پیدا می کند، این فصل چندان مناسب حال سالمندان نیست و باید نکات بیشتری را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه خشکی پوست یکی از موارد شایع در فصل پاییز است، گفت: فردی که مستعد خشکی پوست است باید بداند که به دنبال آن اگزمای پوستی پدیدار می شود، لذا باید پوست خود را با روغن های بادام شیرین و یا زیتون چرب نگه دارد.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه علت بروز بیماری های مختلف در این فصل غلبه سودا به دلیل شدید شدن سردی و خشکی هواست، افزود: از نظر حکمای ایرانی در فصل های سرما بهتر است موقع خواب، قسمت سر و گردن و پاها پوشانده شود و از نوشیدنی های سرد استفاده نکنند تا از سرماخوردگی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: استفاده از ترشی ها به دلیل داشتن مزاج سرد و خشک بهتر است در این فصل کمتر استفاده شود و آب نارنج را جایگزین ترشیجات کنند و همچنین مصرف عدس، بادمجان، رب، سس، غذاهای مانده، دوغ ترش، آب یخ، گوشت گاو، غذاهای کنسرو شده، مصرف نسکافه و قهوه را به حداقل برسانند و شربت های مفرح مانند شربت زعفران و بید مشک و بهارنارج و دم نوش بادرنجبویه و بابونه را جایگزین کنند.

مظاهری در خصوص حجامت در این فصل گفت: هر چیزی که باعث شود گرمی و تری از بدن دفع شود مانند حجامت به هیچ عنوان توصیه نمی شود البته اگر اوایل پاییز را به اواخر تابستان ربط دهیم و انجام حجامت با اعمال صحیح باشد، ایرادی ندارد ولی اگر به خاطر پیشگیری بخواهیم این کار را انجام دهیم در اوایل بهار و اواخر تابستان بهتر است و اگر جنبه درمانی داشته باشد، در همه روز ها و فصول می توان حجامت را انجام داد.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه خوابیدن در فصول سرد سال به ویژه پاییز سردی و رطوبت را در بدن افزایش می دهد و سردی پاییز در بدن افراد غلبه پیدا می کند از این رو بهتر است خواب میان روزی را در روز های پاییزی فاکتور بگیرید ولی چرت نیم ساعته به علت خستگی زیاد بلامانع است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار