22. مهر 1396 - 17:15   |   کد مطلب: 19008
پای حرف های یکی از همشهریان روشندل نشستیم از ما و همه همشهریان و هموطنانش گله مند بود که چرا همه فقط در روز عصای سفید به فکر نابینایان و حل مشکلات آنها می افتند. آیا آنها در روزهای دیگر سال با هیچ گونه مشکلی مواجه نیستند؟
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, عصای سفید

به گزارش شبنم همدان:

سلامتی بزرگترین نعمتی است که خداوند به انسان ارزانی داشته است. اما همه افراد جامعه از این نعمت برخوردار نیستندو اغلب مردم گمان می کنند محدودیت ها به معنای عقب نشینی و در جا زدن است ولی در جامعه کم نیستند افرادی که  با اراده اهنین از محدودیت ها پله های ترقی می سازند و به تفکر غالب اجتماع ثابت میکنند انسان در سخت ترین شرایط نیز می تواند بر قله موفقیت بایستند.

این روزها همه از دارندگان عصای سفید صحبت می کنند. روشندلانی که ثابت کردند چشم دلشان بینا و دستانشان توانمند است. به مناسبت  روز عصای سفید گفتگویی با مهری مشعشع توان یاب نابینا انجام دادیم.

 

افرادی که تنها یک روز از سال دیده می شوند

مهری مشعشع وقتی متوجه شد به مناسبت روز عصای سفید قرار است با وی مصاحبه کنیم حرفهای دلش را بر زبان آورد. این توانیاب روشن دل از ما و همه همشهریان و هموطنانش گله مند بود که  چرا همه فقط در  روز عصای سفید به فکر نابینایان و حل مشکلات آنها می افتند.  آیا آنها در  روزهای دیگر سال با  هیچ گونه مشکلی مواجه نیستند؟ سخنش از عمق جان بیرون می آمد و گلایه اش به جا بود.

 

اکثر اعضای انجمن نابینایان از افراد موفق جامعه هستند

مهری پس از بیان حرف دل به صحبت کردن در مورد خودش پرداخت: از زمان تولد با دنیای تاریکی مواجه شدم .رشد کردم, درس خواندم اما هنوز هم این ضعف در درون من وجود داشت که  چرا سهم من  از  دنیای رنگارنگ  سیاهی و تاریکی مطلق است . در  سال 84  با انجمن نابینایان همدان  آشنا شدم و متوجه شدم نابینایی تاریکی مطلق نیست بلکه این ذهن من است که تاریک است و جمله نمی توانم را  هجی می کند. در واقع باید بگویم اکثر افراد عضو انجمن نانینایان جزو افراد موفق جامعه محسوب می شوند.

 

گوشهایی که جایگزین چشم می شوند

این روشندل فرهیخته در مورد توانایی هایش صحبت کرد: نابینایان شنوایی فوق العاده قوی دارند چون بخش عظیمی از درک موقعیت آنها از طریق شنوایی بدست می آید. شما به عنوان  یک فردی عادی یک لحظه تصور کنید که هیچ گونه روشنایی وجود ندارد و شما در تاریکی مطلق قرار گرفته اید  مطمئنا این درک خارج از توان شما است .اما یک فرد نابینا همه عمر خود را در تاریکی مطلق می گذارند بنابراین باید یک فرد نابینا در گام نخست بیاموزد که شنوایی ,قدرت حس لامسه و حتی بویایی باید جایگزین حس بینایی او  شود یک فرد نابینا شنوایی ,بویایی,حس لامسه بسیار قوی دارد به گونه ای که با استفاده از حس لامسه با اشیاء ارتباط برقرار می کند .

 

تلاش کردم تا به درستی در گروه تئاتر ایفای نقش کنم

این بانوی توان یاب از خودش می گوید : در  رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه مدرک کارشناسی دریافت نموده ام . پس از آشنایی با انجمن نابینایان عضو گروه تئاتر و نمایش  شده ام با توجه به اینکه درک میزان سن ها و نحوه قرار گرفتن بر روی صحنه برای یک فرد نابینا بسیار مشکل است اما من تلاش کرده ام با تصویر سازی هایی که در ذهنم ایجاد می کنم بتوانم موقعیت جای گیری درست را با توجه به توضیحات کارگردان به درستی انجام دهم.

 

کار حفظ قرآن را آغاز کرده ام

مهری مششع هرچند از نعمت بینایی محروم است اما یاد گرفته است که از دیگر نعمت های خدا به نحو احسن بهره بگیرد خودش می گوید: یکی از توانمندی های افراد نابینا توانایی شنوایی بسیار قوی است به نحوی که صدای سازها را به درستی از یکدیگر تشخیص می دهند. من نیز به نوازندگی علاقه بسیار زیادی دارم و مدتی  کار نوازندگی ارگ را انجام می دادم اما به توجه به مخالفت ها و محدودیت هایی که در این زمینه  داشتم کار نوازندگی را کنار گذاشتم. یکی از فعالیت های مورد علاقه من قرائت قران کریم است ,نزدیک به 3 ماه است که کار حفظ قرآن کریم را آغاز کرده ام .از نظر من هر یک از ایات قران کریم بزرگترین اعجاز خداوند است در هر آیه خداوند امید و مهربانی را به بندگانش ارزانی می دارد و هر سوره قرآن کریم  با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می شود و این بزرگترین تلنگر برای بندگان است که آگاه باشند خداوند بسیار بخشنده و مهربان است .

 

توان یاب نابینا اضافه کرد :انجمن نابینایان تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت من داشته است.  جمله منفی  نابینایی یک محدودیت بزرگ است را از ذهن من دور ساخته است اگر بخواهم واضح تر عنوان کنم باید بگویم به لطف این  اعتماد به نفس عجیبی در من ایجاد شده است .

 

هنوز در شهر مشکل تردد برای نابینایان وجود دارد

مشعشع از مشکلات خودش و دیگر افراد نابینا میگوید : عدم مناسب سازی محل تردد افراد توان یاب در بخش های مختلف شهراز جمله خیابان باباطاهر ,مرکز شهر  ,گویا کردن عابر بانک برای انجام کارهای بانکی ,براساس  قانون حمایت هایی در بخش مناسب سازی فضای شهری , اشتغال و مسکن از افراد معلول بوجود آمده است از تمامی ارگان ها در خواست می کنم فقط به قانون عمل نمایند .تجربه شده است که یک فرد معلول در آزمونها شرکت می کند اما در نهایت به علت معولیت پذیرفته نمی شود.

 

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار