5. دى 1396 - 14:43   |   کد مطلب: 20084
مسئول روابط عمومی هلال احمر همدان اظهار داشت: جلوی وقوع زلزله را نمی توان گرفت اما به کمک راهکارهای ارتباطی ,طراحی درست سازه ای ,برنامه آمادگی در شرایط اضطراری، آموزش و رعایت اصول استاندارد های ساختمانی می توان خسارت احتمالی را کاهش داد.

به گزارش شبنم همدان: پنجم دی ماه سالروز زلزله بم است که  به نام روز ملی  ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نانگذاری شده است .

به مناسبت روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی گفتگویی با مقصود شعبانی مدیر روابط عمومی هلال احمر همدان انجام دادیم .

شعبانی در خصوص تعریف بحران گفت :ب حران شرایطی است که در اثر حوادث ,رخداد ها ,عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی و غیر قابل کنترل بوجود می آید. طبقه بندی بحران ها از لحاظ ناگهانی یا تدریجی بودن آنها است. برای مقایسه بحران های ناگهانی و تدریجی از 6 ویژگی کلیدی می توان استفاده کرد. بحران های ناگهانی به سرعت بوجود می آیند, قابلیت پیش بینی کمی  دارند ,صراحت و روشنی آنها متمرکز است, اشکارند ,از یک رویداد مشخص یک دفعه ای شروع می شوند ,در یک زمان ثابت به وقوع می پیوندند ,از عدم انطباق سازمان با یک جنبه یا تعداد کمی از جنبه های محیطی حاصل می شوند ,در مقایسه با بحران های تدریجی  و تجمعی به وجود می آیند,قابلیت پیش بینی زیادی دارند ,واضح و اشکار نیستند ,نقطه شروع آنها از یک آستانه است ,با گذشت زمان احتمال وقوع انها بیشتر می شود و از عدم انطباق با  چندین جنبه از محیط بوجود می آیند.

شعبانی افزود :تقسیم بندی دیگری که درخصوص بحران وجود دارد تقسیم بندی از دیدگاه  پارسونز است بحران فوری ,بحران تدریجی ,بحران ادامه دار 

مدیریت بحران؛ از برنامه ریزی تا اقدامات اجرایی

شعبانی به مدیریت بحران اشاره داشت و گفت :مدیریت بحران فرایند برنامه ریزی عملکرد و اقدامات اجرایی است , که توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی و عمومی پیرامون شناخت و کاهش سطح مخاطرات و مدیریت عملیات مقابله و بازسازی و باز توانی منطقه اسیب دیده صورت می پذیرد .دراین فرایند با مشاهده پیش نشانگرها و تجزیه و تحلیل آنها و منابع اطلاعاتی در دسترس تلاش می شود به صورت یکپارچه جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود از بحران ها پیشگیری نمود و در صورت وقوع با آمادگی لازم جهت کاهش خسارت مالی و جانی به مقابله سریع پرداخت تاشرایط به اوضاع عادی باز گردد. 

 

مراحل مدیریت بحران

شعبانی در خصوص مراحل مدیریت بحران یاد اور شد :مدیریت بحران شامل 4 مرحله پیشگیری ,آمادگی ,مقابله ,بازسازی و باز توانی است .در مرحله پیشگیری اقداماتی با هدف جلوگیری از وقوع حادثه و کاهش اثرات زیانبار آن سطح خطر پذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعه و اقدامات لازم  سطح ان را تا حد قابل قبول کاهش می دهند .در مانورهایی که برای پیشگیری انجام می شود تمامی احتمالات و کمبودها و خطرات در نظر گرفته می شود و سعی در بر طرف نمودن و کاهش آنها می شود.

 

رعایت استانداردهای ساخت و ساز تنها راه مقابله با زلزله

شعبانی تصریح داشت :جلوی وقوع زلزله را نمی توان گرفت اما به کمک راهکارهای ارتباطی ,طراحی درست سازه ای ,برنامه آمادگی در شرایط اضطراری، آموزش و رعایت اصول استاندارد های ساختمانی می توان خسارت احتمالی را کاهش داد. در واکنش به مرگ و میرهای فجیع و هزینه های هنگفت بازسازی پس از زلزله های گذشته بسیاری از کشورها آژانس ایمنی و هماهنگی زلزله تاسیس کرده اند.این آژانس ها برای مهندسان شرایطی فراهم می آورد تا برای توسعه ایمنی ساختمان سازی هماهنگی های لازم را انجام دهند .

 

برنامه های آموزش مقابله با زلزله متضمن کاهش تلفات 

مدیر روابط عمومی هلال احمر تاکید داشت :برنامه های آموزش مقابله با زلزله در کاهش مرگ و میر و آسیب های ناشی از زلزله بسیار موثر است .مردم در خانه هایشان یا اداره ها می توانند اقدامات پیشگیرانه زیادی را اجرا کنند .نصب حفاظ و بست برای طبقات احتمال افتادن اشیاء و ایجاد  اسیب را کم می کند .نگهداری یک کیت با بسته نجات زلزله در خانه یا اداره بخش مهمی از آمادگی به شمار می رود .در منزل افراد می توانند با پناه بردن به زیر یک میز محکم خود را از اشیاء در حال سقوط و شیشه ها محفوظ نگهدارند .پس از وقوع زلزله مردم باید از ساختمان ها بیرون بیایند و در فضای باز گرد هم جمع شوند و خود را برای پس لرزه ها اماده کنند .به علاوه باید به اخبار اورژانس مربوطه گوش فرا دهند .

 

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار