29. مهر 1397 - 8:41   |   کد مطلب: 21824
۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند و این فرسودگی می‌تواند امنیت دانش‌‌آموز و معلم را تهدید کند اما در اولویت‌های آموزش‌وپرور حساس ساختن جامعه نسبت به این موضوع و دریافت بودجه برای حذف مدارس فرسوده، فعلا جایگاهی ندارد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

مسئولان آموزش‌وپرورش خودشان می‌گویند، 30 درصد مدارس کشور فرسوده‌اند، آنها در برخی صحبت‌های خود اشاره هم داشته‌اند که این مدارس برای حضور دانش‌آموزان استانداردهای لازم را ندارند اما چون مدرسه جایگزینی وجود ندارد، چاره‌ای نیست که از این کلاس‌های درس فرسوده استفاده کنیم.

مدارس فرسوده و خشت و گلی در مناطق مختلف کشور، امنیت معلم و دانش‌آموز را تهدید می‌کند، این در حالی است که بودجه سازمان نوسازی مدارس در سال‌های اخیر کاهش یافته است. در این رابطه توجه به بودجه سازمان نوسازی مدارس در سال 97 جالب است؛‌بودجه‌ای که در مقایسه با سال 96، کاهش 35 درصدی داشت و این کاهش قابل توجه بودجه در شرایطی است که 30 درصد مدارس کشور غیرمقاوم بوده و نیاز به تخریب و بازسازی دارند و برای این امر اعتباری حدود 18 هزار میلیارد تومان نیاز است؛ رقمی که هم‌اکنون در اختیار آموزش‌وپرورش نیست و تلاش‌های خیران مدرسه‌ساز هم به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

کاهش 35 درصدی بودجه نوسازی مدارس

کاهش قابل توجه اعتبار سازمان نوسازی مدارس برای سال 97، واکنش محمدتقی نظرپور معاون عمرانی وقت آموزش‌وپرورش را هم به همراه داشت و او نسبت به کاهش اعتبار این سازمان در شرایطی که 30 درصد مدارس کشور فرسوده هستند معترض بود.

البته مجلس در بررسی بودجه سال 97 مصوب کرد تا عایدات فروش 3 درصد از فروش قیر در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گیرد که رقمی معادل سه هزار میلیارد تومان است.

در بحث بودجه سازمان نوسازی مدارس، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس معتقد است که در بودجه سنواتی سال جاری مبلغ یک هزار و 350 میلیارد تومان برای سه ردیف اصلی یعنی کمک به پروژه های زیرساخت که 50 درصد آن را خیرین تکمیل می کنند، بازسازی و مقاوم سازی کلاس های درس، تکمیل پروژه های نیمه تمام ملی و استانی در نظر گرفته شده است که برای اولین بار کل این مبلغ و 100 درصد در 6 ماهه نخست سال جاری اختصاص یافته است.

البته این اتفاق، گام مثبتی است که به نظر می‌رسد در صورت اختصاص این اعتبار به استان‌ها باید بخشی از روند رسیدگی به مدارس فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود اما هم‌اکنون روال اینگونه نیست.

واکنش مرکز پژوهش‌های مجلس به محقق نشدن اعتبار سه‌میلیارد دلاری حذف مدارس فرسوده

علاوه بر کاهش اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در لوایح پیشنهادی دولت طی سال‌های اخیر باید بی‌توجهی به مصوبه قانون برنامه ششم توسعه درباره اختصاص معادل ریالی سه میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه ششم توسعه به منظور افزایش ایمنی و مقاوم‌سازی مدارس هم اشاره کرد؛‌موضوعی که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم به آن اشاره شده است.

*گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از کاهش 33 درصدی بودجه نوسازی مدارس

در حالی یکی از مصوبه‌های برنامه ششم توسعه به اختصاص سه میلیارد دلار از درآمدهای صندوق ذخیره ارزی برای حذف مدارس فرسوده اختصاص دارد؛ هم اکنون برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌کنند که این صندوق پولی در حساب ندارد که بخواهد آن را به حذف مدارس فرسوده اختصاص دهد.

محمد بیرانوندی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با اشاره به این موضوع گفته است که، 30 درصد مدارس کشور به مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی نیاز دارند. در برنامه ششم توسعه مبلغی را برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در نظر گرفتند که معادل 3 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی  بود اما به دلیل خالی بودن این صندوق قابل وصول نیست بنابراین باید بتوانیم پیشنهادی ارائه کنیم که محل این اعتبار تغییر یابد.

وی افزود: قانون را نوشتیم که اجرا شود اما به دلیل مشکلات و تنگناها وضعیت آنگونه که مدنظر است پیش نمی‌رود راه برون رفت از این وضعیت این است که خیران را قوی‌تر کنیم و همه را به کمک بطلبیم چون این مسئله از توان دولت خارج است اما تلاش می‌کنیم دولت آنچه را که می‌تواند انجام دهد.

در شرایطی که تحقق سه میلیارد دلار برای حذف مدارس فرسوده به تغییر محل آن از صندوق ذخیره  ارزی به صندوق توسعه ملی نیاز دارد اما برخی نمایندگان مجلس مسیر تحقق این هدف را دشوار دانسته و می‌گویند تغییر اشتباه مجلس و لحاظ کردن منبع مالی اختصاص سه میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی نیازمند تغییر مصوبه برنامه ششم توسعه و دو سوم رای نمایندگان مجلس است.

بیشتر بخوانید

سه میلیارد دلاری که برای حذف مدارس فرسوده نقد نشد

مدارس فرسوده حذف شدنی نیست; کلاس‌های تخریبی جان می‌گیرد

نگرانی از امنیت یک سوم مدارس/با این اعتبارات 10 سال دیگر مدارس فرسوده حذف می‌شوند

اما چطور نمایندگان مجلس در جریان تدوین برنامه ششم توسعه, این اعتبار را از صندوق توسعه ارزی در نظر گرفتند, مگر در آن زمان نمی دانستند که تحقق اعتبار از این صندوق دشوار است و حالا که باید محل تامین اعتبار را به صندوق توسعه ملی تغییر دهند, هیچ اقدامی انجام نمی دهند؟

آیا می‌توان از این موضوع غافل شد که در نخستین ماه سال تحصیلی جدید, مدارس فرسوده حوادثی را رقم زدند و همین مدارس می توانند در 9 ماه سال تحصیلی, آموزش و پرورش را آبستن حوادث کنند.

چرا مسئولان آموزش‌وپرورش در برابر فرسودگی 30 درصد مدارس کشور بی‌تفاوت هستند و برای تحقق سه میلیارد دلار اعتبار تعیین شده در برنامه ششم توسعه تلاش نمی‌کنند؟ آیا اهمیت مدارس فرسوده نسبت به سایر مسائل و اولویت‌های آموزش‌وپرورش کمتر است؟

بدیهی است که رسانه‌ها وظیفه دارند نسبت به فرسودگی 30 درصد مدارس کشور و تهدید آن برای دانش‌آموزان و معلمان هشدار دهند اما آیا این هشدار در برابر سکوت آموزش‌وپرورش و عدم مطالبه اعتبار مربوط به حذف مدارس فرسوده، تاثیری خواهد داشت؟ آیا جز این است که مطالبه اعتبار برای حذف مدارس فرسوده باید توسط آموزش و پرورش انجام شود, پس چگونه است که پس از وقوع هر حادثه آماری از مدارس فرسوده و غیرایمن ارائه می شود اما هیچگاه تلاش و چانه زنی برای دریافت این مطالبات انجام نمی شود؟

 فراموش نکنیم که 50 درصد مدارس پایتخت فرسوده هستند، از سوی دیگر فصل سرما در راه است و ناایمن بودن سیستم گرمایشی مدارس هر لحظه می‌تواند حادثه‌ای را رقم بزند و حالا مسئولان آموزش‌وپرورش هستند که باید با طرح مسائل و مشکلاتشان برای دریافت اعتبارات مربوطه تلاش کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار