4. آبان 1397 - 19:28   |   کد مطلب: 21853
درحالی که فرهنگ پس انداز از سال‌های دور وجود داشته، ایرانی ها به سمت فقر جدید ناشی از عدم پس انداز پیش می‌روند،در این میان کارگران نمود بیشتری دارند،‌چرا که میزان درآمد کارگران نهایتاً می تواند ۳۳ درصد از هزینه خانوار را تامین کند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

فرهنگ پس انداز در سال های نه چندان دور مشکلات خانواده ها را حل می کرد اما امروز به فراموشی سپرده شده است. یکی از دلایل فراموشی خانواده ها از این سنت این است که قدرت خرید آنها به طرز وحشتناکی کاهش یافته است،‌در چنین شرایطی اگر خانواده ای قصد پس انداز داشته باشد، قدرت پس انداز ندارد.

 موضوع پس انداز یکی از اصلی ترین شاخص‌های معیشتی است که رفته رفته کمرنگ و کمرنگ تر شده است. اگر در دهه 70 یا ابتدای دهه گذشته، خانواده های ایرانی می توانستند مبلغی را برای پس انداز کنار بگذارند امروز دیگر آن مبلغ به قدری ناچیز است که پس اندازی شکل نمی‌گیرد.

 یافته‌های مرکز آمار از میزان درآمد و هزینه سالانه خانوار‌ها در سال  96، درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته 43 میلیون و 927هزار تومان و هزینه نیز 42 میلیون و 130 هزار تومان بود ،که به طور متوسط هر خانوار شهری توانسته نزدیک به 1میلیون و 797 هزار تومان(ماهانه 149 هزار تومان) پس انداز کند.

در ظاهر ماجرا میزان درآمدها نسبت به سال95 حدود 12درصد افزایش یافته است این در حالی است که  مخارج نیز 7.2 درصد افزایش یافته است. در عین حال، 35.5 درصد از مخارج 421 میلیون و 308 هزار و 524 ریالی خانوار در بخش مسکن به میزان 149 میلیون و 376 هزار و 554 ریال بوده و پس از مسکن، بالاترین هزینه خانوار شهری در سال گذشته خوراکی ها و آشامیدنی ها اختصاص داشته است . این بخش به طور متوسط 99 میلیون و 130 هزار ریال برای هر خانوار ایرانی هزینه برداشته است.

بر پایه این گزارش، حمل و نقل با رقم 44 میلیون و 641 هزار و 156 ریال 10.6 درصد و کالا و خدمات متفرقه نیز با 34 میلیون و 592 هزار ریال، 8.2 درصد مخارج سال گذشته یک خانوار شهری کشور را تشکیل داده است.

*دخل و خرج شهری‌ها 2 برابر روستایی‌ها

طبق این محاسبات مرکز آمار ایران در مجموع بودجه هر خانوار شهری کشور در سال گذشته به 69.5 میلیون تومان رسید که از این میزان 36.6 میلیون تومان درآمد و 32.9 میلیون تومان هزینه بوده است. بودجه هر خانوار روستایی نیز در مجموع طی سال گذشته به 37.8میلیون تومان رسید که از این میزان 20 میلیون تومان درآمد و 17.8 میلیون تومان هزینه خانوار روستایی بوده است.

اما از آنجا که نحوه درآمد خانواده ها حاکی از این است که درآمد خانوارهای شهری از محل درآمدهای متفرقه به دست می آید.بیشترین درآمدی که خانوار‌های شهری در سال 96 به دست‌ آورده‌اند از طریق درآمدهای متفرقه و مشاغل مزد و حقوق بگیری بوده که هرکدام به ترتیب سهم 49.6و 34.4 درصدی از درآمد سالانه خانوارها را در اختیار داشته‌اند.

یافته های آماری به اینجا ختم نمی شود و وضعیت درآمد خانوار روستایی در مساله پس انداز نیز شبیه خانوارهای شهری و حتی بدتر از خانوارهای شهری است.چرا که اعداد و ارقام مربوط به هزینه و درآمد سالانه خانوارهای روستایی نشان می‌دهد یک خانواده روستایی به‌طور متوسط، سال گذشته توانسته در نهایت حدود 50هزار تومان از درآمد خود را پس‌انداز کند.

در شرایطی که شاهد افزایش درآمد خانوارها در روستا و شهر هستیم،‌قدرت پس انداز بنابه دلایلی مانند تورم،‌ناتوانی دولت در تقویت واقعی دستمزد قدرت پس انداز خانوار ایرانی کاهش یافته است. کاهش چشمگیرپس انداز خانوارها در 10سال گذشته بیانگر این است که خط فقر جدیدی به وجود آمد که رفته رفته شیب آن تندتر خواهد شد.

علی الرغم اینکه دولتی‌ها صحبت از کنترل تورم می کنند اما با توجه به افزایش چشمگیر قیمت ها قدرت خانوار تا حدود 50 درصد برای تأمین هزینه های زندگی کاهش یافته است و این مسئله میان اقشار کم درآمد مانند کارگران نمود بیشتری دارد. جامعه کارگری حدود 13میلیون نفر که با احتساب خانوار خود حدود 43میلیون نفر را تشکیل می دهند، که قدرت پس اندازی ندارند.

  آمارهای ارائه شده در گزارش مربوط به سال 96 است اما با افزایش قیمت ها در سال 97 این آمار تغییرات ملموسی در زندگی مردم داشته است.

*دریافتی 90 درصد کارگران کمتر از 3میلیون تومان است

به اعتقاد حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه از مسئولان انتظار داریم که تورم تیر ماه را واقعی و حدود 300 درصد اعلام کنند گفت:از ابتدای سال 97 تا کنون قدرت خرید کارگران حدود 50%به صورت غیر قابل انکار کاهش یافته است.

 علی خدایی،عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران از اول تیر ماه نسبت به دی ماه سال گذشته حدود 48.2درصد کاهش یافته است، گفت: افزایش 19.5درصدی دستمزد سا ل97 نتوانست پاسخگوی هزینه‌های زندگی کارگران باشد.

وی ادامه داد:بر اساس آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی بیش از 80 درصد کارگران، دریافتی کمتر از یک میلیون و 400 هزار تومان دارند که با این تحلیل قطعاً دریافتی 90 درصد کارگران کمتر از 3 میلیون تومان در ماه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان درآمد کارگران نهایتاً می تواند 33 درصد از هزینه خانوار را تامین کند، گفت: به عبارتی برای تامین هزینه های یک خانوار سه نفره، کارگر سرپرست خانوار باید سه شغله باشند یا هر سه عضو خانواده باید شاغل باشند تا یک خانواده کارگری بتواند100درصد هزینه حداقلی یک ماه را تامین کند.

 به گزارش تسنیم، در حال حاضر وضعیت پس انداز مردم به گونه ای است که حتی برای هزار تومان پس انداز کردن هم باید دوتا دوتا چهار تا کنند تا در تأمین معیشت با مشکل روبرو نشوند. با دستمزد یک میلیون و 400 هزار تومانی، یک کارگر باید بیش از 27 ماه دستمزدش را به صورت کامل پس‌انداز کند تا بتواند صاحب  یک پراید 131 شود؛ البته مشروط بر اینکه در این مدت حتی یک ریال از حقوق‌اش را خرج نکند و همه را یک‌جا برای خرید خودروی وطنی پس‌انداز کند.در حالی که به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، دستمزد ماهیانه 90 درصد کارگران کمتر از 3 میلیون تومان است، و درآمد آنها 33درصد از هزینه خانوار را تأمین می  کند، رقمی برای پس انداز باقی نمی‌ماند. بنابر این جبران قدرت خرید نخستین مطالبه نمایندگان کارگران  از وزیر کار است. 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار