10. آبان 1397 - 17:21   |   کد مطلب: 21882
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: باید به آموزش عشایر و تامین مسکن روستایی خانوار‌های بدون مسکن استان بیش از گذشته اهمیت قایل شد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

سید اسکندر صیدایی ظهر امروز در سومین جلسه کارگروه توسعه عشایری و روستایی استان اظهار داشت: با توجه به وضعیت اعلام شده از نحوه آموزش عشایر کوچ‌رو در این کارگروه،  همه در قبال ادامه آموزش‌‌های این ‌عزیزان مسئول هستیم و آموزش‌وپرورش، سازمان جهاد‌کشاورزی و امور عشایری باید با برنامه‌ریزی همه امکانات خود را طوری هماهنگ کنند تا مدت سال تحصیلی برای فرزندان عشایر به طور کامل برگزار شود و وقفه‌ای در این آموزش‌ها و یا زمان اجرای آن به وجود نیاید.

وی افزود: طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب‌ اسلامی استان همدان هم تعدادی از روستائیان به صورت جمعی و کلونی(پدر و فرزندان) در یک واحد مسکونی در روستا‌های استان ساکن هستند که برای تامین مسکن این شهروندان هم باید به صورت برنامه‌ای تامین مسکن در یک افق مشخص توسط بنیاد مسکن در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: مشاور طرح مطالعاتی روستا‌های شمال و جنوب استان همدان این طرح را در قالب اجرای مطالعاتی استان، شهرستان، شهر و دهستان به صورت بومی و خاص هر منطقه مطالعه کرده است نتیجه مطالعات مشاور هم در قالب لوح فشرده در اختیار همه دستگا‌ه‌های عضو کارگروه قرار داده می‌شود و باید در مدت 2 هفته همه دستگاه‌‌ها نظر‌ اصلاحی خود را به مشاور اعلام کنند تا طرح به صورت کامل و بدون نقص برای اجرای ابلاغ شود.

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان هم گفت: با هدف توانمند‌سازی روستا‌ها در حوزه اشتغال، طرح مطالعاتی و میدانی را مشاور در دست اجرا دارد که مطالعه بخش شمالی استان همدان به پایان رسیده است و بخش جنوبی استان شامل‌ شهر‌ستان‌های تویسرکان، ملایر و نهاوند و غیره  هم در دست اجرا است نتیجه طرح شمالی به همه دستگاه‌های عضو اعلام شده است.

 ظاهر پور‌مجاهد با یاد‌آوری اینکه استان همدان 3 هزار عضو شورای روستا و 800 نفر دهیار دارد، افزود: اکنون در استان همدان 160 دهیاری تمام وقت و 40 دهیاری پاره وقت داریم که برای این دهیار‌های، دور‌ه‌های آموزشی را در 2 مرحله برای آشنایی بیشتر دهیاری‌ها با قوانین موجود در دستور‌کار داریم. مرحله نخست آن به پایان رسیده و مرحله بعدی را در حال اجرا داریم.

 وی اظهارداشت: در این حوزه به آموزش مسایل مالی و حسابرسی اعتبار‌ها هم بیشتر توجه شده است تا دهیاران با دقت بیشتری به این موضوع توجه کنند، چون حسابرسی سال‌های 94، 95 و 96 دهیاری‌ها با ابلاغ سازمان‌دهیاری‌ها اجرا خواهد شد.

مدیرعامل صندوق اجتماعی بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان همدان هم گفت: از ابتدای امسال 3493 نفر عضو جدید جذب صندوق بیمه عشایری و روستایی استان شده‌اند و اکنون حدود 84 هزار نفر زیر پوشش بیمه‌ای این صندوق در استان قرار دارند و با تلاشی که انجام دادیم 5 هزار نفر هم از مستمری بهره‌مند ‌شدند.

مهدی سماوات اظهار داشت: مبتنی برسرشماری نفوس و مسکن سال 95 در استان، سهمیه‌ای‌ برای جذب بیمه‌شدگان جدید در روستا‌ها تعیین شده است که از دهیاری‌ها انتظار داریم در این حوزه تلاش خود را به کار‌گیرند. دولت برای بهره‌مندی روستائیان از این بیمه‌ روستایی، 2 برابر 240 هزار تومان سهمیه هر روستایی را به صورت یارانه در هر سال پرداخت می‌کند.

 مدیر‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان هم گفت: حدود 25 هزار خانوار روستایی استان همدان به صورت کلنی و خانوادگی در یک واحد مسکن روستایی ساکن هستند و باید برای تامین مسکن این شهروندان استان همدان در قالب تسهیلات امکاناتی را فراهم کرد.

حسن ظفری با اشاره بر اینکه 95 درصد روستا‌های استان همدان از تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استفاده کرده‌اند افزود: اکنون 350 روستای استان همدان نیاز‌مند بازنگری طرح‌های هادی است که باید برای آن اعتبار تامین شود. از فرمانداران هم تقاضا داریم این موضوع را در زمان تخصیص اعتبار‌ها لحاظ کنند.

در این کارگروه مشاور طرح مطالعه اشتغال‌زایی روستایی استان کلیاتی از نحوه مطالعه و روش مطالعه و مسایل در نظر گرفته شده را در طرح به اعضا ارایه داد و هر یک از اعضا هم نظر و دید‌گاه خود را درباره طرح اعلام کردند که مشاورهم در پاسخ مسایل طرح شده توسط اعضای کارگروه گفت، به تفصیل در طرح مطالعاتی پاسخ هم سئوال‌های مطرح شده آمده است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار