20. آبان 1397 - 9:19   |   کد مطلب: 21906
رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت به تشریح هفته ملی دیابت پرداخت و گفت: مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت شامل چاقی و کمبود فعالیت بدنی و تغذیه ناسالم است. ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ اجتماعی خانواده و جوانان پزشکی نظرات

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

کتر افشین استوار با اشاره به اینکه هرساله ١٤ نوامبر همزمان با ٢٢ آبان ماه به‌عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است، اظهار داشت: به‌دلیل اهمیت این موضوع، این هفته نیز در ایران، هفته ملی دیابت در نظر گرفته شده است.

وی هدف از نامگذاری این هفته و برگزاری برنامه‌هایی در این خصوص را افزایش آگاهی عمومی و حساسیت نسبت به این بیماری عنوان کرد و گفت: بیماری دیابت یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر و یکی از چهار بیماری‌ غیر‌واگیر کنار بیماری‌های قلبی و ‏عروقی و سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی است که بیشترین مرگ‌ومیر و ناتوانی را در جهان ایجاد می‌‌کند.

استوار عنوان کرد: براساس آخرین مطالعات، ١١ درصد جمعیت بالاتر از ٢٥ سال به بیماری دیابت مبتلا بوده و ١٨ درصد جمعیت بالای 25 سال نیز، پره دیابت هستند، بنابراین جمعیتی حدود 29 تا 30 درصد بزرگسالان یا دیابت ‏دارند و یا در معرض خطر جدی ابتلا به دیابت هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص هزینه‌های درمان و مراقبت بیماران دیابتی در کشور اظهار داشت: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان و مراقبت دیابت در کشور بالغ بر ٤ میلیارد دلار برآورد شده است، یعنی علاوه بر هزینه‌‌های مستقیم که درمان را شامل می‌شود، عوارض و آسیب‌های جسمی و اجتماعی ناشی از بیماری دیابت، هزینه‌های غیرمستقیم این بیماری را تشکیل می‌دهد که ‏به خانواده‌ها و نظام سلامت کشور تحمیل می‌‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از مهمترین بیماری‌‌های غیرواگیر است، ادامه داد: وزارت بهداشت در ‏تمام سطوح ارائه خدمات از جمله در زمینه پیشگیری، درمان و بازتوانی به دیابت توجه جدی و ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کند در وهله ‏اول از روند افزایشی بروز دیابت در کشور پیشگیری کند.

استوار با بیان اینکه مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت شامل چاقی و کمبود فعالیت بدنی و تغذیه ناسالم است، عنوان کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت، ‏افزایش آگاهی عمومی برای کاهش عوامل خطر است تا بتوان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد. در سطح بعدی و بروز دیابت، مهمترین مسئله این است که بیماری تحت کنترل باشد و مراقبت کافی در این رابطه صورت گیرد تا از وقوع عوارض ناشی از بیماری دیابت جلوگیری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، اختلالات عصبی (نوروپاتی) و عوارض چشمی را از مهمترین عوارض ‏بیماری دیابت برشمرد و اضافه کرد: با کنترل و مراقبت از دیابت می‌‌توان تا حدود زیادی از عوارض ‏این بیماری جلوگیری کرد و به این ترتیب هزینه‌‌های آن را کاهش داد.

وی ابراز کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت این است که امکانات کافی در سطح درمان ‏فراهم شود، در این راستا نیز، داروهای اساسی بیماران دیابتی در کشور موجود بوده و همچنین امکانات و شرایط درمان بیماران دیابتی شامل نیروهای تخصصی و واحدهای درمانی در زمینه درمان دیابت در سطح کشور، توزیع مناسبی دارند تا ‏بتوان از این طریق، خدمات مورد نیاز بیماران دیابتی را به آنها ارائه کرد.‏

استوار اظهار داشت: هفته ملی دیابت در سال جاری بر نقش خانواده در زمینه پیشگیری از دیابت تأکید دارد. این در حالی است که تأکید بر نقش خانواده در ‏این هفته در دو سال متوالی مورد توجه بوده است و این مهم بدان علت است که خانواده در زمینه پیشگیری و کنترل و مراقبت دیابت، نقش اساسی دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد: کنترل بیماری‌های غیرواگیر با مشارکت تمام افراد جامعه میسر و مقدور است. وزارت بهداشت، سازمان‌های مردم‌‏نهاد و رسانه‌‌ها در این زمینه سه ضلع مثلث مراقبت و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر را تشکیل می‌دهند. این سه ضلع باید با هم همکاری کنند تا بیماریهای غیرواگیر و به‌خصوص دیابت کنترل شود.

استوار تأکید کرد: همان طور که سازمان‌های ‏مردم‌نهاد مطالبات خود را از دولت و وزارت بهداشت اعلام می‌کنند، وزارت بهداشت نیز، دست یاری به‌سمت سازمان‌های مردم‌نهاد ‏و رسان‌ ‌ها دراز می‌کند تا این بیماری مهم کنترل شود، چراکه وزارت بهداشت به‌تنهایی قادر به کنترل بیماری دیابت نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار