16. آبان 1397 - 11:32   |   کد مطلب: 21912
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های ساخت‌وساز انبوه‌سازان رغبتی به فعالیت ندارند چراکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و درنتیجه سود منطقی ساخت‌وساز از بین رفته است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از فارس

علی عندلیبی  با بیان اینکه انبوه‌سازان انگیزه بالایی برای ساخت‌وساز ندارند، اظهار کرد: البته به‌ صورت محدود پروژه‌هایی تعریف‌شده است اما میزان صدور پروانه ساختمان به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم به‌ شدت کاهش‌ یافته است.

وی با اشاره به اینکه هزینه مصالح و بروکراسی اداری به دو مانع بزرگ ساخت‌ و ساز تبدیل شده، افزود: بروکراسی اداری از گذشته وضعیت نامناسب‌تری پیداکرده و بسیار ضعیف شده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با اشاره به اینکه میلگرد، لوازم تأسیساتی، برقی، آسانسور بین 2.5 تا 3 برابر نسبت به گذشته نه‌ چندان دور افزایش قیمت داشته است، تصریح کرد: وسایل مربوط به نازک‌کاری ساختمان بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از اقلام چون وسایل لوله‌کشی که تا سه برابر افزایش قیمت داشتند که بسیار عجیب است، ادامه داد: انبوه‌سازان رغبتی برای ساخت‌وساز ندارند چراکه قیمت تمام‌شده بالا باعث از بین رفتن سود منطقی آنها شده است.

عندلیبی با اشاره به اینکه در حال حاضر دچار رکود تورمی هستیم، خاطرنشان کرد: تقاضای خرید مسکن داده می‌شود اما امکان خرید به دلیل کاهش قدرت مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در کل کشور نیاز به 4.5 میلیون مسکن وجود دارد، گفت: هرسال نیز بین 800 تا 900 هزار واحد به این نیاز افزوده می‌شود و مشکل هر روز بزرگ‌تر می‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان اظهار کرد: سال‌ها وضعیت امروز را هشدار دادیم اما از آنجا که به سخنان کارشناسان بخش خصوصی توجه نمی‌شود مشکلات امروز پدیده آمده است.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات پشت میز دولتی در عمل غیرقابل اجراست، افزود: تعزیرات حکومتی در امور مختلف گرانی ورود نمی‌کند و هر روز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نهاده‌های ساخت‌وساز هستیم.

عندلیبی با بیان اینکه صدور پروانه ساختمانی به‌ شدت کاهش‌ یافته است، تصریح کرد: به نسبت به سال گذشته شاهد کاهش صدور پروانه هستیم که در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا برهم‌خورده و رکود تورمی ایجادشده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار