6. آذر 1397 - 21:20   |   کد مطلب: 22010
منشا ادعاهایی مبنی براینکه آزمایش های نهادهای نظامی باعث ایجاد زلزله می شود؛ چیست و چه نسبتی با حقیقت دارد؟

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

یکشنبه شب زلزله‌ای به بزرگی 6.4 در مقیاس ریشتر حوالی شهرهای قصرشیرین و گیلانغرب در استان کرمانشاه به وقوع پیوست که تاکنون منجر به مجروحیت حدود 780 نفر از مردم این مناطق شده است. سال گذشته نیز در 21 آبان ماه زلزله‌ای به قدرت 7.3 در مقیاس ریشتر در استان کرمانشاه به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن حدود 600 نفر و مجروحیت هزاران نفر از هموطنانمان شد.

با افزایش شمار زلزله‌های کوچک و بزرگ در آن منطقه، اخیراً بحث‌هایی در فضای مجازی مطرح شده که علت وقوع این زلزله‌ها در استان کرمانشاه آزمایش سلاح‌های خاص نظامی توسط نهادهای نظامی ایران است. چنین بحثهایی مشخصاً توسط اکانتهای مخالف جمهوری اسلامی ترویج می‌شود و در موارد متعددی آغازگر این موضوعات اکانتهای جعلی وابسته به گروهک منافقین در خارج از کشور است و با هدف مشخصی انجام می‌شود.

اما صرف‌نظر از روشن‌بودن پشت پرده تخریب‌ها علیه نهادهای انقلابی در  ایران و همچنین پشت صحنه‌ی راه‌اندازی چنین ادعاهایی در برخی شبکه‌های اجتماعی، می‌توان به یک سوال به صورت مستقل پاسخ داد و آن اینکه "چگونه می‌توان فرق یک زلزله طبیعی و آزمایش نظامی را تشخیص داد؟" در ادامه به بیان چند نکته در این باره می‌پردازیم.

1- هرگاه زمین‌لرزه‌ای رخ دهد و یا یک انفجار مصنوعی انجام پذیرد، امواجی را در سطح و عمق زمین ایجاد می‌کند که دستگاه‌های لرزه‌نگار با اندازه‌گیری شدت این امواج، بزرگی زمین لرزه را اندازه‌گیری می‌کنند و با اندازه‌گیری عمق این لرزش‌ها می‌توان تشخیص داد که این زمین لرزه‌ها طبیعی هستند یا در اثر آزمایش‌های نظامی به وقوع پیوسته‌اند.

در بین تسلیحات و تجهیزات مختلف نظامی، تنها سلاح‌های اتمی قادر به ایجادزمین لرزه‌هایی به این شدت هستند و این موضوع تنها در صورتی امکان پذیر است که تسلیحات اتمی در عمق زمین مورد تست و آزمایش قرار بگیرند. اما بیشترین عمقی که می‌توان یک سلاح اتمی را در آن مورد آزمایش قرار داد، عمق چند صد متری زمین است. در حالی که زمین‌لرزه‌ای که سال گذشته در کرمانشاه رخ داد در عمق 18 کیلومتری و زمین لرزه یکشنبه هفته جاری نیز در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داده‌اند.

 

گزارش لرزه‌نگاری زلزله سال گذشته در کرمانشاه

 

گزارش لرزه‌نگاری زلزله یکشنبه در کرمانشاه

2- آزمایش سلاح‌های اتمی پس یا پیش لرزه ندارد و زمین لرزه حاصل از اینگونه انفجارات تنها یک مرتبه رخ می‌دهد. اما زمین‌لرزه‌های طبیعی تا روزها پس از وقوع زلزله اصلی با پس‌لرزه‌های متعدد همراه هستند. برای مثال در زلزله‌‌ای که سال گذشته در کرمانشاه رخ داد حدود 410 پس لرزه و در زلزله روز یکشنبه این استان هم تاکنون حدود 100 پس لرزه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر اجرای آزمایش‌های هسته‌ای همواره با اثرات مخرب زیست محیطی همراه است و حتی اگر یک سلاح اتمی در عمق زمین نیز آزمایش شود، باز هم اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط اطراف می‌گذارد.

به طور مثال، در سال 1984 یک آزمایش هسته‌ای در منطقه صحرای نوادا آمریکا و در عمق 361 متری زمین به وقوع پیوست. تا چند ساعت پس از انجام این آزمایش همه چیز طبیعی به نظر می‌رسید اما زمانی که محققان آمریکایی برای بررسی اثرات این آزمایش به منطقه رفتند به یک باره در منطقه آزمایش اتمی، یک گودال با قطر دهانه 100 متر و عمق بیش از 5 متر ایجاد شد که موجب مجروح و کشته شدن چند تن از این محققان شد.

 آزمایش‌های اتمی کره شمالی نیز اثرات مخرب زیست محیطی همراه بوده است که منجر به از بین رفتن بخشی از پوشش گیاهی منطقه آزمایش شده بود؛ این موضوع آنقدر عیان بود که آمریکایی‌ها در مستندات منتشره خودشان مبنی بر انجام آزمایش‌های هسته‌ای مخفی توسط کره شمالی، به این موضوع نیز استناد کرده‌اند.

از سوی دیگر، تشعشعات ناشی از آزمایش‌های اتمی، اثرات مخربی روی سلامتی انسان‌ها دارد و موجب بروز بیماری‌های مختلفی در انسان‌ها می‌شود که می‌تواند تا چند نسل بعد نیز، افراد را تحت تاثیر قرار دهد. اما تاکنون موردی از بیماری بر اثر تشعشات هسته‌ای در مناطق زلزله زده کرمانشاه گزارش نشده است.

3-یکی از مراکز معتبر جهانی که وقوع زمین لرزه در نقاط محتلف جهان را گزارش و تایید می‌کند، مرکز لرزه‌نگاری آمریکاست که دارای ایستگاه‌های لرزه نگاری متعددی در نقاط مختلف جهان است. در گزارشاتی که این مرکز از زلزله‌های سال گذشته و اخیر کرمانشاه منتشر کرده است، طبیعی بودن زمین لرزه در این مناطق مورد تایید قرار گرفته است.

این درحالی است گزارشات منتشر شده از همین مرکز درباره زمین‌ لرزه‌هایی که در کره شمالی رخ داده بود، با توجه به عمقی که زمین لرزه در آن رخ داده (عمق: صفر)، وقوع این زمین لرزه‌ها بر اثر آزمایشات اتمی را تایید می‌کند.

 
منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار