15. دى 1397 - 8:53   |   کد مطلب: 22189
وجود یکی از محبوب‌ترین رایحه‌های معطر در فضای درونی خودرو سبب کاهش میزان تصادفات رانندگی می‌شود.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده از خوشبوکننده‌های هوا حاوی روغن گل محمدی می‌تواند سبب کاهش خطر تصادف‌های رانندگی شود.
تحقیق بر روی خواص رایحه‌های خوش بر ایجاد آرامش در افراد و کاهش خطر تصادف‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه ساسکس است.
 
محققان در این پژوهش به بررسی اثر رایحه‌های مختلف بر خلق و خوی افراد، کاهش یا افزایش میزان استرس و تمرکز آن‌ها پرداخته‌اند.

کاهش  ۶۴ درصدی استرس در زمان رانندگی با عطر گل محمدی

نتیجه پژوهش نشان داده است، بوئیدن عطرگل محمدی سبب کاهش ۶۴ درصدی میزان استرس در زمان رانندگی و خطر‌های ناشی از آن می‌شود.

عطر مشک عامل افزایش استرس و هیجان در زمان رانندگی

برخلاف گل محمدی، بوئیدن عطرمُشک (musky aroma) سبب افزایش میزان استرس وهیجان در زمان رانندگی به میزان ۴۶ درصد می‌شود.
 
کارشناسان اعلام کرده‌اند نتیجه به دست آمده از این تحقیق می‌تواند راهکاری فوق العاده اثرگذار و ارزان برای کاستن از بروز خطر تصادف‌های رانندگی در کنار پیشرفت انواع فناوری‌های محافظتی و ایمنی درخودروهاست.
 
کارشناسان با پخش رایحه گل محمدی در خودرو‌ها و بررسی رفتار و میزان استرس داوطلبان در زمان رانندگی درمسیر‌های مختلف حتی مسیر‌های پرخطر دریافتند میزان استرس آنها به میزان فراوان کاهش یافته و تصمیم‌های بهتری گرفته‌اند.
 
بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد بویایی یکی از اصلی‌ترین حواس پنجگانه است و درک آن سریع‌تر از حواسی، چون بینایی یا شنوایی برای مغز انسان روی می‌دهد.
 
کارشناسان اعتقاد دارند وجود رایحه خوش درون خودرو می‌تواند منجربه هشیارشدن ذهن افراد و کاهش بروز خطرتصادف شود.
 
اکنون بسیاری از سازندگان خودرو‌های در جهان نوعی سیستم تولید رایحه‌های خوش (fragrancing systems) درمحصولات خود تعبیه می‌کنند که با استفاده از آن کاربران می‌توانند رایحه‌های محبوب خود را در حین رانندگی استشمام کنند.
 
علت اثرگذاری سریع حس بویایی بر مغز زودتر از حس بینایی یا شنوایی به دلیل مسیرسریع رسیدن مولکول‌های رایحه‌ها به بینی و انتقال سریع به مغز است که مسیری کوتاه‌تر از رسیدن سیگنال‌های نوری و اصوات صوتی به مغز می‌پیماید.
 
تمیزنگه داشتن فضای درونی خودروها، سبب کاهش رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و حساسیت می‌شود.
منبع:Dailymail

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار