6. بهمن 1397 - 15:56   |   کد مطلب: 22296
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک همدان گفت: رکود به بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن هم وارد شده است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

شهرام رحیم بخش ، اظهار داشت: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد در تعداد قرار‌داد خرید و 7 درصد هم به صورت حجمی در تعداد قرار‌داد رهن و اجاره افزایش داشتیم.

وی تصریح کرد: تا پایان دی ماه امسال 10 هزار و 516 مورد معامله انجام شده که از این تعداد 6 هزار و 566 معامله مربوط به خرید و فروش و مابقی هم رهن و اجاره بوده است. وی به وضعیت مسکن در همدان اشاره کرد و افزود: نسبت به دو ماه قبل تغییری در خرید فروش و یا رهن و اجاره مسکن نداشتیم و حتی با کاهش تعداد مواجه هستیم در این مدت (آذر و دی) 26 درصد کاهش خرید و فروش مسکن داشته‌ایم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک همدان با بیان اینکه صاحبان املاک واحد‌‌های خود را برای فروش عرضه نمی‌کنند، ابراز کرد: این در حالیست که تا پایان مهرماه امسال شاهد افزایش قیمت بوده ایم.

رحیم بخش با اشاره بر اینکه در دو ماه گذشته شاهد کاهش 33 درصدی معاملات رهن و اجاره بودیم، افزود: در فصل نقل و انتقالات هم تغییرات قیمتی موجب شد که بسیاری از مستاجران با موجران به توافق برسند و قرارداد قبلی خود را تمدید کنند. همچنین در حوزه خرید املاک هم شاهد افزایش تعداد خریدار هستیم اما تعدا فایل‌های قابل ارایه برای فروش به دلیل ریسک در فروش کم شده است.

وی دلایل مهم این موضوع را نگرانی مالکان بعدازفروش ملک عنوان کرد و اظهار داشت: با این وضعیت مالک شاید دیگر نتواند ملک دیگری را بخرد به این دلیل هم املاکی برای فروش و فایل شدن به مشاوران املاک سپرده نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره مشاوران املاک همدان درباره واحد‌های اجاره‌ای هم گفت: سازندگان املاک در همدان یا در نقاط بسیار گران‌قمیت شهر خانه‌ها را می‌سازند یا در نقاطی می‌سازند که هم اقشار جامعه تمایلی به زندگی در این نواحی ندارند یا واحد‌های ساخته شد متناسب با نیاز و خواسته جمعیتی متقاضی نیست یا واحد کوچک است یا محیط آن را خریدار نمی‌پسندد.

رحیم‌بخش اظهار داشت: باید بازار خرید و فروش و رهن و اجاره املاک در همدان تخصصی شود و با تصویب قانونی خاص فقط افراد متخصص اجازه حضور در این بازار را داشته باشند تا با سیاستگذاری مناسب بازار به ثابت و آرامش برسد و فعالان واقعی در پی تامین مسکن و ارائه آن به مردم باشند.

وی ابراز کرد: اکنون با سیاستگذاری اشتباه مالی کشور برخی مواقع اندک نقدینگی مردم در همدان به سمت ساخت مسکن و گاهی دیگر هم به سمت خرید سکه و غیره سوق داده می‌شود که این روش مدیریت منابع مالی اشتباه است و در بازار‌های که افراد فعال واقعی حضور دارند تنش ایجاد می‌کند و ضرر آن مردم می‌رسد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک همدان افزود: اکنون با رکودی که دربازار خرید و فروش مسکن و رهن و اجاره حاکم شده است شیوه اشتباه مدیریت منابع مالی توسط مردم و سیاستگذاران نظام پولی کشور را به وضوح می‌توان دید.

رحیم‌بخش عامل اصلی گرانی مسکن در همدان را تنگ بودن محدوده شهر از سه جهت جغرافیای جنوب، شرق و غرب عنوان کرد و افزود: وقتی فرصت رشد به شهر برای گسترش محدوده آن داد نشود قیمت زمین در همدان افزایش می‌یابد وقتی روستا‌های اطراف همدان در دل شهر‌ هستند جزو شهرند و شهر آنها را احاطه کرده است و باید به شهر ملحق شوند تاشهر گسترش یابد و این مشکلات نبود زمین و گرانی مسکن هم از دوش مردم برداشته شود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک همدان مشکل دیگر گرانی مسکن در همدان را نبود سرعت مناسب در بدنه دولت برای تامین برنامه اعلام شده برای ساخت یک میلیون‌و 200 هزار واحد مسکونی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر با حداکثر خوشبینی به این برنامه نگاه کنیم شاید دولت موفق به ساخت 400 هزار واحد مسکونی شده باشد یعنی یک سوم هدف را محقق کرده است.

رحیم بخش گفت: با این سرعت ساخت مسکن همیشه زیادی بین عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت و مردم هم باید با مشکلات موجود در حوزه مسکن درگیر باشند. اکنون 80 درصد افرادی که در ساخت مسکن وارد شدند حرفه اصلی آنها ساخت مسکن نیست فقط سرمایه‌ یا تسهیلاتی دریافت کردند و در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: واحد‌های مسکونی 50 تا 60 متری که مورد نیازمردم همدان نیست پس تقاضایی هم برای خرید این واحد‌‌ها در همدان وجود ندارد سازنده‌ای که متخصص در ساخت مسکن نباشد چنین واحدی را با سرمایه ملی یا شخصی خود می‌سازد و باید خالی بماند و کسی از آن استفاده نکند.

بیشتر بخوانید

آغاز کاهش قیمت مسکن/ معاملات دیماه 65 درصد افت کرد

امضای 2 قرارداد بزرگ برای آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر پردیس

افزایش 100هزارتومانی حق مسکن دردی از کارگران دوا نمی کند/ کارگران به دنبال ترمیم دستمزد هستند

عضو هیات مدیره مشاوران املاک همدان اظهار داشت: با این وصف هم به سرمایه ملی و شخصی ضرر وارد شده است. سرمایه‌ای که می‌توانست به یاری تولید کشور بیاید و صعنت مسکن را توسط متخصصان دگرگون کند و نیاز مردم هم در حوزه مسکن تامین شود.

 رحیم‌بخش به وضعیت مسکن در همدان اشاره کرد و افزود: نسبت به دو ماه قبل تغییری در خرید فروش و یا رهن و اجاره مسکن نداشتیم و حتی با کاهش تعداد مواجه هستیم در این مدت (آذر و دی) 26 درصد کاهش خرید و فروش مسکن داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار