10. بهمن 1397 - 16:23   |   کد مطلب: 22319
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با سخنان وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا گردوی تویسرکان به ثبت ملی و سپس به ثبت جهانی می‌رسد ضمن اینکه ثبت جهانی قنات کاشان، زغفران گناباد و انجیر استهبان در کشور در حال پیگیری است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

منصور رضوانی جلال پیش از ظهر امروز در نشست خبری این سازمان با موضوع ارائه گزارش عملکرد 40 ساله انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سازمان همواره در دو بخش فرهنگی و اقتصادی فعال بوده و توسعه روحیه جهادی را در بخش کشاورزی مد نظر داشته است.

رضوانی جلال بیان کرد: در بخش کشاورزی در طول 40 سال بعد از انقلاب اسلامی توفیقات زیادی کسب شده به طوری که در ابتدای انقلاب یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت در استان داشتیم و حدود یک میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی استان بود ولی اکنون طبق آخرین آمار یک میلیون و 750 هزار نفر جمعیت استان است و 4 میلیون و 900 هزار تن تولیدات این بخش را داریم.

وی عنوان کرد: کشت آبی در استان کاهش یافته ولی کشت دیم با افزایش مواجه بوده است در ابتدای انقلاب 2400 دستگاه تراکتور در استان حرکت داشتند اکنون 2500 دستگاه تراکتور و ماشین آلات کشاورزی در همدان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در برخی نقاط کشور در تولید محصولات روغنی به خودکفایی رسیدیم گفت: در برخی مناطق به مرز صادرات نیز رسیدیم. در ابتدای انقلاب چغندر قند در واحد برداشت می‌شد ولی اکنون با تکیه بر آبیاری‌های نوین 63 تن به صورت میانگین در واحد سطح برداشت داریم، همچنین در سال‌های نخست انقلاب از هر هکتار سطح زیر کشت تنها 8.4 تن سیب زمینی برداشت می‌شد درحالی‌که امروز از هرهکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی بیش از 44 تن محصول برداشت می‌شود.

رضوانی جلال اعلام کرد: ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی ایجاد کردیم، میانگین تولید انگور در استان 17 الی 18 تن در هکتار است و این درحالی‌است که میانگین تولیدکننده برتر استان همدان بیش از 150 تن بوده و اگر بتوانیم میانگین‌ها را به برترین‌ها برسانیم و یا نزدیک کنیم انقلابی در تولید این محصولات در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهره وری یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که در اهداف سازمان وجود دارد گفت: براساس گزارش فائو باید تا سال 2050 غذای 9 میلیارد نفر را تامین کنیم و اقلیم، آب و خاک سه تهدید بزرگی است که در سال‌های آینده با آن مواجه خواهیم بود و دچار چالش‌های جدی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: هر ساله شاهد کاهش بارندگی و اراضی آبی هستیم، به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2025، شاهد کاهش 15 درصدی اراضی آبی و کاهش 40 درصدی اراضی دیم باشیم.

رضوانی جلال اظهار داشت: در بسیاری از اقلام چالش نداشته و امنیت غذایی داریم ولی به عنوان مثال در بحث گوشت و غیره گاها با مشکل مواجه می‌شویم که در این زمینه همه باید کمک کنند تا مشکل رفع شود چرا که اگر دشمنان قسم خورده ما احساس کنند که پاشنه آشیل داریم درنگ نخواهند داشت و از همان طریق به ما ضربه می‌زنند.

110 هکتار گلخانه در همدان ایجاد شده است

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی با توجه به محدودیتت منابع تمهیدات خوبی در بخش علم و عمل اندیشیده شده گفت: حدود 110 هکتار گلخانه در همدان ایجاد شده و بیش از 7 گلخانه در همدان در حال ایجاد است و استقبال از ایجاد گلخانه‌ها در استان افزایش یافته است. نرخ سود 8 الی 10 درصدی برای تسهیلات ایجاد گلخانه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در مورد تولید محصولات استراتژیک همانند سیب زمینی و یا کلزا ملزم هستیم چرا که نیاز اساسی کشور است افزود: در برخی از محصولات که استراتژیک نیستند همانند هندوانه این محصولات را کاهش می‌دهیم و محصولات پرآب بر را در استان افزایش می‌دهیم.

رضوانی جلال با اشاره به اینکه با گسترش شهرها بهترین خاک‌های بخش کشاورزی از بین می‌رود بیان کرد: در جهت حفظ باغات و خاک‌ها قانون حفظ اراضی را داریم، گاهی برای ایجاد واحد صنعتی و یا تولیدی به ما مراجعه می کنند که چرا مخالفت می‌کنید در حالی که اگر خاک این بخش از بین رود دیگر این خاک را نخواهیم داشت و آینده کشاورزی به آب و خاک بستگی دارد.

در برخی گلخانه‌ها حتی یک گرم سم هم استفاده نمی‌شود

وی عنوان کرد: در مورد استفاده از کود در محصولات سیب زمینی همدان حرف هایی بود که به صورت رندم آزمایشات انجام شد و محصول سیب زمینی همدان محصول سالمی عنوان شد، در همدان به سلامت محصولات حساسیت داریم و برخی می‌گفتند که مصرف سموم در گلخانه‌ها بالاست ولی اکنون مبارزات بیولوژیک را آغاز کردیم و در برخی گلخانه‌ها حتی یک گرم سم هم استفاده نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 550 هزار تن چغندر قند خریداری شد افزود: با قله‌ها فاصله زیادی داریم. دهه فجر امسال 66 پروژه کشاورزی افتتاح می‌شود.

کم آبی شهرستان فامنین را به حساب کشاورزی ننویسید

رضوانی جلال گفت: کم آبی شهرستان فامنین را به حساب کشاورزی ننویسید چون به کشاورزی مربوط نیست، در همدان چهار هزار هکتار ظرفیت برای محصولات کم آب بر و بدون آب شناسایی شده که متقاضیان می‌توانند مراجعه داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش قیمت تراکتور گفت: افزایش قیمت تراکتور نیز به تبع افزایش قیمت آهن آلات و پراید افزایش می‌یابد و امسال بیش از 52 میلیارد و ظرف دو سه سال اخیر بیش از 200 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مکانیزاسیون پرداخت شد و امسال که سهمیه 52 میلیارد تومانی داشتیم 130 درصد محقق شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سامانه 131 برای امور اراضی جهاد کشاورزی پیش بینی شده تا مردم موارد تخلف را گزارش کنند اعلام کرد: در مورد امور اراضی برای ساخت در باغات بزرگ از 1500 متر به بالا و دارای سند مجوز ساخت می‌دهیم ولی در برخی باغات نیز غیر قانونی ساخت‌و‌ساز کرده‌اند که یا پرونده‌های آنها در جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و یا پرونده آنها به دادگاه ارسال شده است.

رضوانی جلال با اشاره به اینکه در مورد واحدهایی که تحت تملک بانک‌ها قرار دارند هنوز واحدهای کشاورزی از تعداد کل احصا نشده و بسیاری از واحدهای صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها فعال هستند و تولید رو به اقتصادی شدن است ضمن اینکه واحدها ضرر و زیان ندارند البته در گذشته در مورد دام تعطیلی داشتیم که اکنون درخواست احیا آنها را صادر کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: با وزیر کشاورزی در تویسرکان جلسه‌ای داشتیم و ثبت جهانی گردو را مطرح کردیم که در ابتدا این محصول ثبت ملی و سپس ثبت جهانی می‌شود ضمن اینکه ثبت جهانی قنات کاشان، زغفران گناباد و انجیر استهبان در کشور در حال انجام است.

 

رضوانی جلال اظهار داشت: در ستاد تنظیم بازار تصمیم بر این شد تا سهمیه ای برای کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شود و در کنار آن نیز در تعاونی‌های کارگری و غیره توزیع شود، امسال بیش از 700 تن گوشت منجمد تامین و 340 تن گوشت گرم وارداتی تامین شده که در مجموع 1040 تن گوشت توزیع شده ضمن اینکه مرغ منجمد نیز به میزان 700 تن تامین و توزیع شد که توزیع وظیفه سازمان صمت بوده است.

وی اعلام کرد: قیمت دام را از محل دیگری رقابتی می‌کنند و اینگونه دام به اشکال دیگر از همدان خارج می‌شود، بازار را به اشکال مختلف ملتهب می‌کنند و اکنون در استان همدان جوجه‌ریزی دی ماه 40 درصد بیشتر از آذر ماه بوده است و در سطح کشور نیز جوجه‌ریزی افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دام از همدان خارج می‌شود گفت: وقتی فشار برای ممنوعیت خروج دام در استان افزایش یافت از استانهای دیگر معرتض شدند و به سبب اخلال در تامین گوشت آن استان درخواست کمک کردند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار