14. بهمن 1397 - 11:30   |   کد مطلب: 22339
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به برکت پیروزی و ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی اولیه نسبت به سال ۵۷، ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بسیاری از بیمارهای واگیردار نیز ریشه‌کن شده است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

 در این گفت‌وگو به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت در سال‎های گذشته و مقایسه آن با سال 1357 پرداخته شده تا آحاد مردم در جریان دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی قرارگیرند و بدانند که در چه نقطه ای بوده و امروز به چه درجه‌ای از پیشرفت و توانمندی رسیده‌ایم.

دکتر رشید حیدری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، به رشد شاخص‌های معاونت بهداشتی دانشگاه در دوران بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت، شاهد تحولات وسیعی در حوزه بهداشت هستیم، تا جایی که در حال حاضر از کشورهای پیشرو در منطقه و کشورهای برتر در خاورمیانه به شمار می‌آییم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین شاخص‎های حوزه بهداشت استان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 تا ابتدای سال 1396 شامل افزایش تعداد مراکز ارائه‎ دهنده خدمات بهداشتی درمانی از 187 باب به 800 باب و افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی اولیه به میزان 100 درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ابراز کرد: افزایش شاخص امید به زندگی افراد جامعه از 54 سال به 75 سال در مردان و 79 سال در زنان، افزایش کیفی و پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از 40 درصد به حدود 99 درصد از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه بهداشتی است.

 

حذف کامل بیماری فلج اطفال از استان همدان

حیدری مقدم ابراز کرد: ریشه‌‏کنی برخی بیماری‌های واگیردار مانند آبله و رسیدن به مرحله بدون بیماری فلج اطفال به طوری که در 18 سال گذشته در استان همدان و کشور موردی از فلج اطفال قطعی مشاهده نشده است، حذف کزاز نوزادی، سرخک ، کنترل مالاریا و بیماری‌های غیرواگیر مانند تالاسمی از دیگر برکات پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به کاهش میزان مرگ‌ومیر نوزادان از 30 نوزاد در هزار تولد زنده در سال 1357 به 8.9 در ابتدای سال 97، افزود: کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال از 50 در هزار تولد زنده به 11.8، کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از 80 در هزار تولد زنده به 13.6، کاهش میزان مرگ و میر مادری به دلیل عوارض بارداری و زایمان از بیش از 100 مورد به ازای یکصد هزار زایمان به 20.1 مورد در صد هزار زایمان نیز از دستاوردهای به دست آمده در40 سالگی انقلاب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش درصد زایمان‎های انجام شده توسط فرد دوره ندیده از بیش از 50 درصد به حدود صفر، خبر داد و اظهار داشت: کاهش شاخص کوتاه قدی کودکان از 18.6 درصد به 3.4 درصد، کاهش شاخص شیوع بیماری گواتر از 80 درصد به 8.8 درصد و افزایش درصد اماکن عمومی دارای معیارهای بهداشتی و بهسازی در مناطق شهری به 99 درصد، از توانمندی‌هایی است که برکت پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده است.

حیدری‌مقدم گفت: در طول 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد افزایش 95 درصدی اماکن عمومی دارای معیارهای بهداشتی و بهسازی در مناطق روستایی، افزایش 99 درصدی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد خوراکی و بهداشتی در مناطق شهری، اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب طرح پزشک خانواده در تمام مناطق روستایی استان به میزان 100 درصد بوده‌ایم.

توانمندی پزشکان ایرانی و حذف پزشکان خارجی

وی افزود: در سال‎های نخستین انقلاب، بیش از سه هزار پزشک خارجی در ایران مشغول به کار بودند درحالیکه این روزها این آمار به صفر رسیده و به ازای هر چهار هزار و 200 نفر، یک پزشک ایرانی به جمعیت استان خدمت‌رسانی می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: استقرار کارشناس روانشناس و کارشناس تغذیه و استقرار پزشک عمومی و ماما در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان، ادغام واکسن هموفیلوس آنفلوانزای تیپ B در قالب واکسن پنتاوالان در برنامه ملی کشوری ایمن‎سازی و افزایش تعداد اقلام دارویی در برنامه پزشک خانواده از 270 قلم به 436 قلم نیز از دیگر دستاوردهایی است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی کسب شده است.

384 پروژه بهداشتی در استان همدان کلید خورده است

حیدری‌مقدم به احداث، نوسازی، تجهیز و راه‎اندازی 156 خانه بهداشت جدید و 135 مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری، پایگاه‎های سلامت و محل زیست پزشکان اشاره کرد و افزود: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت 384 پروژه در حوزه بهداشت استان با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان کلید خورده است.

وی تصریح کرد: از 384 پروژه بهداشتی تعداد 291 پروژه به اتمام رسیده، همچنین 59 پروژه در حال حاضر در دست اجراست که از این تعداد خوشبختانه 12 پروژه در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و باقیمانده پروژه‌ها هم به تدریج درسال آینده به مرحله اجرایی درمی‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: در سال 97، تعمیر، دیوار کشی و محوطه‌سازی هشت مرکز خدمات جامع سلامت، دیوار کشی و محوطه سازی 12 خانه بهداشت، تعمیر 10 واحد دندان پزشکی، 2 آزمایشگاه تشخیص طبی با اعتباری معادل یک میلیارد و 500 میلیون تومان اجرا شده است.

افتتاح 12 پروژه بهداشتی همزمان با دهه فجر

حیدری‌مقدم در بخش دیگری از گفت‌وگو به پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال اشاره کرد و افزود: از کل پروژه‌های دانشگاه در دهه فجر امسال 12 پروژه مربوط به معاونت بهداشتی است که البته در احداث این مراکز همت خیران و مشارکت‎های مردمی را نباید فراموش نکرد.

وی به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی سیب اشاره کرد و افزود: در این سامانه برای بیش از 97 درصد از تمامی گروه‌های سنی پرونده الکترونیکی تشکیل شده و در پایگاه‌های خدمات جامع سلامت به آن‌ها خدمات بهداشتی شامل غربالگری چندین بیماری شایع ، ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار