20. بهمن 1397 - 18:07   |   کد مطلب: 22369
استان همدان بعد از انقلاب اسلامی و در طول این 40 سال، جهشی بزرگ در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، سیاسی و ... برداشته و شهرت جهانی پیدا کرده است

به گزارش شبنم ها، به نقل از نافع

استان همدان یکی از شهرهای غربی و کوهستانی ایران با مرکزیت شهر همدان یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین  شهرهای ایران بوده که 12 سال پیش طی مصوبه‌ای در مجلس  به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام گرفت.

استان همدان دارای شهرستان‌های تویسرکان، نهاوند، ملایر، رزن، اسدآباد، فامنین، کبودراهنگ، بهار است که هر کدام از این شهرستان‌ها دارای امتیازات خاص و منحصر به فردی در حوزه‌های مختلفی خصوصا کشاروزی و اقتصادی هستند.

تویسرکان برای تولید طلای سبز یعنی گردو و محصولات دارویی‌ خاص، ملایر به علت انگور، شیره انگور، کشمش و مبل و منبت زیبایش و صنعت فروسیلیس، اسدآباد،‌ بهار و نهاوند برای تولید محصولات کشاورزی چون سیب‌زمینی، گشنیز، چغندرقند، آلو، آلبالو،‌سیر، موسیر و...، شهر لالجین از تبعه بهار به عنوان تولیدکننده ظروف سفالی با گل رس به عنوان  پایتخت سفال ایران، غار علیصدر بزرگ‌ترین غار آبی جهان در شهر کبودراهنگ هر کدام جزئی از افتخارات استان همدان محسوب می‌شوند.

اکنون شهر همدان  برای داشتن طبیعت بکر و زیبایش، هوای پاک و خنکش در تمامی طول سال و آثار باستانی‌اش که به زمان مادها بر می‌گردد مورد توجه مردم ایران و جهان است.

همچنین استان همدان زادگاه بزرگانی چون ‌باباطاهر، عین‌القضات، بوعلی سینا، میرسیدعلی همدانی‌،‌ سیدجمال‌الدین اسدآبادی از قرن‌ها و دهه‌های گذشته بوده و امروزه نیز مهد پرورش و تربیت مردان و زنانی چون پروفسور علی زلفی‌گل، دکتر موسیوند جراح قلب، سرداران دوران دفاع مقدس چون سردار شهید چیت‌سازیان،‌ شهید ستار ابراهیمی، شهید صوفی،‌ شهید همدانی و...بوده که همچنان نام همدان را در دنیا مطرح کرده و بر این شهرت جهانی افزوده‌اند.

با همه این تفاسیر استان همدان در زمان قبل از انقلاب هرگز آن طور که باید مورد توجه پایتخت‌نشیان نبوده و هرگز به این ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همدان توجه نشده بود و مانند دیگر شهرهای ایران در فقر و محرومیت از امکانات رفاهی موجود آن زمان حکومت پهلوی که در پایتخت بود، به سر می‌برد.

اکنون استان همدان بعد از انقلاب اسلامی و در طول این 40 سال، جهشی بزرگ در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، سیاسی و ... برداشته و  به علت داشتن مراکز تاریخی، گردشگری و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته شده و سالانه پذیرای توریست‌‌های داخلی و خارجی است.

این استان در حال حاضر بر روی ریل پیشرفت و آبادانی قرار گرفته و سعی دارد با همبستگی بین مسؤولان خود جایگاه واقعی‌اش را در کشور پیدا کند و محرومیت مانده از دوران شاهنشاهی را از گوشه گوشه این استان بزداید و این باعث شده که هر روز شاهد آبادانی گوشه‌ای از این استان باشیم.

در این گزارش سعی شده که تغییرات چشمگیر استان همدان در طول این 40 سال در قالب عکس به نمایش گذاشته شود که در زیر می‌بینید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار