21. بهمن 1399 - 18:28   |   کد مطلب: 22373
مردم همدان به رهبری شهید آیت‌الله مدنی در روز 21 بهمن 57 دو اتفاق مهم را رقم زدند که هر کدام از این وقایع در تسریع شدن پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از نافع

همدان از ان دسته شهرهایی است که نقش خود را هم در دوران قبل از انقلاب تا پیروزی کامل آن و هم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با وجود داشتن فرماندهان و رزمندگان به نام به خوبی ایفا کرده است.

وقایع مهمی در دوران قبل از پیروزی انقلاب در همدان شکل گرفت که در روند پیروزی انقلاب در روز 22 بهمن تأثیرگذار بود هر چند رسانه‌ها به نقش مهم همدان در روز 21 بهمن و یک روز قبل از پیروزی کامل انقلاب کمتر پرداخته‌اند، از این رو در این گزارش به دو واقعه مهم اشاره می‌کنیم.

پایگاه هوایی شهید نوژه همدان اولین پایگاه هوایی رژیم ستمشاهی بود که با همت همافران انقلابی در روز 21 بهمن سال 57 در خدمت انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت.

 

 

پرسنل و همافران انقلابی پایگاه هوایی شاهرخی (شهید نوژه) همدان  همدوش مردم انقلابی، گام به گام در پیشبرد انقلاب قدم برداشتند به نحوی که در چهارم بهمن ماه 57 تعدادی زیادی از آنان دستگیر شدند و به تبریز انتقال یافتند، اما کماکان حرکت انقلابی آنان ادامه داشت تا سرانجام در 21 بهمن ماه 57 با انجام یک حرکت انقلابی با محوریت سردار شهید حسین شاه‌حسینی و حمله همافران انقلابی به اسلحه‌خانه پایگاه و دستگیری عناصر سرسپرده رژیم، تمامی امور پایگاه به عنوان اولین پایگاه هوایی در سطح کشور به دست یاران امام افتاد و به این ترتیب توطئه پرواز هواپیماهای این پایگاه خنثی شد.

انقلاب اسلامی ایران پیروز می‌شود و فرمانده پایگاه سوم شکاری که خود را در محاصره نظامیان مبارز پایگاه شاهرخی می‌بیند بدون کوچک‌ترین مقابله‌ای تسلیم شده و این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه هوایی، به انقلاب می‌پیوندد.

این پایگاه یکی از محوری‌ترین پایگاه‌های هوایی رژیم گذشته بود که به لطف خدا و تلاش‌ها و  رشادت‌های خلبانان و پرسنل غیور آن در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در دفاع از حریم انقلاب اسلامی و مدافعان حرم توانسته برگ‌های زرینی از افتخارات را در کنار غیورمردان قرارگاه پدافندهوایی شهدای سوباشی رقم بزند.

این روزها شاهد نمایش اقتدار پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان با ارائه دستاوردهای نظامی و هوایی در محل این پایگاه و نمایشگاه پدافند هوایی در محل باغ موزه دفاع مقدس هستیم.  

 

از مهم‌ترین وقایع دیگر که در روز 21 بهمن رخ داد جلوگیری از حرکت تانک‌ها به سمت تهران بود.

سپیده دم روز 21 بهمن سال 57 مردم انقلابی استان همدان با محوریت شهید محراب آیت‌الله سیداسدالله مدنی حرکت ستون زرهی لشگر 81 کرمانشاه که برای سرکوب مردم تهرات عازم پایتخت بود را متوقف کردندتا نام همدان برای همیشه به عنوان طلایه‌دار شکل‌گیری پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی درج شود و همچون نگینی بر تارک تاریخ انقلاب کشور و استان بدرخشد.  

بر اساس اسناد تاریخی موجود در بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان و ارائه شده در باغ موزه دفاع مقدس، صبح روز بیست و یکم بهمن ماه سال 1357 امردم شهرهای همدان، بهار و مریانج با حرکت دسته جمعی در ابتدای جاده همدان به کرمانشاه قرار گرفتند و با ایجاد موانع، راه را بر ستون زرهی لشکر 81 کرمانشاه سد کردند تا با این اقدام مردم استان همدان، پیروزی انقلاب اسلامی تسریع شود.

سید علی مساوات یکی از انقلابیون همدانی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار نافع گفت: در شب بیستم بهمن سال 57 آیت‌الله مدنی پس از اطلاع از برنامه این ستون‌کشی، شبانه تمامی عناصر انقلابی همدان را برای برنام‌ ریزی در خنثی کردن این اقدام ضربتی فراخواند و همان شب این خبر سینه به سینه در بین مردم همدان انتشار یافت.
وی افزود: در سپیده دم روز 21 بهمن ماه جمعیتی بالغ بر هزاران نفر از مردم دلاور استان همدان از ابتدای مسیر همدان به سوی کرمانشاه روانه شدند و مردم قهرمان شهرهای اسدآباد، بهار و مریانج نیز دوشادوش مردم همدان در این حرکت انقلابی شرکت کردند.

 

این فعال انقلابی خاطرنشان کرد: در ساعت 9 بامداد ازدحام جمعیت به حدی شد که حتی جای برای حرکت نفرات پیاده هم در جاده کرمانشاه نبود چه برسد به کمرشکن‌های حامل تانک‌های عظیم‌الجثه لشکر زرهی کرمانشاه که در حال نزدیک شدن به این جمعیت بودند.

وی با بیان اینکه اخطار مستمر فرماندهان خطاب به مردم هیچ اثری نداشت و هر لحظه بر ازدحام جمعیت افزوده می‌شد، بیان کرد: سرانجام شاخه‌های گل و بوسه‌های مردم که نثار پرسنل ارتش شد، تمامی فرماندهان و نیروهای ارتش را به زانو در آورد و مردم انقلابی همدان با تصرف تمامی تجهیزات غایله را ختم کردند.

مساوات اضافه کرد: صدها قبضه اسلحه و مقادیری مهمات به دست مردم افتاد و برای حصول اطمینان از عدم تحرک وسایل نقلیه چرخ بسیاری از آن ها پنچر و شیلنگ های سوخت‌رسان آنها توسط قیچی‌های آهن بر بریده شده و سیلی از گازوئیل بر سطح آسفالت جاری شد.

وی گفت: با این اقدام حماسی مردم همدان که به منزله تیر خلاصی بر پیشانی ظلم تلقی شد از هجوم این یگان زرهی به تهران جلوگیری شد و یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های دوران انقلاب رقم خورد.

این فعال فرهنگی در پایان یادآور شد: نقش کلیدی شهید مدنی در پیروز انقلاب در استان همدان تا آنجا بود که مقام معظم رهبری فرمودند: «شهید مدنی اگر چه همدانی نبود اما همدانی‌ها او را از خود می‌دانند و او هم خود را به یک معنا همدانی به حساب می آورد».

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار