28. بهمن 1397 - 9:21   |   کد مطلب: 22407
داوطلبان کنکور پس از پایان امتحانات مدرسه دچار نوعی دلزدگی نسبت به درس و کنکور می‌شوند و با چند ترفند می توان آن را برطرف کرد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

 کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد است که می‌تواند با برنامه‌ریزی برای مطالعه، درس و تجربه‌ای برای زندگی شخصی کنکوری‌ها هم باشد.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته‌های ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی در زمینه کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را کسب کرده و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور به دست آورید.

برای بررسی راه‌های رسیدن به پیروزی و کامیابی در کنکور با اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

[کنکور ۹۸| علل دلزدگی داوطلبان از کنکور پس از امتحانات چیست؟]

دلزدگی دانش‌آموزان از درس و کنکور

اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی در گفت وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: دلزدگی دانش‌آموزان از درس و کنکور، پس از پایان امتحانات ترم اول امری طبیعی است، حقیقت این است که درس خواندن با هدف کنکور برای دانش‌آموزان امری لذت بخش نیست و به همین دلیل هر چیز دیگری حتی امتحانات مدرسه به راحتی می‌تواند جای آن را بگیرد و جایگزین شود، دانش‌آموزان در دوران امتحانات وارد فضای جدید مطالعه می‌شوند و پس از پایان این دوره بازگشت به شیوه مطالعاتی کنکور برایشان سخت است و آن‌ها را دلزده و دلسرد می‌کند.

وی افزود: تجربه نشان داده است هر چه فضای آموزشی تلاش کند تا مطالعه تستی و تشریحی را توامان پیش ببرد، دانش‌آموزان نمی‌توانند این ۲ کار را به طور همزمان انجام دهند و پیش ببرند و قطعا کاری را انتخاب می‌کنند که در آن بازه زمانی دارای اهمیت بیشتری است.

[کنکور ۹۸| علل دلزدگی داوطلبان از کنکور پس از امتحانات چیست؟]

قربانی بیان کرد: بر اساس اهمیتی که فضای آموزشی به امتحانات می‌دهد دانش‌آموزان بر مطالعه تشریحی تمرکز می‌کنند و در این حالت فرمت و شکل مطالعه تغییر می‌کند، در این حالت برگشت به حالت قبل از امتحانات و مطالعه مجدد برای کنکور سخت خواهد بود؛ زیرا دانش‌آموزان علی رغم اینکه امتحانات باب میلشان نبوده، ولی به شیوه مطالعه برای امتحان عادت کرده‌اند و برگشت مجدد به شیوه مطالعه تستی برای کنکور برایشان سخت خواهد بود و گاهی ترجیح می‌دهند که حتی بی خیال کنکور شوند.

دید منفی داوطلبان کنکور نسبت به امتحانات مدرسه

وی گفت: یکی دیگر از دلایل دلزدگی دانش‌آموزان از کنکور از دست رفتن زمان است؛ زیرا آنها امتحانات و زمانی را که برای آن صرف می‌کنند  بیهوده می‌دانند چرا که ۳۰-۲۵ روز از وقت و زمان آنها را هدر می‌دهد و آنها از کنکور باز می‌مانند، دانش آموزان پس از پایان امتحانات متوجه می‌شوند نزدیک عیدنوروز است و قسمت اعظمی از کتاب‌ها و حجم زیادی از دروس را مطالعه نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: کنکور ۹۸| ۸ نکته کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور

این مشاور تحصیلی افزود: این امر باعث دلسردی دانش‌آموزان و القای این فکر که "من کم آوردم" و "من نمی‌رسم تمام درس‌ها را بخوانم" می‌شود. در این حالت ۲ اتفاق رخ می‌دهد؛ برخی از دانش‌آموزان انتظار خود را پایین می‌آورند و تمرکز خود را برای قبولی در رشته‌های دیگر قرار می‌دهند، برخی دیگر هم به فکر کنکور سال بعد می‌افتند و در سال کنکور سعی و تلاش خود را برای امتحانات و کسب نتیجه عالی در آن‌ها متمرکز می‌کنند.

همسو نبودن کنکور و مدرسه؛ عامل دلسردی داوطلبان

وی بیان کرد: دلیل دیگر دلسردی دانش‌آموزان، همسو نبودن سیستم آموزشی و کنکور مخصوصا در سیستم آموزشی جدید یعنی ۳-۳-۶ است؛ در این حالت دانش‌آموزان دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند برای کنکور یا امتحانات مدرسه درس بخوانند، زیرا مدرسه بر ارزش گذاری امتحانات نهایی تاکید دارد، از طرفی سال دریافت دیپلم است و امتحانات نهایی برگزار می‌شود.

[کنکور ۹۸| علل دلزدگی داوطلبان از کنکور پس از امتحانات چیست؟]

قربانی افزود: دانش‌آموزان از طرفی استرس و نگرانی برگزاری امتحانات و کسب نمره کم و از طرفی اضطراب کنکور را دارند؛ یعنی ۲ تکلیف بسیار سخت باید در یک بازه زمانی انجام شود، در این حالت دانش‌آموزان معمولا از زیر یکی از این وظایف شانه خالی می‌کنند و به همین دلیل در بهمن ماه و پس از پایان امتحانات دانش‌آموزان دوست ندارند مجدد به فضای مطالعه کنکور برگردند که برایشان سخت بوده است.

راهکار طلایی ایجاد خودباوری در داوطلبان کنکور

این مشاور تحصیلی گفت: برای رفع این دلسردی دانش‌آموزان از کنکور باید چند راهکار مهم و اساسی را مورد توجه قرار داد؛ اول اینکه باید آنها را از بار سنگین یعنی کنکور و حجم زیاد دروس دور کرد و باید دانش‌آموزان را به داشتن اهداف کوتاه مدت تشویق و راهنمایی کنیم؛ یعنی آن‌ها در ابتدا برای خود اهداف کوتاه مدت یک تا ۲ هفته‌ای در راستای هدف بزرگ یعنی کنکور ترسیم کنند.

وی افزود: در این مرحله دانش‌آموزان موقتا نباید به هدف بزرگ فکر کنند، زیرا آن را به یک امر دست نیافتنی و غول بزرگ برای خود ترسیم کرده‌اند که رسیدن به آن سخت و دشوار است، در این برنامه‌ریزی دانش‌آموزان با اهداف کوتاه مدت در نهایت به هدف نهایی یعنی کنکور دست پیدا می‌کنند.

[کنکور ۹۸| علل دلزدگی داوطلبان از کنکور پس از امتحانات چیست؟]

قربانی اظهار کرد: راهکار بعدی برای کمک به دانش‌آموزان دلزده از کنکور این است که گاهی به دانش‌آموزان اجازه انتخاب و اختیار داده شود؛ به طور مثال هنگامی که تمایل به شرکت نکردن در آزمون‌های مرحله‌ای کنکور را دارد این اجازه را به او بدهیم، این امر باعث آرامش روحی دانش‌آموز و تجربه نکردن شکست در آزمون می‌شود.

آرامش روحی داوطلبان کنکور با مطالعه پروژه‌ای

این مشاور تحصیلی افزود: در این شرایط باید دانش‌آموز را به مطالعه دروس به صورت پروژه‌ای راهنمایی کرد، هر چند این کار خیلی تائید شده و درست نیست، ولی به لحاظ روانی باعث آرامش دانش‌آموزان می‌شود.

بیشتر بخوانید: کنکور ۹۸| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

وی بیان کرد: در مطالعه دروس به صورت پروژه‌ای، دانش‌آموز به جای آنکه چند ماده درسی مختلف را در یک روز بخواند یک درس را به صورت پروژه‌ای و در بازه‌های زمانی ۴-۳ روزه به همراه تست تمام می‌کند، دانش‌آموز در این حالت می‌داند مطالعه کدام درس‌ها را به پایان رسانده است و از لحاظ روانی به آرامش می‌رسد در نتیجه می‌تواند برگردد و مطالعه کنکور را به طور جدی آغاز کند.

توجیح و تشویق داوطلبان نسبت به امتحانات مدرسه

قربانی اظهار کرد: راهکار سوم این است که باید نسبت به امتحانات احساس خوبی ایجاد شود و دانش آموزان توجیح شوند که ایام امتحانات هم جزئی از برنامه مطالعه برای کنکور است و باری را از دوششان برمی‌دارد؛ در واقع یک توفیق اجباری است.

[کنکور ۹۸| علل دلزدگی داوطلبان از کنکور پس از امتحانات چیست؟]

این مشاور تحصیلی افزود: هنگامی که باور و اعتقاد دانش‌آموز نسبت به کنکور تغییر کند واکنش او هم متفاوت خواهد بود، زیرا در این حالت دانش آموز به این باور رسیده است که امتحانات فضای بیهوده‌ای نیست و قرار است در خدمت کنکور باشد و دانشی بر دانش‌هایشان بیفزاید.

فشار سنگین امتحانات مدرسه بر داوطلبان کنکور

وی اظهار کرد: در ایام امتحانات فشار زیادی بر دانش‌آموزان وارد می‌شود و آنها را بسیار خسته می‌کند به همین دلیل پس از پایان امتحانات قبول فشار جدید یعنی مطالعه برای کنکور را نمی‌پذیرند؛ در این مواقع دانش‌آموزان باید یک بازه زمانی مشخص را به خودشان استراحت بدهند و چند روز استراحت مطلق داشته باشند و سپس مطالعه کنکور را آغاز کنند.

[کنکور ۹۸| علل دلزدگی داوطلبان از کنکور پس از امتحانات چیست؟]

قربانی افزود: دانش‌آموزان هیچگاه نباید با همان شیوه و روشی که قبل از امتحانات برای کنکور مطالعه می‌کردند شروع کنند و شیب ملایم در درس خواندن را مدنظر قرار دهند، به طور مثال اگر دانش‌آموز قبل از امتحانات روزی ۸-۶ ساعت برای کنکور مطالعه می‌کرد، برای شروع مجدد هیچ گاه نباید با همان سرعت و کیفیت مطالعه کند بلکه باید با شیب ملایم درس خواندن را آغاز کند تا موجب دلزدگی او از درس نشود.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار