23. اسفند 1397 - 19:40   |   کد مطلب: 22538
پنج‌شنبه آخر سال یک سنت قدیمی بین ما ایرانیان است که این روز را در کنار عزیزانی بگذرانیم که دیگر در بین ما نیستند.

به گزارش شبنم ها، بخ نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

همزمان با فرا رسیدن عید نوروز و آخرین روز پنجشنبه سال مردم با غبار روبی و گذاشتن سبزه و گل بر روی قبور رفتگان خود این روز را سپری کردند.

[دلتنگی‌های پنجشنبه آخر سال]

جایشان خالی است ... بیشتر از هر زمان دیگری ... دلمان برایشان تنگ است ... دوست داشتیم بودند و می‌دیدند ... می‌گفتند و می‌گفتیم ... می‌خندیدیم و می‌خندیدند ... گریه می‌کردیم و گریه می‌کردند ...، اما ... قافله عمر زود می‌گذرد. صدای زنگ جرس هر بار درب خانه کسانی را می‌زند و عده‌ای را با خود برده و داغ نبودن پدر، مادر، همسر، خواهر، برادر، دوست و ... را بر دل ساکنین می‌نهد؛ و در این میان چه زیباست رسم پنجشنبه آخر سال ... وعده ملاقات با یاران نهفته در زیر خاک ... یارانی که شاید زمانی دور یا نزدیک در کنارمان بودند، اما اکنون جز خاطره‌ای از آنان باقی نیست. رسمی قدیمی که شاید رنگ و بوی گذشته‌ها را نداشته باشد، اما همچنان باقی است.

[دلتنگی‌های پنجشنبه آخر سال]

پنج‌شنبه آخر سال سنت دیرینه‌ای بین ما ایرانیان است که آخرین پنجشنبه سال را در کنار عزیزانی بگذرانیم که دیگر در بین ما نیستند و یا به عبارتی به زیارت اهل قبور می‌رویم.

[دلتنگی‌های پنجشنبه آخر سال]

برخی‌ها خاطرات تلخ و شیرین گذشته را با آن‌ها مرور می‌کنند و برخی دیگر هم یادآوری دوباره‌ای از ناپایداری خوشی‌های دنیا و تقدیر الهی بر مرگ به عنوان پایان زندگی را با دیدن خانه‌های ابدی دارند.

[دلتنگی‌های پنجشنبه آخر سال]

این پنجشنبه آخر سال را با دلتنگی‌های مادرانه و پدردانه یا اشک‌های یتیمانه را در کنار مزار عزیزان خفته در خاکشان می‌گذرانند؛ چراغی یا شمعی روشن می‌کنند، سبزه عیدی برایشان می‌برند و گل و گلابی بر مزارشان می‌گذارند و ذکری و فاتحه‌ای نثار شادی روحشان می‌کنند تا این غم نبودنشان را تسلی ببخشند.

[دلتنگی‌های پنجشنبه آخر سال]
هرچند این رسم قدیمی رنگ و بوی گذشته‌ها را ندارد، ولی همچنان باقی است و تلنگری است برا‌ی همه که جز نام نیک از آدمی چیزی باقی نخواهد ماند.

 

همچنین احترام و تکریم مردگان اهل قبور وجه دینی و هویت مذهبی را نشان می‌دهد و حاکی از این است که بین شادی و غم و نیز میان زندگی و مرگ پیوندی برقرار است.

 

 

این پنجشنبه آخر سال هم به دیدارشان می‌رویم، دیدار آن‌هایی که چشم‌انتظاری‌شان را نمی‌بینیم و صدایشان را نمی‌شنویم،.

 

مردم همدان نیز مانند همه جای کشور در آخرین پنجشنبه و جمعه آخر سال به دیدار رفتگان و عزیزان خود می روند تا  هدیه ای هر چند کوچک از صدقات، خیرات، ادعیه، نماز و ... برایشان بفرستند، تا آنان نیز چون ما، در این عید شادی را تجربه کنند.

بیایید به یاد تمام اموات باشیم تا آیندگان نیز به یاد ما باشند.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار