14. فروردين 1398 - 19:22   |   کد مطلب: 22611
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: طرح مرمت یخدان میرفتاح در دستور کار قرار گرفته و مرمت این بنای تاریخی اولین پروژه مرمتی میراث فرهنگی در سال ۹۸ خواهد بود.

به گزارش شبنم ها،

علی مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در جریان بازدید از یخدان میرفتاح در ملایر افزود: این بنای تاریخی جزو بنا‌های خشتی و مربوط اوسط دوره قاجاریه بوده و به دلیل بافت بنا و نیز حجم گسترده بارندگی‌ها ظرف مدت ۷۲ ساعت باعث شد تا متاسفانه بخشی از این بنا به خصوص در بخش گنبد خسارت ببیند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تنها کف و ورودی این بنا مرمت شده بود، اظهار کرد: جداره اصلی بنا کاملا سالم و نیازی به مرمت نداشت و دلیل خسارت دیدن بنا، تنها به دلیل شدت و میزان بارش‌ها بود که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

مالمیر بیان داشت: به دلیل محوطه‌سازی مجموعه، این بنا در ایام نوروز بازدید کننده نداشته و خوشبختانه خسارت وارده به آن هیچ گونه آسیب جانی در پی نداشت.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از اتمام مطالعات و تهیه طرح، عملیات مرمت بنا آغاز خواهد شد، گفت: بنا‌های تاریخی در طول زمان همواره مورد تهدید اتفاقات طبیعی بوده‌اند و بسیاری از این بنا‌ها در اثر بلا‌های طبیعی خسارت دیده‌اند که مجددا و براساس نظر کارشناسان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌اند.

وی توجه به مصالح به‌کار رفته، حفظ هویت اصلی بنا، مقاوم سازی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان حوزه مرمت و باستان‌شناسی را از مهم‌ترین نکاتی برشمرد که در مرمت یخدان میرفتاح مدنظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار