27. فروردين 1398 - 8:26   |   کد مطلب: 22667
تست‌های فضای مجازی پرسش‌نامه‌هایی بی پایه و اساسی هستند که تنها جنبه سرگرم کننده دارند.

به گزارش شبنم ها،

این روز‌ها هر کسی برای خودش خلوتی دارد؛ خلوتش هم یک دستگاه الکترونیکی کوچک به نام تلفن همراه شده است. وسیله‌ای که قرار بود برای ارتباط استفاده شود اما حالا کنج خلوتی برای افراد شده است. به گفته کارشناسان این کنج خلوت به کانون خانواده‌ها هم رسیده و گپ و گفت برخی از آن‌ها را به کمترین حدی که می‌توانسته رسانده است.

بیشتر بخوانید؛ ازدواج‌های اینترنتی شگرد شیّادان برای به دام انداختن دختران و پسران جوان

برخی از افراد  تلگرام و کانال‌های سرگرمی را یکی از دلایل این اتفاق می‌دانند؛ عدم آگاهی در سواد رسانه می‌تواند دلیل این دست اتفاقات باشد؛ اما می‌خواهیم به سراغ برخی از سرگرمی‌ها برویم که می‌تواند در آخر سر یک خانوده را بر باد دهد.

 

شاید شما هم با برخی از تبلیغ‌ها در تلگرام مواجه شده اید که شما را دعوت به تست‌های جذابیت و شخصیت شناسی و ...می‌کند و سوال دقیقا اینجاست که منابع علمی این تست‌ها از کجا تامین شده و آیا این مدل تست‌ها از نظر علمی نتایج درستی دارند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تست‌ها تا حد زیادی فاقد ارزش علمی بوده و صرفا برای جذب مخاطب در تلگرام طراحی می‌شوند و فرد نباید به نتایج آن درباره خود اتکا کند،

نتایجی که حالا دارد بر زندگی خانواده‌ها هم تاثیر می‌گذارد؛ تاثیری که می‌تواند یک زندگی را به طلاق ختم کند؛ مانند تست شباهت و هم خوانی دو زوج که تا دیروز زیر یک سقف شب را به صبح می‌رساندند؛ حالا، اما بعد از انجام این تست دیگر سقفی ندارند که باهم زندگی کنند. این حکایت جذب مخاطب به بهانه تست جذابیت است.

نیکوگفتار متخصص روانشناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان و با اشاره به تست‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، گفت: به طور کلی پرسش‌نامه و تست‌ها مکمل مشاوره هستند و بیشتر از این کارایی ندارند.

وی با بیان اینکه این مدل تست‌ها در فضای مجازی علمی نیستند و پرسش‌نامه‌هایی بی پایه و اساسی هستند که تنها جنبه سرگرم کننده دارند، بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم از یک پرسش‌نامه استاندارد و معتبر استفاده کنیم در شرایط کاملا ایده ال باید نزد مشاور باشیم تا این اطلاعات تکمیل کننده روند مشاوره باشد.

 

حالا این سوال مطرح است که چه نظارت و اقداماتی نسبت به این محتوایی که  جنبه سود و تبلیغات در فضای مجازی دارند صورت می‌گیرد؟

علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: به دلیل فقر سواد رسانه و مجازی افراد، آن‌ها درگیر جذابیت‌های بصری در فضای مجازی می‌شوند.

برخی از افراد از فقر مخاطب هم استفاده می‌کنند و به کسب درآمد، تبلیغات و ...می‌پردازند. این افراد با دادن اطلاعات غلط و بیهوده در قالب یک سری پرسش میان زوجین مانند خوشبختی؛ زندگی آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهند و موجب از بین رفتن اعتماد میان آن‌ها می‌شوند؛ به طور مثال گفته می‌شود در این آزمایش‌ها اصلا نباید باهم ازدواج کنید و این شروع یک جدایی است؛ تا جایی که برخی از آن‌ها به سمت طلاق می‌روند و در بهترین حالت طلاق عاطفی می‌گیرند و این را می‌توان طرحی برای نابودی کانون خانواده دانست.

فضای مجازی، فضایی ر‌ها است و قانون جرایم سایبری متعلق به شهریور ۸۷ است و با توجه به گستردگی فضای سایبری در سال ۹۸؛ اساسا در مقابله با این اقدامات کاربردی ندارد.

نتایجی تکمیل کننده یا تلاش برای جذب مخاطب، حکایت پرسش‌هایی است که با آن در فضای مجازی مواجه می‌شوید و می‌تواند یک زندگی، یک شخصیت و یک انسان را به طور کامل دگرگون کند. حالا سوال اینجاست که این نظارت‌ها با توجه به شرایط فعلی چه موقعی  بروز می‌شوند و جامه عمل می‌پوشانند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار