28. ارديبهشت 1398 - 13:01   |   کد مطلب: 22842
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان کاهش موالید و مادران باردار زیر ۳۰ سال استان نگران کننده و این بحران را جدی عنوان کرد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

مهمترین عامل تاثیرگذار در کاهش موالید افزایش سن ازدواج و فقر اقتصادی است و از جمله آثار و پیامد‌های منفی کاهش جمعیت را می‌توان تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، نبود رشد و توسعه اقتصادی عنوان کرد.

هر چند متاسفانه برخی از مسئولان کشور ما تحولات نگران کننده جمعیتی را جدی نمی‌گیرند در حالی که مساله جمعیت ملی و نگاه به آن باید علمی باشد.

رشید حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  ابن سینا استان همدان کاهش موالید و مادران باردار زیر ۳۰ سال استان نگران کننده عنوان کرده و این بحران را جدی می‌داند.

وی گفت: بدون در نظر گرفتن شهرستان اسدآباد جمعیت استان یک میلیون و ۶۲۵ هزار تن است که ۵۴ درصد آن‌ها بالای ۳۰ سال هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  ابن سینا استان همدان اضافه کرد: بالا بودن درصد جمعیت بالای ۳۰ سال به معنای پیری جمعیت و کاهش موالید در استان همدان است.

حیدری مقدم با بیان اینکه تمامی مادران باردار در طرح سنجش فشار خون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند گفت: طبق آخرین آمار تنها ۶ هزار و ۵۴۰ تن از مادران باردار زیر ۳۰ سال سن دارند که این آمار نگران کننده است.

وی  از کاهش آمار ازدواج خبر داد و افزود: سال ۹۲ حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ ازدواج در استان ثبت شده که که این آمار تا سال ۹۷ روند کاهشی داشته و به زیر ۱۲ هزار نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: کاهش جمعیت دغدغه جدی حوزه بهداشت و سلامت است چراکه تداوم این روند موجب بروز بحران در حوزه جمعیت می‌شود.

حیدری مقدم ادامه داد: ۱۲ درصد جمعیت استان همدان بالای ۶۰ سال سن دارند یعنی که جمعیت استان همدان میانسالی و سالمندی را سالم طی نکردند.

۶۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۰ میلیون بیمار در جهان به علت فشار خون بالا یا همان قاتل خاموش در سال ۲۰۱۷ جان خود را از دست دادند و طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶، یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال کشور به فشار خون مبتلا بودند.

حیدری مقدم افزود: با وجود اطلاع رسانی و آگاه سازی ۶۰ درصد بیماران از ابتلا به فشار خون اطلاع ندارند از ۴۰ درصد مابقی نیز تنها ۱۹ درصد نسبت به کنترل مناسب بیماری اقدام می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان معتقد است: به جای ساخت بیمارستان فوق تخصصی، منشا بیماری‌ها را از مراکز بهداشتی مهار کرده تا هزینه‌های حوزه درمان کاهش یابد.

کلینیک سلامت در همدان راه اندازی شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان نیز گفت: برای بررسی و آزمایش وضعیت جسمی شهروندان باید کلینیک‌های سلامت در سطح استان راه اندازی شود.

سید حبیب ا... موسوی بهار افزود: هم اینک سنجش سلامت بدن یک ماه طول می‌کشد در حالیکه با راه اندازی کلینیک این مدت زمان را می‌توان به یک روز کاهش داد.

وی اضافه کرد: ضرورتی ندارد مدیریت کلینیک سلامت به یک پزشک سپرده شود بلکه می‌توان برای راه اندازی این مراکز به مراقبان سلامت و پرستاران نیز مجوز داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: با دایر کردن کلینیک سلامت، مراجعه کننده نیازی به پرداخت ویزیت به اندازه مراجعه به یک متخصص یا فوق تخصص ندارد بلکه با کمترین هزینه می‌تواند سلامت بدن خود را بسنجد

موسوی بهار ادامه داد: در راستای برنامه ششم توسعه، کاهش مصرف نمک، قند، کم تحرکی و افزایش تحرک مد نظر است.

وی از آغاز سنجش فشار خون ۸۵۵ هزار تن در همدان خبر داد و گفت: ۵۴۰ هزار تن از این افراد جمعیت شهری و ۳۱۵ هزار جمعیت روستایی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: کارشناسان از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد می‌کنند چراکه بی خبری از این بیماری موجب مرگ ناگهانی می‌شود.

موسوی بهار افزود: بی توجهی به این مولفه‌ها موجب از دست رفتن عمر مفید انسان و مرگ افراد فعال، پویا و موثر برای جامعه می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار