7. خرداد 1398 - 10:21   |   کد مطلب: 22895
به دلیل نبود سکوی مناسب فروش برای تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب ، 30 درصد تولیدکنندگان حجاب و عفاف در یک سال گذشته از گردونه تولید حذف شده‌اند.

به گزارش شبنم ها،

بی‌توجهی به نحوه عرضه محصولات عفاف و حجاب و گلایه  فعالان این عرصه از نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های مهم این حوزه  از سوی کارگروه مدولباس انگیزه‌ای شد، برای دعوت از فعالان عرصه تولید و یکی از اعضای کارگروه مدولباس برای پاسخگوئی به ابهامات و دلیل چرائی این معضل، اما در واپسین ساعات برگزاری این میزگرد مسؤولان کارگروه مدولباس بدون ذکر دلیل خاصی اعلام کردند امکان شرکت در این برنامه را ندارند. در نخستین روز برگزاری نمایشگاه هم مشخص شد کارگروه ساماندهی مد و لباس از برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن کناره‌گیری کرده است.

با این اتفاقات گفت‌وگوی ما درباره مشکلات به صورت یک‌طرفه ما با علی قلعه‌قوند، عضو هیأت مدیره انجمن فعالان حجاب اسلامی انجام شد.

وی در ابتدای این نشست به توضیح چرائی تشکیل «انجمن فعالان حجاب اسلامی» و علت حضورش پرداخت و گفت: این انجمن در واقع یک هویت جمعی تبلور یافته در یک اسم است و متشکل از کسانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما مظلوم واقع شده است و می‌خواهند برای خودشان تصمیم بگیرند و خودشان برنامه‌های صنف‌شان را مدیریت کنند. حدود 70 تولید کننده در این انجمن حضور دارند که اگر امکانات در اختیارشان قرار بگیرد می‌توانند با عمق بیشتری فعالیت کند، این انجمن با ۳۰۰ عضو در استا‌ن‌های مختلف کشور  و امکان اشتغالزایی برای 30 _ 50 هزار نفر را دارند.

فارس: در حوزه تولید محصولات عفاف و حجاب بزرگترین و مهم‌ترین مشکل شما چیست؟

قلعه‌قوند:هیچ تسهیلاتی در این زمینه وجود ندارد و تهیه پارچه برای فعالان این عرصه معضل اصلی است. حدود 2 سال قبل کارخانه حجاب شهرکرد افتتاح شد و شاید کسی باور نمی‌کرد این کارخانه موفق شود اما چون توان تولید بالایی ندارد طرح‌هایش تنها 10 درصد نیاز بازار را تامین می‌کند و 90 درصد مابقی از سایر کشورها تهیه می‌شود.

در کنار این مسأله‌ها وجود تعرفه 32 درصدی برای واردات پارچه چادر مشکی از مبادی قانونی باعث افزایش 20 درصدی قیمت تمام شده این محصول شده است.

علاوه بر این ورود کالا از این مبادی گمرکی سخت شده و گمرک به سختی اجازه واردات پارچه چادر مشکی را می‌دهد در حالی که در سخنرانی‌ها گفته می‌شود این محصول از اولویت‌های جمهوری اسلامی است نه تنها اولویتی ندارد بلکه برای تولید و واردات آن سنگ اندازی می‌شود. باید از وزارت صمت پرسید چرا هیچ بودجه‌ای برای توسعه تولید چادر مشکی اختصاص داده نمی‌شود؟

همه اینها دست به دست هم داده و باعث افزایش قیمت محصول تمام شده محصولات عفاف و حجاب شود.

فارس: تعامل تولیدکنندگان عفاف و حجاب با کارگروه مد ولباس چگونه است؟

قلعه‌قوند: نگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس به تولید‌کنندگان ضعیف است و بارها گفته‌ایمبرنامه مدونی برای تولیدکنندگان و حمایت از آنها داشته باشیم. اما برنامه‌های آنها متمرکز بر حمایت از طراحان است. تولیدکنندگان در این کارگروه غریب هستند و حمایت اصلی از طراحان صورت می‌گیرد که عمدتاً نگاه مثبتی درباره حجاب و عفاف ندارند. شاید این مسأله به این فکر دامن زده است که بخش عفاف و حجاب هر روز در کارگروه غریب‌تر شود و به حاشیه رانده شده است.

فارس: دلیل تسلط زیاد طراحان و بهای زیادی که به این طیف داده می‌شود را چه می‌دانید؟

قلعه قوند: شاید به نفس ماموریت‌شان بازمی‌گردد. آنها ماموریت‌شان را در طراحی می‌بینند اما طراحی تنها یک بازوی حرکت بخش پوشاک در جامعه است. بازوی دیگر تولید است. به همین دلیل شاهد این مسأله هستیم که طراحان طرح‌های بسیاری به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند که آنها حاضر به تولید آن طرح نیستند. درواقع بسیاری از طرح‌های طراحان قابلیت تولید را ندارند و با حمایت زیاد کارگروه از طراحان انتظارات‌شان بالا رفته و می‌خواهندبه هر طریقی انتفاع مالی زیادی از طرح‌هایشان به دست آورند.

باید به دنبال ایجاد سازوکاری برای پوشش هر دو بخش باشیم.ولی دیدگاه حال حاضر بر توجه بسیار زیاد به طراحان داد. به همین دلیل می‌بینیم در رویدادهای برگزار شده برگزیدگان در بخش تولید یا نیستند یا بسیار محدود شرکت می‌کنند. البته شاید تعمداً تولید کنندگان نادیده گرفته شده‌اند.

فارس: شما تجربه برگزاری نمایشگاه‌ در حوزه عفاف و حجاب داشته‌اید؟

قلعه‌قوند: تجربه برگزاری نمایشگاه را داریم. سه سال پیش در مصلی از سوی انجمن نمایشگاه عفاف و حجاب برگزار شد که به اذعان بسیاری از کارشناسان این حوزه یکی از موفق‌ترین نمایشگاه حجاب و عفاف در این سال‌ها بود.امسال هم با اتفاقاتی که افتاد در دقیقه نود برگزاری نمایشگاه به انجمن سپرده شد.

در چند سالی که بخش عفاف و حجاب به نمایشگاه اضافه شده مخاطبین نمایشگاه افزایش داده شده این مسأله نشان داده که مردم طالب برگزاری نمایشگاه هستند.

در سال اولی که نمایشگاه برگزار شد ما به صورت غیرمستقیم در آن شرکت داشتیم و آنقدر حجم مخاطبان بالا بود که همه تولیدکنندگان غافلگیر شدند. در سال  دوم فضای نامناسبی به بخش عفاف و حجاب اختصاص دادند و رفتارهای نامناسبی موجب رنجش تولید کنندگان و عرضه کنندگان شد اما این مسأله در ذهن متبادر شد که ما می‌توانیم در نمایشگاه قرآن همیشه بخش حجاب و عفاف را داشته باشیم و خدمت بهتری به بانوان محجبه ارائه کنیم. شاید بتوان گفت لازمه برگزاری نمایشگاه قرآن وجود بخشی به نام حجاب و عفاف است.

فارس: آیا برگزاری نمایشگاه عفاف وحجاب در شرایط اقتصادی حال حاضر می‌تواند برای تولید کنندگان سوددهی داشته باشد؟

قلعه‌قوند: متاسفم بگویم که 30 درصد تولیدکنندگان حجاب و عفاف در یک سال گذشته از گردونه تولید حذف شده‌اند و اولویت ما برای حضور در نمایشگاه شبیه به کسی است که نهایت تلاشش را می‌کند تا خودش را سر پا نگه دارد و از بحران عبور کند. در چنین شرایطی برای تولید‌کنندگان خرد که رگ حیات‌شان وابسته به حضور در نمایشگاه است و فروش حاصل از آن در واقع تولیدکنندگانی که سکوی مناسبی در خارج نمایشگاه برای فروش ندارند ممکن است به سرعت نابود شوند.

با بسیاری از نهادهای دولتی و عمومی و انقلابی صبحت کردیم که بخش از ظرفیت‌های بلااستفاده‌شان را در اختیار تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات عفاف و حجاب قرار دهند،  اما کوچکترین همکاری صورت نگرفت. آنها برای در اختیار گذاشتن فضاهای بلااستفاده‌شان هم مبالغ کلانی را درخواست کردند که از قیمت‌های موجود در بازار آزاد هم بیشتر بود.

فارس: امسال نمایشگاه در رواق اصلی درحال  برگزاری است. آیا این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

قلعه‌قوند: می‌تواند مثبت باشد اما برگزاری در رواق شرقی که سال قبل هم اتفاق افتاد، خوب بود. شاید جای تعجب داشته باشد اما افرادی که از نمایشگاه حجاب و عفاف بازدید می‌کنند از کسانی که از بخش اصلی نمایشگاه دیدن می‌کنند بیشتر هستند. همه اینها در شرایطی است که تبلیغات مناسبی در این بخش وجود ندارد. سال گذشته بنر ساده برای هدایت مردم به رواق شرقی وجود نداشت. پس اگر تبلیغات مناسب، نظارت بر کیفیت و قیمت اتفاق بیفتد نمایشگاه قرآن به عنوان مادر نمایشگاه‌های عفاف و حجاب می‌تواند به عنوان بهترین نمایشگاه شناخته شود.

فارس: برگزاری نمایشگاه‌های فرعی در استان‌ها چقدر می‌تواند کمک کننده باشد؟

قلعه‌قوند: این اتفاق خوبی است. پیشنهاد ما این است از تولید‌کنندگان تهرانی و شهرهای بزرگ برای برگزاری این نمایشگاه‌ها دعوت نشود. باید بتوانیم ظرفیت تولیدکنندگان در همان شهرها را فعال کنیم تا هر استان به صورت تخصصی با توجه به ذانقه مردمش، نمایشگاه برگزار کند اما این اتفاق به دلیل تقویت نشدن بازوهای استانی رخ نخواهد داد. در حالیکه انجمن با توجه به ظرفیت‌های استانی‌اش می‌تواند این امر را محقق کند.

فارس: هر سال از چند طرح جدید در نمایشگاه رونمایی می‌شود. نظرتان در مورد این اتفاق چیست؟

قلعه‌قوند:کارگروه چند سالی است که با دعوت از طراحان به خرید طرح‌ها و بستن قرارداد با تولید کنندگان اقدام کرده است. این کار در بخش حجاب و عفاف موفق نبوده است.

فارس: تعداد نمایشگاه و رویدادهای خصوصی در حوزه حجاب و عفاف افزایش یافته. آیا این نمایشگاه‌ها به عنوان سکوی فروش تولیدکنندگان شناخته نمی‌شود؟

قلعه‌قوند: عمدتاً در این نمایشگاه‌ها نگاه کاسب‌کارانه وجود دارد.افرادی با توانمندی‌های محدود و مزون‌های کوچک اقدام به برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌هایی می‌کنند و کالاهایشان را با  قیمت بسیار بالا عرضه می‌کنند که حاشیه سود برگزار کننده به این ترتیب تامین می‌شود اما نمایشگاه‌ها را نمی‌توان به عنوان نمایشگاه‌های تراز شناخت. نظر ما این است که کالای مورد نیاز آحاد مردم با قیمت و کیفیت مناسب افزایش یابد.

درخواست‌ «انجمن فعالان حجاب اسلامی» از کارگروه مدولباس این بوده که بخش تخصصی حجاب و عفاف در این کارگروه به این انجمن سپرده شود، به عقیده آنها اگر تفویض اختیار انجام گیرد و  تولید و عرضه محصولات عفاف و حجاب ماهرانه‌تر، کارآمدتر و سامان یافته‌تر از شرایط اکنون خواهد بود.

مخاطبان فارس با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «پوشش عفیفانه، جامعه عفیفانه» خواستار پیگری آخرین وضعیت پوشش در کشور شدند و اظهار داشتند: چهل سال از انقلاب شکوهمنداسلامی ما می گذرد، سالهاست اختیارات و هزینه های فراوانی صرف سیاستگذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها و طراحی طرح و مدل مناسب پوشاک آقایان و بانوان مسلمان این تنها جامعه شیعی جهان می شود؛ چرا خانواده های متدین و ارزشی در مضیقه و سختی باید البسه مدنظرشان را در بازار بیابند؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار