11. خرداد 1398 - 8:23   |   کد مطلب: 22917
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در این استان به ثبت رسید.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

 سعید گلستانی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۵۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در همدان ثبت شد افزود:از این میزان۶۰ مورد از آن‌ها به طلاق منجر شده است.

وی ادامه داد: ۳ هزار و ۸۰۰ ازدواج بین زوج‌های ۲۴ تا ۲۹ سال همدان انجام شده که ۸۰۰ مورد آن به طلاق ختم شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان افزود: طبق آمار‌های ثبت شده کمترین میزان طلاق مربوط به زوج‌های زیر ۱۵ سال است و مقایسه این ۲ آمار نشان دهنده سازگاری زوج‌های زیر ۱۵ سال بیشتر بوده است.

گلستانی به عوامل مرسوم شدن ازدواج زیر ۱۵ ساله‌ها در همدان اشاره کرد و ادامه داد: روستاییان معتقدند که پسر‌ها با قرار گرفتن در سن رشد برای یافتن کار محل زندگی خود را ترک کرده و حضور آن‌ها در محیط شهری موجب می‌شود آن‌ها تمایلی به ازدواج با دختر روستایی نداشته باشند.

وی گفت: با توجه به اینکه برخی از زوج‌های کم سن و سال از نظر عقلی رشید و توانایی اداره زندگی را دارند، اما بیشتر آن‌ها این توان را ندارند و ما با  این ازدواج‌ها موافق نیستم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به اهمیت توجه به تناسب سنی در ازدواج گفت: از نظر شرعی متناسب نبودن سن زوجه و داماد اشکالی ندارد و از منظر قانونی اگر دختر حکم رُشد را از دادگاه بگیرد محضر آن‌ها را عقد می‌کند.

گلستانی گفت: یک دختر ۱۲ و ۱۳ ساله درک و فهم درستی از زندگی مشترک ندارد، ولی از روی اجبار زندگی مشترک را تحمل می‌کند.
وی افزود: ۱۲ سالگی، سن بازی کودکانه است نه سن شوهر و فرزندداری، اما رسم و رسوم‌های خانوادگی، این قبیل ازدواج‌ها را شایع کرده است و مشکلاتی را برای کودکان رقم می‌زند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان بیان کرد: در مواردی اگر حکم رُشد از سوی دادگاه تایید نشود والدین دختر منتظر قانون نمانده و دخترشان را به عقد درمی آورند و به صورت شرعی با رضایت پدر عقد کرده سپس بعد از گذشت چند سال ازدواج را ثبت می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار